2022-03-25, 09:28
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stilicho
Här är en intressant artikel från ryska TV Zvezda från 21 mars:
https://tvzvezda.ru/news/20223211246-cbqg3.html

Det är en hyllningsartikel (som alltid i rysk media) till hamnen i Berdyansk som just öppnats för ryska transporter och artikeln handlar om hur mycket enklare logistiken blir på grund av detta. Ironiskt nog skriver de lyriskt om att det ryska trupptransportskeppet Omsk just har anlänt till hamnen, som första ryska fartyg, och just håller på och lossar sina medförda pansarvagnar.

Mer intressant för den här diskussionen är att artikeln även hävdar att ryssarna arbetar under ständiga missilanfall från de "ukrainska nationalisterna" (standardbeskrivningen på de ukrainska väpnade styrkorna) och att hela hamnområdet är fullt med fragment från nedskjutna Tochka-U-missiler. Men artikeln bedyrar också att det ryska luftförsvaret gör att alla kan känna sig trygga.

Det är förstås underhållande att läsa några dagar senare när man vet vad som hände sen. Men om man går på ryssarnas egna uppgifter här så verkar de mena att de var utsatta för ukrainska missilattacker och i sådana fall är det väl inte orimligt om någon av dem till slut nådde fram.

Om det nu sköts så jävla många missiler mot hamnen kan man ju fråga sig varför ryssarna ändå valde att lägga till med skeppet? Hur är det med kompetensen inom den ryska armén?
Citera
2022-03-25, 09:29
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stilicho
Här är en intressant artikel från ryska TV Zvezda från 21 mars:
https://tvzvezda.ru/news/20223211246-cbqg3.html

Det är en hyllningsartikel (som alltid i rysk media) till hamnen i Berdyansk som just öppnats för ryska transporter och artikeln handlar om hur mycket enklare logistiken blir på grund av detta. Ironiskt nog skriver de lyriskt om att det ryska trupptransportskeppet Omsk just har anlänt till hamnen, som första ryska fartyg, och just håller på och lossar sina medförda pansarvagnar.

Mer intressant för den här diskussionen är att artikeln även hävdar att ryssarna arbetar under ständiga missilanfall från de "ukrainska nationalisterna" (standardbeskrivningen på de ukrainska väpnade styrkorna) och att hela hamnområdet är fullt med fragment från nedskjutna Tochka-U-missiler. Men artikeln bedyrar också att det ryska luftförsvaret gör att alla kan känna sig trygga.

Det är förstås underhållande att läsa några dagar senare när man vet vad som hände sen. Men om man går på ryssarnas egna uppgifter här så verkar de mena att de var utsatta för ukrainska missilattacker och i sådana fall är det väl inte orimligt om någon av dem till slut nådde fram.

Antingen det, eller mer troligt: USA/väst har hjälpt Ukraina att förbättra precisionen hos missilen så att det motsvarar den hos den ryska Iskander, eller bättre.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av magic64
That's quite scary ngl. Looking at the development, and russian losses of troops, ground and equipment. Do we think this may be a real threat moving forward? Would putin accept a total defeat or will go out with a big boom? Q is- would operator's refuse to fire?

Russian say they may use nukes if the existence of Russia is threatened. I think the risk is higher now, but very low. They might use a tactical nuke to scare Ukraine.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Vi har olika uppfattningar om vad Ryssland har för strategi. Ryssarna har omringat Mariupol, en stad med hamn, och går sen vidare med att omringa Ukrinska trupper i öster. Sen är det bra tid för förhandlingar om avmilitarisering, Donesk och Krims status. Övriga mål dom hade kan man ju då se som slutförda. Möjligen gör dom ett försök med Odessa med för att öka trycket i förhandlingarna. Det är vad jag tror och tycker.

