Citat:
Ursprungligen postat av
Blot-Sven
Ja, exakt — och ryssarna ser på Krim och Donbass på samma sätt. Det här är en tvist som antingen måste lösas eller som "löser sig själv" om ryssarna vägrar utrymma. Det lär bli strid oavsett. Min tanke var helt enkelt att positionerna kanske är sådana att kriget stelnar i en situation där Ryssland håller Krim + Donbass och är ovilliga att lämna ifrån sig dem. Som jag ser det är det mer än troligt att ett ryskt krav för fred är att Krim och Donbass tillfaller Ryssland. Vill Ukraina inte gå med på det — fine, vem vet hur länge det här kan pågå.
Sedan tror jag som sagt även att det är ett nederlag för ryssarna om Ukrainas försvarsförmåga är närmast intakt. Jag tänkte att man kan "sopa över det" nödtorftigt genom att peka på hur man säkrat några landområden.
Ja men min poäng är att det inte ligger i den fria världens intresse att Ryssland kan "sopa över det" för sin inhemska befolkning. En förnedrande förlust helt utan vinster utan bara förluster är vad som krävs för att få bort det imperialistiska tänket även bland många vanliga ryssar. De måste sluta se sig själva som för mer med speciella rättigheter att bestämma över sina grannländer. Tsarryssland och Sovjetunionen måste piskas ut ur den ryska folksjälen. Annars skjuter man bara upp det och vi får nya krig i framtiden.
Man fick bort imperialism och militarism från Japan och Tyskland efter andra världskriget genom att totalt trycka ned de länderna. Inte genom att ge dem några halmstrån att klamra sig fast vid att de ju vann ändå. Hade de fått "ett Krim" och kunnat försvara sitt nederlag med det så hade deras övermänniskoattityd fortsatt.