Citat:
Ursprungligen postat av
HejaFinland
Ja men min poäng är att det inte ligger i den fria världens intresse att Ryssland kan "sopa över det" för sin inhemska befolkning. En förnedrande förlust helt utan vinster utan bara förluster är vad som krävs för att få bort det imperialistiska tänket även bland många vanliga ryssar. De måste sluta se sig själva som för mer med speciella rättigheter att bestämma över sina grannländer. Tsarryssland och Sovjetunionen måste piskas ut ur den ryska folksjälen. Annars skjuter man bara upp det och vi får nya krig i framtiden.
Man fick bort imperialism och militarism från Japan och Tyskland efter andra världskriget genom att totalt trycka ned de länderna. Inte genom att ge dem några halmstrån att klamra sig fast vid att de ju vann ändå. Hade de fått "ett Krim" och kunnat försvara sitt nederlag med det så hade deras övermänniskoattityd fortsatt.
Jo, jag vet att vår lilla ordväxling har sin upprinnelse i att du tyckte jag var för eftergiven när jag skrev att Putin "får något att visa upp". Men det är fortfarande svårt för mig att se hur man ser till att ryssarna förlorar kriget, bara så där. En förnedrande förlust helt utan vinster.
Min mening var att försöka hitta något slags minimum förutsatt att freden är inom räckhåll. Det förutsätter i så fall att Ryssland, angriparen, håller till godo.
Tyskland och Japan tryckte man ned totalt i slutskedet av ett världskrig. Hur ska man göra med Ryssland nu, menar du?