Citat:
Nu vet jag inte vad du avser med "tar hem det hela". Hittills skrattar världen åt ryssarna men de kanske har en masterplan eller ett sista ess att kasta fram.
Väst (USA, EU+UK) har en 25 - 30 gånger större ekonomi än Ryssland så det går helt enkelt inte ihop att en ekonomisk lilleputt som Ryssland är kan få västländerna på fall ekonomiskt.
De latinamerikanska länderna fördömer Rysslands invasion men det spelar mindre roll då de precis som Afrika inte har någon större handel med Ryssland. Ryssland behöver teknik och komponenter som produceras i väst och till viss del asien. De behöver inte majs och avokado från Mexiko, utan de behöver industri för något så enkelt som att raffinera deras olja och underhålla flygplan, vilket de inte klarar på egen hand.
Japp, priserna kommer säkerligen stiga p g a Rysslands imperieambitioner. Det är trist, men väst är rikt så vi pratar om i-landsproblem medan Ryssland raderar all ekonomisk tillväxt de senaste 30 åren och kommer att bli en stat som kollapsar.
Väst (USA, EU+UK) har en 25 - 30 gånger större ekonomi än Ryssland så det går helt enkelt inte ihop att en ekonomisk lilleputt som Ryssland är kan få västländerna på fall ekonomiskt.
De latinamerikanska länderna fördömer Rysslands invasion men det spelar mindre roll då de precis som Afrika inte har någon större handel med Ryssland. Ryssland behöver teknik och komponenter som produceras i väst och till viss del asien. De behöver inte majs och avokado från Mexiko, utan de behöver industri för något så enkelt som att raffinera deras olja och underhålla flygplan, vilket de inte klarar på egen hand.
Japp, priserna kommer säkerligen stiga p g a Rysslands imperieambitioner. Det är trist, men väst är rikt så vi pratar om i-landsproblem medan Ryssland raderar all ekonomisk tillväxt de senaste 30 åren och kommer att bli en stat som kollapsar.
Hur det slutar på slagfältet har rätt lite med huruvida folk skrattar åt den förvridna bild som presenteras i massmedierna. Jag säger inte att jag vet hur det kommer att sluta, men med ledning av kartor och rapporter från fronterna och med beaktande av hur försörjningläget ser ut för de ukrainska trupperna så förefaller ryssarna ha ett absolut övertag. Men som sagt. Jag vet inte. Vi vet först när saken är klar.
Den ekonomiska sidan är viktig. Visst Rysslands ekonomi är relativt liten, men det är en ekonomi med realvärden. Mycket naturtillgångar och matproduktion, dessutom en framstående industri, kanske inte den absoluta spetsen, men absolut med förmåga att bygga flygplan, bilar och annat. Svaga på konsumtionsprylar. Totalt sett en ekonomi som kan klara sig på egen hand om det kniper. Ställer man detta mot den västerländska ekonomin så handlar den mycket mer om kapitalmarknad och finans, vilket betyder mycket mer luft och sämre självförsörjningsförmåga. Detta ska man ha i åtanke när man jämför.
Vad gäller övriga möjliga handelspartner så finns som jag skrev möjligheter via Kina och Indien och i en förlängning Latnamerika och Afrika.
Våra egna kostnader kan säkert öka utan att det blir katastrof, men varför dra på sig ökade kostnader i onödan? Jag vet att det finns de som vill göra det som någon sorts botgöring för någon oklar skuld. Jamen betala mer då om du tycker det känns bra. Men låt mig slippa.