2022-03-24, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Ja, det krävs många mirakel för att det ska vara sannolikt.

Eller kanske är det en efterrationalisering eftersom man inte har något svar på varför den enda vägen är en enda uråldrig bok och ingenting utanför boken?
Jag tror att viss världslig kunskap, även om den är i sak korrekt, kan leda till att man stöter sig med skrifterna som i vissa fall inte är korrekta i den meningen och resulterar i att man, som klichen säger, "sköljer ut barnet med det smutsiga badvattnet". I vissa fall kan obildning alltså leda till att det blir enklare att tro och med tron kommer den andliga erfarenheten av Gud som är det som går "utanför boken".

Det var nog fler som kom till tro förr i tiden när kunskapsnivån var lägre.
Senast redigerad av skrumpelnubb 2022-03-24 kl. 15:35.
Citera
2022-03-24, 15:39
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Profeter når Gud medan kritiker utan sak ju inte ens söker efter Gud.
Känner du dig trängd nu när du måste försöka vända på det till en anklagelse?
Citera
2022-03-24, 15:41
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skrumpelnubb
Jag tror att viss världslig kunskap, även om den är i sak korrekt, kan leda till att man stöter sig med skrifterna som i vissa fall inte är korrekta i den meningen och resulterar i att man, som klichen säger, "sköljer ut barnet med det smutsiga badvattnet". I vissa fall kan obildning alltså leda till att det blir enklare att tro och med tron kommer den andliga erfarenheten av Gud som är det som går "utanför boken".

Det var nog fler som kom till tro förr i tiden när kunskapsnivån var lägre.

Jag tror du har helt rätt.

Vad är "andlig erfarenhet av Gud" rent konkret?
Citera
2022-03-24, 15:52
Medlem
Citat:
Jag tror du har helt rätt.

Vad är "andlig erfarenhet av Gud" rent konkret?
En inre kraftfull överbevisning på ett sätt som bara den som upplever det kan förstå. Man bara vet.
Citera
2022-03-24, 17:48
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Känner du dig trängd nu när du måste försöka vända på det till en anklagelse?
Nej, du pratar med vem du vill och jag tror Gud gör detsamma. Hur intressant skulle det vara om det fanns en hel ism med oförstående som ville ha tillgång till dig 24/7 för att diskutera?
Citera
2022-03-24, 23:40
Medlem
dufrianords avatar
Citat:
Falsk dikotomi; du dikterar två möjligheter som om de var de enda alternativen.
Du skriver som en kratta och följer upp det med att demonstrera att du inte förstår Big Bang-teorin och målar upp det så som ingen tror att det fungerar vilket är ett strawman-argument. Låt mig demonstrera:

Ingen tror detta. BBT observerar att allt expanderat från en mittpunkt. Beviset för det är att vi faktiskt kan se de heta gaserna expandera iväg från oss i en form som stämmer med observationen. Ingenstans i teorin påstås att det kom från ingenstans eller att någonting skapades. Det är ju vad Bibeln sysslar med. Först fanns ingenting, sedan trollade Gud fram saker i en ologisk ordning.
Vilken perfekt ordning? Den ordning där vi omedelbart dör om vi skulle vara oskyddade i 99,9....% av Universum och större delen av vår egen planet? Är det perfekt?Liv bildades extremt mycket långt senare. Det har för övrigt ingenting med BBT att göra och alternativet skulle då vara en intergalaktisk rymdtrollkarl? Det känns ju supersmart.
Är det perfektionen du pratade om?

Att allt av misstag eller ett slags kosmiskt kaos skapade världen i perfekt harmoni, jag har alltid tyckt det känns märklig. En skapelse har en skapare.
Perfekt ordning, som om du ägt tex ett akvarium och vet hur lite som krävs för kretsloppet ska förstöras. Eller du och jag. Vårt immune system och kroppar.

Det är en intelligent design och skapare. Gud finns, de har människan alltid vetat och sökt.

Jag delar inte din syn om oändligt universum eller att vi kan se några gaser (men man får ha olika uppfattning).

Citat:
På vilket sätt hörs det nästan? Utveckla.
Vi är en kosmisk slump på en snurrande boll i ett oändligt universum, en mutation från utdöda apor om du tror på evolutionen också.

Jag tror Heliocentrism och Evolution är lögner för hålla folk borta från Gud.
Tror man på båda så verkar de ofta som man är ateist.
Citera
2022-03-25, 08:09
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dufrianord
Att allt av misstag eller ett slags kosmiskt kaos skapade världen i perfekt harmoni, jag har alltid tyckt det känns märklig. En skapelse har en skapare.
Perfekt ordning, som om du ägt tex ett akvarium och vet hur lite som krävs för kretsloppet ska förstöras. Eller du och jag. Vårt immune system och kroppar.

Varför tar du inte och faktiskt läser om Big Bang-teorin så att du vet vad det är som du invänder emot i stället för att bara hitta på vad du tror det är?

