2022-03-25, 10:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Braskamin58
Det har han nog gjort. Han blev 18 år i dec 2021 så varför har inte skolan gjort något innan då de såg symtomen på att allt inte stod rätt till? Då var han bara 17 år och då hade skolan kunnat kontaktat föräldern eller föräldrarna.

Så här kan det tydligen bli då inte skolan larmade föräldern eller föräldrarna.

Skolans larm för ett år sedan: oroades för skolattentat

Flera gånger slog skolpersonalen larm om 18-åringens märkliga beteende – som antydde att det fanns risk för ett skolattentat.

Trots det hände ingenting.

Bara timmar efter att en lärare återigen uttryckt oro gick eleven till attack.

Redan i andra klass i grundskolan genomgick han en utredning där man konstaterade att han hade drag av en neuropsykiatrisk diagnos, uppger personer med insyn för Aftonbladet.

Han har flera gånger varit aktuell på elevhälsoteamets veckovisa möten där rektor, psykologer och kuratorer medverkar.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/5G4Rwz/skolattacken-pa-malmo-latin-larmade-for-ett-ar-sedan

Fetade:

1) skolan kan göra orosanmälan till soc även efter en elev fyllt 18 men ofta har soc resursbrist och agerar inte.
Bedömer soc att det inte finns anledning till tvångsåtgärder, tex. via psykiatrin och eller polisen, så händer inget.
Och det ska mycket till för det. Aktiv psykos med våldsamma/ hotfulla inslag eller självmordsförsök.

Om skolan anmält till soc pga oro för elevens psykiska mående/ beteende kan ju tänkas att eleven känt sig kränkt.

2) hur vet du att skolan inte kontaktade vårdnadshavare innan han fyllde 18?

3) även om de gjort det så kräver det att pappan och ev. styvmamma skulle fixat vårdkontakt åt honom och motiverat honom att samtala med någon. Sannolikt psykologsamtal via videolänk pga pandemin. Samt att pappan haft kunskap var han skulle söka hjälp (BUP har långa köer, primärvården erbjuder kurator och psykolog osv).
Inget händer av sig själv och psykiatrin erbjuder inte alltid mer hjälp än piller.
Citera
2022-03-25, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haajib
Fast klockan 1700, när alla barn redan är hemma och inte en jävel är kvar på skolan, han var artig och ärlig mot de andra barnen och att han skulle mörda fler än tanterna är bara bullshit.

Ja, han är verkligen ett dygdemönster. Vilken snäll pojke.
Citera
2022-03-25, 10:20
Medlem
Jag undrar när samhället på allvar kommer kämpa emot, tackla och förebygga den grova brottsligheten.
Senast redigerad av Heymid 2022-03-25 kl. 10:23.
Citera
2022-03-25, 10:31
Medlem
Jag vill också veta hur kvinnorna mördades i detalj🤔? Det är så otroligt lång tråd....
Citera
2022-03-25, 10:33
Medlem
Harry_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Monika9
Jag vill också veta hur kvinnorna mördades i detalj🤔? Det är så otroligt lång tråd....

slog sönder skallen på dom med hammare
Citera
2022-03-25, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Monika9
I detalj? Varför? Det får du kanske veta i fup. Men det är långt dit. Står du ut till dess? Ursäkta ironin.Men sådan morbid, respektlös nyfikenhet får mig att må illa.
Citera
2022-03-25, 10:43
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Braskamin58
Ja, det gör jag.

Då man är 18 år kan man försörja sig själv då? Hur långt räcker studiestödet? Så länge 18-åringen bor hemma och studerar är det trots allt föräldern eller föräldrarna som har en del ansvar.

Tänk på följande fastän eleven är 18 år studerar och bor hemma.

Vårdnadshavares ansvar och delaktighet

Vi har tillsammans med dig som vårdnadshavare ett ansvar för elevens skolgång. Tillsammans skapar vi de bästa förutsättningarna för elevernas utveckling och lärande.

https://malmo.se/Gymnasieskolor/Malmo-latinskola/For-elever-och-vardnadshavare.html

Det spelar ingen roll vad du tycker och vill. En myndig person har rätt till mycket stor personlig integritet enligt lagen. Skolpersonal, vårdpersonal etc har tystnadsplikt och får inte sprida uppgifter om en myndig person utan dennes samtycke.
Citera
2022-03-25, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KNARKAREN85
Kan någon beskriva i detalj exakt hur dessa två kvinnor mördades.
Orkar inte läsa hela tråden.
Mördaren ska ha använt yxa och hammare. Enligt hörsägen ska han ha klyvt huvudet på mitten på den ena kvinnan.
Citera
2022-03-25, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
I detalj? Varför? Det får du kanske veta i fup. Men det är långt dit. Står du ut till dess? Ursäkta ironin.Men sådan morbid, respektlös nyfikenhet får mig att må illa.
Men är inte just Flashback lite av ett sådant forum, där sådant som inte platsar någon annanstans kan nämnas just här?
Citera
2022-03-25, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sorgensvart
Men är inte just Flashback lite av ett sådant forum, där sådant som inte platsar någon annanstans kan nämnas just här?
Beror på i vilket sammanhang. Men det är ju min egen åsikt.
Citera
2022-03-25, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heymid
Jag undrar när samhället på allvar kommer kämpa emot, tackla och förebygga den grova brottsligheten.
Det går säkert att göra mer än vad som görs idag men helt och hållet kommer vi aldrig kunna undgå grov brottslighet. Tyvärr.
Citera
2022-03-25, 11:15
Medlem
Stones avatar
Har det framkommit att killen är Chilenare? Aftonbladet slutade rätt omgående att skriva om högerexstremism.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in