Sen varför skulle dom ens vilja ha Kiev och alla dessa problem det innebär att sätta upp en lydregering då ryssarna vet att kriget då kommer att forsätta i en annan form? Ryssarna vet ju att Ukrainska folket har berarbetats med hat i åtta år så att "errövra" landet och några hjärtan har dom knappast några illusioner om. Ryssarna kan därimot hålla stora delar av sydöstra Ukraina om inte Kievregimen kommer överens med dom.

Har du verkligen skapat dig en egen uppfattning utifrån alla parter? Tillåt mig tvivla.

Alla vet att jag inte har någon expertkunskap inom de här områderna. Jag brukar nämligen upplysa om det med jämna mellanrum. Jag kanske har en övertro på mitt intellekt men jag har ingen övertro på dessa militära och ekonomiska experter du citerar. Dom har ofta fel som du kanske märker. Dom är helt enkelt tvungna att ha fel för annars blir dom kallade rysstroll och förädare. Det är inte många som vågar gå ut och säga vad dom tycker, att detta är mycket illa för NATO och vår säkerhet och hur detta sköttes galet de senare åren. Samma med våra kära ekonomer i EU som nu sitter och svettas för dom vet ju att Ukraina satt oss i ett mycket dåligt ekonomisk läge fast det gäller att hålla god min inför andra makter.

Du försöker förminska mig med RT och "Leffe" men tyvärr så läser jag och lyssnar sällan på dom. Du kan inte förminska mig eftersom jag bara är en i mängden här som spyr ut mina åsikter anonymt och jag skiter i vad andra tycker. Jag är inte här för att skaffa vänner, känna gemenskap eller ryggdunkande. Jag gillar bara att skriva av mig om vad jag tycker.

Bra inlägg! Kanske missuppfattade dig med någon annan men själva diskussionen var att jag inte trodde det var en skenmanöver sen gav jag lite argument varför det inte skulle vara det, fick inte direkt tillbaka något argument om själva krigsföringen men men. Ingen vet ju vad Putins mål är egentligen.
Jag måste blandat ihop dig med någon annan och jag ber om ursäkt om jag var dryg. Det var att jag fick höra först hur jag måste tänka "fritt" så då agera jag tillbaka haha.. Jag är verkligen ingen expert men jag tycker det är väldigt irriterande med attityden många PRO ryssar kör med att deras information skulle vara den sanna och alla andra går på "propaganda" , det är lite samma som om jag skulle kalla dig ryss troll bara för att vi har olika åsikter. Sen också om man kommer med ett påstående om att hela grejen skulle vara en skenmanöver är det väll bra att argumentera för det också? Istället för att säga " jag har en kompis högt uppsatt inom militären du måste vidga din hjärna gå inte på all väst propaganda" . Sen attityden om att dom flesta experter inom geopolitik skulle ha sina åsikter för "propaganda" tycker jag är lite konstigt. Jag förstår att väst media har ett speciellt narrative men ah jag tror inte folk som studerar inom ett ämne ger sina åsikter för "propagandan " skull, förstår inte riktigt eller vad som är poängen med högre utbildningar om man inte antar att folk inom ett specifikt ämne har mer kunskaper en än själv. Jag tycker snarare det skriker en väldigt egoism en vad mitt tänk gör.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Dessutom så är detta inte ett krig enigt Putin, så frågan är väl snarast att Ryssland inte har nåt ""behov" att ta hand om sina döda. Då blir de ju tvungna att redovisa förluster för familjen. Då blir det ju lite jobbigt eftersom det inte pågår ett krig.
Bättre lämna kvar dem och hävda att de avvikit.

Ja precis, det är bäst att lämna liken på marken.
Rysslands beteende är nästan unikt, för ett I-land av den storleken. Otroligt cyniskt och primitivt.

