2022-03-26, 00:00
Medlem
Arnstads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thelonegunman
Nu vet jag inte vad du avser med "tar hem det hela". Hittills skrattar världen åt ryssarna men de kanske har en masterplan eller ett sista ess att kasta fram.

Väst (USA, EU+UK) har en 25 - 30 gånger större ekonomi än Ryssland så det går helt enkelt inte ihop att en ekonomisk lilleputt som Ryssland är kan få västländerna på fall ekonomiskt.

De latinamerikanska länderna fördömer Rysslands invasion men det spelar mindre roll då de precis som Afrika inte har någon större handel med Ryssland. Ryssland behöver teknik och komponenter som produceras i väst och till viss del asien. De behöver inte majs och avokado från Mexiko, utan de behöver industri för något så enkelt som att raffinera deras olja och underhålla flygplan, vilket de inte klarar på egen hand.

Japp, priserna kommer säkerligen stiga p g a Rysslands imperieambitioner. Det är trist, men väst är rikt så vi pratar om i-landsproblem medan Ryssland raderar all ekonomisk tillväxt de senaste 30 åren och kommer att bli en stat som kollapsar.

Hur det slutar på slagfältet har rätt lite med huruvida folk skrattar åt den förvridna bild som presenteras i massmedierna. Jag säger inte att jag vet hur det kommer att sluta, men med ledning av kartor och rapporter från fronterna och med beaktande av hur försörjningläget ser ut för de ukrainska trupperna så förefaller ryssarna ha ett absolut övertag. Men som sagt. Jag vet inte. Vi vet först när saken är klar.

Den ekonomiska sidan är viktig. Visst Rysslands ekonomi är relativt liten, men det är en ekonomi med realvärden. Mycket naturtillgångar och matproduktion, dessutom en framstående industri, kanske inte den absoluta spetsen, men absolut med förmåga att bygga flygplan, bilar och annat. Svaga på konsumtionsprylar. Totalt sett en ekonomi som kan klara sig på egen hand om det kniper. Ställer man detta mot den västerländska ekonomin så handlar den mycket mer om kapitalmarknad och finans, vilket betyder mycket mer luft och sämre självförsörjningsförmåga. Detta ska man ha i åtanke när man jämför.

Vad gäller övriga möjliga handelspartner så finns som jag skrev möjligheter via Kina och Indien och i en förlängning Latnamerika och Afrika.

Våra egna kostnader kan säkert öka utan att det blir katastrof, men varför dra på sig ökade kostnader i onödan? Jag vet att det finns de som vill göra det som någon sorts botgöring för någon oklar skuld. Jamen betala mer då om du tycker det känns bra. Men låt mig slippa.
Citera
2022-03-26, 00:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Piggekott
Inte alls säkert. På tidningarnas debattsida kommer redan förslag om att skära ner på försvaret nu när ryssarna är decimerade.

Försvaret behöver förbättras, ingen tvekan om det. Men 2% av BNP? Vad ska vi offra i välfärden för för det? Så mycket kostar inte invandrarna även om folk tror det är den post man kan spara på.
Citera
Medlem
Frickys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anvadreren2323
Sant, men ryssen har så pass stor mängd kärnvapen att de kan ödelägga jorden.
Det spelar ingen roll.

Folk verkar inte förstå att det inte spelar någon roll om Putin har x mycket mer kärnvapen än t.ex. Storbritannien.

Blir det ett kärnvapenkrig så räcker det med det avfyras ett dussintals kärnvapen så är mänskligheten utrotad.

Dom som har "turen" att överleva kommer få en smärtsam död inom dom kommande veckorna.
Citera
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vall370
En till Rysk General har stupat. Denna gånger är det Yakov Rezantsev som sade att den speciella operationen skulle vara över efter ett par timmar.
Ser ut som att den speciella operationen tog slut på han istället.

https://updatesplug.com/top-russian-commander-who-bragged-the-war-would-be-over-in-a-few-hours-is-killed-in-ukrainian-strike /

Han var en krigsförbrytare från 2014 så ukrainarna är mycket nöjda, det är en hämnd. https://twitter.com/TheDeadDistrict/status/1507237295711211526/photo/1
Citera
2022-03-26, 00:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DaEzz
Jag trodde till för kanske en vecka sedan att Putin skulle införa krigslagar och kalla in värnpliktiga från reserven. Men om man ställer säg 500.00 man på krigsfot, hur ska man få dem att fungera som stridande förband?

