2022-03-23, 16:53
Medlem
Indweller108s avatar
Vad man än tycker om seanser och Terry Evans så är väl det viktigaste att mamman till barnen kände en lättnad efter seansen, var nöjd med sittningen och det hon fick höra. Det sa hon ju själv i slutet av videon. Det kanske hjälpte henne att orka gå vidare med sitt liv.
Citera
2022-03-23, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Indweller108
Vad man än tycker om seanser och Terry Evans så är väl det viktigaste att mamman till barnen kände en lättnad efter seansen, var nöjd med sittningen och det hon fick höra. Det sa hon ju själv i slutet av videon. Det kanske hjälpte henne att orka gå vidare med sitt liv.
Jag tycker inte att det är okej att hitta på att man kan prata med folks döda barn bara för att föräldrarna eventuellt kan känna en lättnad utav det. Det är fortfarande en genomrutten form av bedrägeri.
Sen är det ju knappast hans vilja att trösta sörjande människor som är hans primära drivkraft. Då hade han förmodligen valt metoder till att hjälpa som inte bygger på en lögn.
Citera
2022-03-23, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GamlaDraggen
Eller så tyder det på att man har läst på lite om diverse tekniker som charlataner använder sig utav, samt har koll på hur det vetenskapliga läget ser ut i frågan, till skillnad från dig.

Att vara öppen innebär inte att man tror på sagor och myter. Att vara öppen innebär att man är kapabel att ompröva sina uppfattningar när framkommer fakta som visar att man har fel.
I det här fallet är det faktiskt du som inte är öppen.

Och ni som är mer lättlurade.

Fast Terry Evans är ju ett av de bättre medium som finns och brukar återberätta väldigt specifika saker som han rimligtvis inte kan veta. Folk som varit besvärade av spöken får hjälp med det och dessutom ofta en massa personlig info som man har hjälp av. På vilket sätt är det bedrägeri?

Sedan att du inte vill tro på det är väl egentligen ditt problem? Vi som anlitar oss av medium är väldigt nöjda över att den möjligheten finns och betalar gärna en peng som vi gör för alla andra tjänster vi använder oss av i samhället.
Citera
2022-03-23, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Favoritgame
Fast Terry Evans är ju ett av de bättre medium som finns och brukar återberätta väldigt specifika saker som han rimligtvis inte kan veta.
Varför ställer han inte upp på ett vetenskapligt test då?
Kan han få fram specifik information som inte kan fås fram på naturlig väg så kan det definitivt påvisas under kontrollerade former.
Är det inte lite konstigt att inget medium någonsin har kunnat göra det?
Nästan som om det vore bluff alltihopa.

Citat:
Folk som varit besvärade av spöken får hjälp med det och dessutom ofta en massa personlig info som man har hjälp av. På vilket sätt är det bedrägeri?
Det är bedrägeri på samma sätt som när någon tror sig ha blivit botad av homeopatiska preparat eller healad av Peter Popoff.
Att bedragaren lyckas väl med att lura folk gör det liksom inte mindre till ett bedrägeri.

Citat:
Sedan att du inte vill tro på det är väl egentligen ditt problem?
Vad jag vill eller inte vill tro på är fullkomligt irrelevant.
Jag tror på sådant som kan påvisas vara sant, vare sig jag vill att det ska vara sant eller ej. Allt annat vore ren idioti.

Citat:
Vi som anlitar oss av medium är väldigt nöjda över att den möjligheten finns och betalar gärna en peng som vi gör för alla andra tjänster vi använder oss av i samhället.
Och de som tar homeopatiska preparat (läs: vatten) mot sina åkommor känner sig nöjda över att den möjligheten finns, trots att dessa preparat inte ger någon effekt.
Att du låter dig luras är inte ett argument för att det inte skulle handla om bedrägeri.
Senast redigerad av GamlaDraggen 2022-03-23 kl. 20:11.
Citera
2022-03-23, 20:46
Medlem
Citat:
Kan han få fram specifik information som inte kan fås fram på naturlig väg så kan det definitivt påvisas under kontrollerade former.

Det är bedrägeri på samma sätt som när någon tror sig ha blivit botad av homeopatiska preparat eller healad av Peter Popoff.
Att bedragaren lyckas väl med att lura folk gör det liksom inte mindre till ett bedrägeri.

Jag tror på sådant som kan påvisas vara sant, vare sig jag vill att det ska vara sant eller ej. Allt annat vore ren idioti.

Och de som tar homeopatiska preparat (läs: vatten) mot sina åkommor känner sig nöjda över att den möjligheten finns, trots att dessa preparat inte ger någon effekt.
Att du låter dig luras är inte ett argument för att det inte skulle handla om bedrägeri.

Här ett litet intressant test av medium in Norge.

De hittar t ex på en helt fiktiv historia om en olycka och lägger ut på nätet, för att se om nåt av mediumen preparerad sina kontakter med det övernaturliga genom att…. Googla…. Klart sevärd och mycket avslöjande för hur oseriösa medium är…

https://youtu.be/gKZasJn86lk
Citera
2022-03-23, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Här ett litet intressant test av medium in Norge.

