Citat:
Ursprungligen postat av
Blot-Sven
Hoppas på och önska sig både det ena och det andra kan man göra, men det väsentliga är att Ryssland knappast kapitulerar eller drar sig tillbaka utan att få något. Särskilt inte om Putin är en galen diktator. Putin vill ha ett köttben. Det skulle vara om de får totalt på moppen av Ukraina, och det efter hårda strider under väldigt lång tid, men hur troligt är det? Är det värt det? Jo, jag vet att många tycker att det är bra att man tar fajten nu. Hur får man annars stopp på kriget med mindre än att Putin dör?
Och så en sak till: observera att jag alltså inte skriver att det ukrainska motståndet ska upphöra. Däremot blir det svårt för dem att återta ockuperade områden i strid. Det vore intressant om de gjorde det, men man kan inte räkna med det.
Att Putin avsätts/dör är ju bättre, men geopolitiskt kan det vara bra att han gör det om ett par månader när Rysslands armé är ännu mer skadad och landets ekonomi i spillror. Så att hans efterträdare inte har något förhandlingsutrymme. Men risken är ju att Putin använder kärnvapen om han sitter kvar vid makten så länge.
De kommer ju ha svårt att ta Krim, det skulle vara om Ryssland inrikes var i upplösning i stil med Sovjets fall. Då kan nog den möjligheten öppna sig. Men jag ser mycket på den officiella propagandan från Ukrainska armén och det är väldigt mycket "allt är Ukraina" och "Mariupol kommer alltid vara Ukraina". Med det menar de att de aldrig ger upp något av Ukraina. Med det narrativet kan det bli svårt att erkänna att Krim är ryskt. Speciellt som Ryssland aldrig håller några löften ändå (De har ju garanterat Ukrainas suveränitet två gånger innan de plötsligt tog Krim och försökte ta hela Östra Ukraina). Det blir nog omöjligt att få en sådan uppgörelse med Putin vid makten. Sedan finns det ju krimtatarer och andra från Krim som nu slåss i Ukrainska armén. Krimtatarerna verkar ha en egen "brigad". De vill ju ta tillbaka Krim.