500.000 man ska inte bara ha vapen och ammunition och handgranater och fältspadar och bajonetter etc.

De ska ha 1 500 000 fältportioner om dagen. De ska ha fordon (med däck som inte exploderar). Fordonen ska ha miljontals liter diesel och bensin varje dag, trupperna ska ha tandborstar, regnkläder, tält, dasspapper, fotogen till tältkaminerna ja du förstår.

Ryssland har inte de resurserna. Det vet vi nu givet hur illa det gått för de första förbanden som skickades fram. Så jag tror inte på någon mobilisering längre. De där reservdivisionerna finns bara på papperet, det har decennier av inkompetens och gränslös korruption sett till.
De får ett handeldvapen från Stalins tid, 2 magasin och en instruktion att medtaga egen cykel.

Allt modernt materiel ryssarna hade har redan förbrukats, så de är ner på stridsvagnar från Brezjnevs tid och att kalla in reservister hade tvingat fram ännu äldre materiel som i många fall inte fungerar och det krävs ett stort arbete att få några av rosthögarna i ens körbart skick.
Citera
2022-03-26, 00:03
Medlem
Arnstads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Som-nam-na
Just denna resolution verkar betyda en hel del iofs?

Men sanktionerna drabbar väl väst mest?

Varför står då Putler och Lavrov som pinsamma skolpojkar iklädda offerkofta och gormar kring dem??
Dom har ju fått vad dom ville, invasionen går enligt plan osv..

1. Jasså?

2. Ja men varför då införa dem?

3. Var? När Hur?
Citera
2022-03-26, 00:04
Medlem
Sergey Sjojgu drabbades av ett hjärtinfarkt, enligt Anton Geraschenko
Citera
2022-03-26, 00:05
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arnstad
Hur det slutar på slagfältet har rätt lite med huruvida folk skrattar åt den förvridna bild som presenteras i massmedierna. Jag säger inte att jag vet hur det kommer att sluta, men med ledning av kartor och rapporter från fronterna och med beaktande av hur försörjningläget ser ut för de ukrainska trupperna så förefaller ryssarna ha ett absolut övertag. Men som sagt. Jag vet inte. Vi vet först när saken är klar.

Den ekonomiska sidan är viktig. Visst Rysslands ekonomi är relativt liten, men det är en ekonomi med realvärden. Mycket naturtillgångar och matproduktion, dessutom en framstående industri, kanske inte den absoluta spetsen, men absolut med förmåga att bygga flygplan, bilar och annat. Svaga på konsumtionsprylar. Totalt sett en ekonomi som kan klara sig på egen hand om det kniper. Ställer man detta mot den västerländska ekonomin så handlar den mycket mer om kapitalmarknad och finans, vilket betyder mycket mer luft och sämre självförsörjningsförmåga. Detta ska man ha i åtanke när man jämför.

Vad gäller övriga möjliga handelspartner så finns som jag skrev möjligheter via Kina och Indien och i en förlängning Latnamerika och Afrika.

Våra egna kostnader kan säkert öka utan att det blir katastrof, men varför dra på sig ökade kostnader i onödan? Jag vet att det finns de som vill göra det som någon sorts botgöring för någon oklar skuld. Jamen betala mer då om du tycker det känns bra. Men låt mig slippa.

Så till syvende och sist handlar hela din inställning till kriget i Ukraina om att du är snål? Du vill inte betala mer för vissa varor och tycker därför att Ukraina och väst borde vikt ner sig? Låter som en härlig inställning till livet och världen.
Citera
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BehindRayban
Nattens pro-Rysk, Ryska rapport med spekulationer om framtiden: http://thesaker.is/one-month-into-the-russian-special-operation-in-the-ukraine/

Intressanta punkter:
* Framåtmatar underhållstjänst för framtida operationer
* Koncentrerar Nationalgardstrupper mot Azov-bataljonen i Mariupol samt den Ukrainska armens kärna i sydfronten (80k gissningsvis reducerad till 40-60k).
* Utvecklar kontrollen över den civila administrationen i ockuperade områden.