Jag kan inte komma på nåt liknande exempel i modern tid.
Citera
2022-03-25, 09:30
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Lasten räknade jag inte med. Den kan ju ha varit värd 0 till hur mycket som helst.
Enligt Ukraina var skeppet lastat med 400 soldater, 65 fordon och lite annat.
Soldaterna är ju inte värda mer än råttor, men fordonen kostade nog en del.
Citera
2022-03-25, 09:31
Medlem
När man ser vilket otroligt läge Putin hade med råvaror och gas leveranser till EU och en kommande inflation ändå så att säga ...Tyskland, Nordstream 2, relationer med Kina, idrottsevenemang, jordbruksmöjligheter...så undrar man varför Putin kastat bort alla möjligheter NU i och med kriget och massmordet på Ukraina ? de smarta i Ryssland och dess oligarker fattar det och vill självklart ha bort Putin till varje pris...
Citera
Medlem
Salorms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av salad
Det kom ju ut att den var ukrainsk.

Sluta ljug ditt kukhuvud. Det finns ingenstans det kommit fram att den var Ukrainsk.
Citera
Medlem
Taggads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aribert
Frågan är väl hur EU skall klara sin ekonomi. Blir dyrt att frakta LNG gas med båt från USA. Mycket billigare om EU köpte gas från den färdiga gasledningen NordStream2.
Frågan är inte alls hur EU ska klara sin ekonomi utan hur Ryssland ska klara den redan hårt ansträngda ekonomin om EU/USA snor gasplånboken från Vladimir Putin.
”Vladimir Putin har gått i diktators-fällan”
På bara några veckor har Vladimir Putin lyckats med att ena ett splittrat väst, blåsa liv i Nato, sänka Rysslands ekonomi och cementera sitt eget eftermäle som en mordisk krigsförbrytare skriver The Atlantic.
https://omni.se/vladimir-putin-har-gatt-i-diktatorsfallan/a/z7164K
Tyvärr betalvägg

Bra jobbat Putin.
Senast redigerad av Taggad 2022-03-25 kl. 09:34.
Citera
2022-03-25, 09:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Du håller inte med, men samtidigt håller du med genom att säga att man hoppades på att träffa hamnen eller skeppen?

Aktuellt missilsystem har CEP (circular error probable / medelvärde felmarginal) på som 150 meter för den mest primitiva varianten av denna missiltyp.
95 meter för den mest utvecklade.
Kalkyl säger att det är hög precision, och att målsätta ett fartyg av den storleken är i princip garanterad träff.

Inte alls då fartyget inte är 95 m brett. Men låg flera fartyg ihop så ökar ju chansen att man träffar något. Och siffrorna stämmer ofta inte i verkligheten. De kommer från tester men det är en annan sak att fyra av något i verkligheten.
Citera
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Lasten räknade jag inte med. Den kan ju ha varit värd 0 till hur mycket som helst.

Och förmodligen får vi aldrig veta vad lasten bestod av. Men man kan ju gissa att lasten bestod av krigsmateriel och sånt är ju inte billigt heller.

Klart är i alla fall att symbolvärdet i att sänka ett ryskt krigsskepp är RIKTIGT högt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zapohd
Dels så finns det inget som tyder på avtal i dessa dokument och heller inga direkta garantier.

De har dessutom inte diskuterat dessa med Ryssland som ett tag själva hade intressen att gå med i Nato utan med Sovjetunionen en stat som inte längre finns.

Ryssland har på något sätt ansett att de är arvtagare till Sovjetunionen i denna fråga. Men det är ju knappast självklart. Sovjetunionen splittrades i följande länder

Ryssland
Georgien
Ukraina
Moldavien
Vitryssland
Armenien
Azerbajdzjan
Kazakstan
Uzbekistan
Turkmenistan
Kirgizistan
Tadzjikistan
Estland
Lettland
Litauen

Så varför ska Ryssland ha tolkningsföreträde i dessa frågor?

Vi kanske istället ska lyssna på Estland, Lettland och Litauen. Eller är det Ukraina som har tolkningsföreträde. Eller kanske det är Armenien som sitter inne på informationen hur dessa dokument ska tolkas.

Där har du ju Puttes ToDo - lista
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in