Det handlar varken om något "misstag" eller något "slags kosmiskt kaos" och det var knappast heller "perfekt harmoni" från början, utan det är något som uppstår gradvis när ett visst område stabiliserar sig. Om vi tar ditt exempel med ett akvarium så kan man tänka sig att du ruskar om det ordentligt och allt blir grumsigt, men efter ett tag så sjunker allt ner till botten och det blir en "perfekt harmoni" igen. Men denna "perfekta harmoni" är bara en illusion eftersom en ny omskakning enkelt kan röra till allt igen, varefter det återigen sakta blir en "perfekt harmoni" på nytt. Det du kallar "perfekt harmoni" är alltså inte ett stabilt läge.

Och inte heller immunsystemet och våra kroppar är ett särskilt intelligent system. Att det över huvud taget finns virus och bakterier som vi kan bli sjuka av är ju bara det en imperfektion och det är heller inte särskilt smart att både äta, dricka och andas genom samma passage. Att det inte är ett smart system vet alla som har satt något i halsen någon gång.

Och våra kroppar är helt otroligt dåliga, egentligen. Vi måste ju ha kläder på oss för att skydda oss mot sol och väder och naturen. Fy fan för att gå naken ute i skogen. Prova det någon gång så kanske du slutar med att påstå att människokroppen är en intelligent design.

Sedan finns det de som tycker att det också är korkat att ha anlagt ett nöjesfält alldeles intill soptippen, men den referensen kanske du inte förstår ...
Citera
2022-03-25, 10:01
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
En inre kraftfull överbevisning på ett sätt som bara den som upplever det kan förstå. Man bara vet.
Det var inte speciellt konkret. Har du något exempel på hur det kan gå till?
Hur vet du att den har något med Gud att göra? Vad är kopplingen?
Citera
2022-03-25, 10:02
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Nej, du pratar med vem du vill och jag tror Gud gör detsamma. Hur intressant skulle det vara om det fanns en hel ism med oförstående som ville ha tillgång till dig 24/7 för att diskutera?
Det beror på. Är jag allsmäktig och allestädesnärvarande?
Citera
2022-03-25, 10:11
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dufrianord
Att allt av misstag eller ett slags kosmiskt kaos skapade världen i perfekt harmoni, jag har alltid tyckt det känns märklig.
För att det är märkligt. Det är märkligt för att det är ingen som tror det.
Exakt vad i Universum är i perfekt harmoni? Kan du förklara det?
Som sagt, 99,999...% av Universum skulle döda oss omedelbart. Är det en perfekt skapelse?
Citat:
En skapelse har en skapare.
Bara om du kallar det en skapelse. Hur vet du att det är en skapelse?
Citat:
Perfekt ordning, som om du ägt tex ett akvarium och vet hur lite som krävs för kretsloppet ska förstöras.
99% av alla arter som någonsin existerat i naturen har dött ut. Är det ett perfekt kretslopp?
Citat:
Eller du och jag. Vårt immune system och kroppar.
Varför finns det glasögon? Varför finns det mediciner och parasiter och cancer? Jag menar, om du kallar det perfekt ordning så måste du först peka på någonting perfekt.

Citat:
Det är en intelligent design och skapare.
Vad får dig att tro det?
Citat:
Gud finns, de har människan alltid vetat och sökt.
Sökt, ja. Hittat? Det verkar inte så.

Citat:
Jag delar inte din syn om oändligt universum eller att vi kan se några gaser (men man får ha olika uppfattning).
Man får ha fel om man vill men bevisen finns där oavsett vad du tror och vägrar ta reda på.
https://en.wikipedia.org/wiki/Cosmic_microwave_background
Där kan du börja om du faktiskt vill lära dig något.

Citat:
Vi är en kosmisk slump på en snurrande boll i ett oändligt universum, en mutation från utdöda apor om du tror på evolutionen också.
Du vet inte vad du pratar om. Uppenbarligen.

Citat:
Jag tror Heliocentrism och Evolution är lögner för hålla folk borta från Gud.
Tror man på båda så verkar de ofta som man är ateist.
Tack för erkännandet att om man förstår vetenskapen så är man ofta ateist. Det är betryggande.
Citera
2022-03-25, 10:30
Medlem
Citat:

Citat:
Det var inte speciellt konkret. Har du något exempel på hur det kan gå till?
Hur vet du att den har något med Gud att göra? Vad är kopplingen?
Man behöver vara med om det för att förstå. När det sker så blir man vetande.

Det finns ett sätt att bli vetande men det kräver att man värderar det mer än sitt eget liv i den här världen. Det borde man göra eftersom det är mer värt med ett liv i en evighet utan synd och ondska än att bara njuta av synden här en kort tid och sedan försvinna för evigt. Men många föredrar det sistnämnda.
Senast redigerad av skrumpelnubb 2022-03-25 kl. 10:33.
Citera
2022-03-25, 10:42
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Man behöver vara med om det för att förstå. När det sker så blir man vetande.
Det låter mer som en undanflykt tycker jag och lätt att jämföra det med "stark tro" snarare än "andlig erfarenhet".

Citat:
Det finns ett sätt att bli vetande men det kräver att man värderar det mer än sitt eget liv i den här världen. Det borde man göra eftersom det är mer värt med ett liv i en evighet utan synd och ondska än att bara njuta av synden här en kort tid och sedan försvinna för evigt. Men många föredrar det sistnämnda.
Jag tror inte någon "föredrar synden". Jag tror helt enkelt att Gudsmyten känns osannolik för många vilket även inkluderar konceptet synd och belöning/straff efter döden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in