Karta över områden som den Ryska staten påstås anse sig ha officiell kontroll över (legala konsekvenser):
http://dxczjjuegupb.cloudfront.net/wp-content/uploads/2022/03/Selection_239.jpg

Karta över Rysk de facto kontroll (vapenkontroll):
http://dxczjjuegupb.cloudfront.net/wp-content/uploads/2022/03/%D0%9A%D0%B0%D1%80%D1%82%D0%B0-%D0%BD%D0%B0-24-%D0%BC%D0%B0%D1%80%D1%82%D0%B0.jpg

Karta med spekulationer över nästa vecka-månads anfallsmål:
http://dxczjjuegupb.cloudfront.net/wp-content/uploads/2022/03/Radovka-24-March-768x501.jpg

2. Färdigflashbackat!
Intressant" var ordet. "Framtida operationer"? Väntas mer på territorium som helt kontrolleras av Ukraina? Det trodde jag inte. Var de inte färdiga med det? Bortsett från det låter det ungefär som förväntat.

Elitstyrkor för att ta itu med det hårdnackade ukrainska motståndet i sydost. Det och seriösa ansatser att etablera full kontroll över ockuperade områden, alltså bl.a. i de autonoma (!) folkrepublikerna.

Är det förresten du som klottrat på spekulationskartan? Vackert. Anser emellertid att inget (längre?) tyder på att man ens ger sig på att attackera nya städer/orter landvägen.
Citat:
Ursprungligen postat av Felstavaren
Det befaras väl att RF ägnar sig åt en mobilisering just nu som kan bli synlig i Ukraina från 1/4 och framåt. Denna lär dock till stor del bestå av värnpliktiga reservister, så frågan är vilket stridsvärde de egentligen tillför. Devisen om att kvantitet är en form av kvalitet räcker bara så långt, även om det så klart kan finnas en poäng i att trötta ut sin motståndare.
Är detta sant tippar jag på att det är trupp ämnad för Donbass, samt på sikt möjligtvis den hett eftertraktade Krim-korridoren (där Mariupol ligger som en fistel i röven). Fill it up.
Citera
Medlem
Massmedias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sektledarenII
Varför väljer du inte att bo i det landet du hela tiden förhärligar förstår jag inte.

Människan bor i Sverige, men är dess värre utanför samhället. Kanske arbetslös, och har lockats med i tankar om att en "stark ledare" ställer allt till rätta. Putin är perfekt att projektera dessa tankar mot.

Men jag tror inte att objektet egentligen vill bo i sitt "drömland" Ryssland. Av många anledningar.
Citera
2022-03-26, 00:06
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaEzz
Jag trodde till för kanske en vecka sedan att Putin skulle införa krigslagar och kalla in värnpliktiga från reserven. Men om man ställer säg 500.00 man på krigsfot, hur ska man få dem att fungera som stridande förband?
500.000 man ska inte bara ha vapen och ammunition och handgranater och fältspadar och bajonetter etc.
De ska ha 1 500 000 fältportioner om dagen. De ska ha fordon (med däck som inte exploderar). Fordonen ska ha miljontals liter diesel och bensin varje dag, trupperna ska ha tandborstar, regnkläder, tält, dasspapper, fotogen till tältkaminerna ja du förstår.
Ryssland har inte de resurserna. Det vet vi nu givet hur illa det gått för de första förbanden som skickades fram. Så jag tror inte på någon mobilisering längre. De där reservdivisionerna finns bara på papperet, det har decennier av inkompetens och gränslös korruption sett till.

Han borde också mobiliserat redan nu om han planerar det. Nu känns det lite för sent? Det tar antagligen veckor att genomföra och hur är situationen i Ukraina då?
Citera
2022-03-26, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Semestertankar
Ny variant på tornflygning - pipan stabilt planterad i jorden (bekämpad rysk stridsvagn)
https://mobile.twitter.com/oryxspioenkop/status/1507422853368528923

Det är nackdelen med den Ryska konstruktionen att ha en automat laddare som förvara ammunitionen nedanför tornet. Ske en explosion där så blåses tornet rätt upp och ingen i vagnen lär överleva.

Den västliga lösningen är att ha en laddare som tar ammunitionen från en förvaring i bakdelen av tornet. I ammunitionslagret så finnas det även utblåsningspaneler. Så om ammunitionen explodera så ska kraften gå ut via utblåsningspanelerna och besättningen har en teoretisk chans att överleva.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in