De hittar t ex på en helt fiktiv historia om en olycka och lägger ut på nätet, för att se om nåt av mediumen preparerad sina kontakter med det övernaturliga genom att…. Googla…. Klart sevärd och mycket avslöjande för hur oseriösa medium är…

https://youtu.be/gKZasJn86lk

Bra klipp. Inte första gången s.k medium avslöjats genom denna metoden.
Problemet är att de troende inte verkar bry sig ens när ett medium blir tagen på bar gärning. De fortsätter tro att de kan tala med de döda ändå.
Flera av de mest välkända svenska mediumen har blivit just det och de kör vad jag vet fortfarande på som vanligt allihop.
Citera
2022-03-24, 06:16
Medlem
Citat:
Bra klipp. Inte första gången s.k medium avslöjats genom denna metoden.
Problemet är att de troende inte verkar bry sig ens när ett medium blir tagen på bar gärning. De fortsätter tro att de kan tala med de döda ändå.
Flera av de mest välkända svenska mediumen har blivit just det och de kör vad jag vet fortfarande på som vanligt allihop.

Och tjänar feta pengar på naivt folks dumhet….

Evans drar väl in ca 50K eller mer på en storseans, genom att blåljuga….
Citera
2022-03-24, 17:01
Medlem
Citat:

Ja somliga medium är bättre än andra och bara märkligt att du tycks veta hur alla medium fungerar när du inte verkar ha så mycket erfarenhet inom området. Du bara tycker en massa...
Citera
2022-03-24, 17:20
Medlem
Citat:
Ja somliga medium är bättre än andra och bara märkligt att du tycks veta hur alla medium fungerar när du inte verkar ha så mycket erfarenhet inom området. Du bara tycker en massa...

Men inget medium har ju någonsin bevisat att de överhuvudtaget har några övernaturliga förmågor.

Vissa är såklart bättre än andra på att bedra människor, men det är också allt. Det finns inget som tyder på att någon av dem har några övernaturliga förmågor.
Håller du inte med om det så är det bara hosta fram bevisen för att någon av dem verkligen kan göra det de säger sig kunna göra.

Sen skulle jag gärna se att du svarar på frågan jag har ställt:
Varför har inget medium någonsin bevisat sina förmågor under kontrollerade vetenskapliga former?
Tycker du inte att det är lite konstigt?

Edit: För övrigt ett mycket märkligt svar på inlägget du citerade. Inte en enda sak utav det jag skrev svarade du på.
Citera
2022-03-24, 19:13
Medlem
Citat:
Men inget medium har ju någonsin bevisat att de överhuvudtaget har några övernaturliga förmågor.

Vissa är såklart bättre än andra på att bedra människor, men det är också allt. Det finns inget som tyder på att någon av dem har några övernaturliga förmågor.
Håller du inte med om det så är det bara hosta fram bevisen för att någon av dem verkligen kan göra det de säger sig kunna göra.

Sen skulle jag gärna se att du svarar på frågan jag har ställt:
Varför har inget medium någonsin bevisat sina förmågor under kontrollerade vetenskapliga former?
Tycker du inte att det är lite konstigt?

Edit: För övrigt ett mycket märkligt svar på inlägget du citerade. Inte en enda sak utav det jag skrev svarade du på.

Det finns väl en hel del studier på det paranormala, sedan är väl frågan om man accepterat resultaten av studierna: https://mshorror.com/5-real-paranorm...-universities/

Det okända bevisar ju hela tiden att det övernaturliga finns och hjälper folk med spökproblem. Sedan om somliga som dig inte vill tro på det är ju en annan sak...
Citera
2022-03-24, 19:53
Medlem
Citat:
Det finns väl en hel del studier på det paranormala, sedan är väl frågan om man accepterat resultaten av studierna: https://mshorror.com/5-real-paranorm...-universities/
Vilka resultat i vilka studier är det som inte accepteras?
Att det finns forskning på påstådda övernaturliga fenomen, som Stargate project, vet jag. Att forskningen skulle fått fram några bevis är dock nyheter för mig. Konstigt att den mest fantastiska vetenskapliga upptäckten någonsin kan gå så obemärkt förbi.

Men nämn gärna en enda peer reviewed studie som ger belägg för något övernaturligt.

Sen var det ju i och för sig specifikt medium jag frågade om. Är det inte konstigt att inget medium någonsin har bevisat sina förmågor under kontrollerade former?
Du säger ju att det finns medium som får fram specifik information som inte går att få fram på naturlig väg. Vore ju hur enkelt som helst att bevisa detta, eller hur?

Citat:
Det okända bevisar ju hela tiden att det övernaturliga finns och hjälper folk med spökproblem. Sedan om somliga som dig inte vill tro på det är ju en annan sak...
Det okända utgör bevis för övernaturliga fenomen?
Det påståendet visar med all tydlighet hur högt du värderar kunskap och rationellt tänkande..
Citera
2022-03-25, 08:50
Medlem
Citat:
Vilka resultat i vilka studier är det som inte accepteras?
Att det finns forskning på påstådda övernaturliga fenomen, som Stargate project, vet jag. Att forskningen skulle fått fram några bevis är dock nyheter för mig. Konstigt att den mest fantastiska vetenskapliga upptäckten någonsin kan gå så obemärkt förbi.

Men nämn gärna en enda peer reviewed studie som ger belägg för något övernaturligt.

Sen var det ju i och för sig specifikt medium jag frågade om. Är det inte konstigt att inget medium någonsin har bevisat sina förmågor under kontrollerade former?
Du säger ju att det finns medium som får fram specifik information som inte går att få fram på naturlig väg. Vore ju hur enkelt som helst att bevisa detta, eller hur?

Det okända utgör bevis för övernaturliga fenomen?
Det påståendet visar med all tydlighet hur högt du värderar kunskap och rationellt tänkande..

Här har du en massa vetenskapliga artiklar om det övernaturliga:

https://subtle.energy/list-100-peer-...psi-phenomena/
https://peeranormal.com/
https://www.opensciences.org/journal...usness-studies
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här