2022-03-24, 10:34
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nisse Gandhi
Verkar osannolikt att CA är ute och går en sen vinterkväll och av en slump får syn på sitt stora hatobjekt.

OP var säkert klädd på ett sätt som gjorde att han inte stack ut från mängden. Inte troligt att CA fick syn på OP på avstånd då det var mörkt och CA hade dålig syn.

För att känna igen OP måste CA ha kommit honom mycket nära och varit beroende av ljuset från biografen och gatan.

Finns inget som talar för att CA befann sig utanför eller i närheten av biografen på mordnatten.

Om man inte tror att mordet var på förhand planerat och organiserat (vilket allt talar emot), så är det uppenbarligen någon som fått syn på Palme och genomför detta.

Någon med tillgång till rätt vapen och ammunition och med rätt "läggning". CA bodde i närheten av mordplatsen och rörde sig mycket ute på Sveavägen, det vidgår han själv. Även kvällstid, av allt att döma. Han tycker sig ha anledning att dra till med en influensa och sängliggande mordkvällen, vilket inget talar för. Han beter sig märkligt i alla avseenden relaterade till MOP.

Att CA skulle vara påtagligt osannolik här får du gärna förklara närmare.
Citera
2022-03-24, 15:47
Medlem
Nisse Gandhis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PigletEager
Varför är detta osannolikt? Finns många möjligheter. CA kanske såg honom inne på biografen om han var på väg ut från en film. Palme samtalade med flera personer, letade biljetter. En "kändis" i en lokal uppmärksammas av många i lokalen. Han kan också hört andra som samtalat om att de sett Palme på bion. Det kan han ha hört både ute på gatan eller inne på en restaurang eller café.

Palme samtalade väl också utanför innan bion. Jag vet dock inte hur länge det var och om han träffade Mårten med sällskap utanför eller i foajén. Andra kanske vet mer om detta.

Kan inte tänka mig att Palme, som var stadsminister, var en försynt person som samtalade lågmält och inte märktes så mycket.

Enligt tidigare uppgifter i tråden var CA inte den typ av person som gick ut sena kvällar och blandade sig med andra människor. Därför anser jag att det inte är sannolikt att han befann sig i eller vid biografen mordnatten,eller någon annan natt.

Eftersom OP inte hade livvakter med sig kan jag tänka mig att han höll en låg profil för att inte väcka uppmärksamhet. Han var självklart medveten om att vissa inte gillade honom.

När det gäller CA och biografen förkommer det mest spekulationer och önsketänkanden om att CA var på platsen i samband med mordet. Mina egna spekulationer bygger på vad som har framkommit om hans personlighet. Hans avvikande beteende och märkliga svar och uppgifter till polisen beror säkert på att han var en kuf.
Citera
2022-03-24, 17:00
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Enligt tidigare uppgifter i tråden var CA inte den typ av person som gick ut sena kvällar och blandade sig med andra människor. Därför anser jag att det inte är sannolikt att han befann sig i eller vid biografen mordnatten,eller någon annan natt.

Du blandar nog ihop två saker.

CA hade inga problem med folkrika miljöer. Tvärtom så tycks han ha sökt anonymitet i folkmassan.

-Enligt polis LG rörde han sig mycket runt city, Hötorget, Sveavägen.
-Enligt PU gick han ofta förbi Grand.
-Enligt sig själv uppehöll han sig ofta på Sveavägen, ”är det förbjudet?”
-Han åkte ofta in till city och cirkulerade efter att ha flyttat långt därifrån.
-När han flyttar hemifrån är det till ett rum i city. Efter sin vinst skaffade han snart en lägenhet i centrala innerstan.
-När han greps för misshandeln 2002 cirkulerade han i ett centrum.
-Polis LG stötte regelbundet ihop med honom i ett annat centrum på 00-talet.
-Han gick regelbundet på krogen centrala Stockholm på 80-talet (kvällstid får man förmoda)

Så det som möjligen kräver ”önsketänkande” är uppfattningen att just CA skulle utmärka sig som en särskilt osannolik gestalt i city på åttiotalet.

Vad som stämmer däremot är att han inte beblandade sig med folk såtillvida att det innebar social interaktion. Hans uppsyn mot omgivningen var avvisande. Han sökte inte kontakt, undvek främlingar. Satt alltid ensam på kafé och krogen, pratade inte med någon.

CA behöver inte varit ute på natten, omkring klockan 21 räcker.

Citat:
Eftersom OP inte hade livvakter med sig kan jag tänka mig att han höll en låg profil för att inte väcka uppmärksamhet.

Någon måste uppmärksammat Palme, eller hur skulle det gått till? Och som redan påpekats många uppmärksammade honom ute denna kväll.
Citera
2022-03-24, 18:51
Medlem
Nisse Gandhis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Du blandar nog ihop två saker.

CA hade inga problem med folkrika miljöer. Tvärtom så tycks han ha sökt anonymitet i folkmassan.

Vad som stämmer däremot är att han inte beblandade sig med folk såtillvida att det innebar social interaktion. Hans uppsyn mot omgivningen var avvisande. Han sökte inte kontakt, undvek främlingar. Satt alltid ensam på kafé och krogen, pratade inte med någon.

Någon måste uppmärksammat Palme, eller hur skulle det gått till? Och som redan påpekats många uppmärksammade honom ute denna kväll.

Då tycks CA ha varit en komplicerad dubbelnatur som både kunde vara social och osocial (asocial) beroende på situation och vilket humör han var på.

Det var säkert många som observerade OP denna kväll,både vid och i biografen. Men knäckfrågan är om,när,var och hur CA gjorde dessa observationer.
Citera
2022-03-24, 19:01
Medlem
Hellbastards avatar
Citat:
Då tycks CA ha varit en komplicerad dubbelnatur som både kunde vara social och osocial (asocial) beroende på situation och vilket humör han var på.

Han kunde i och för sig vara social när han vid enstaka tillfällen var på det humöret.

Men Roerligs poäng är ju att allt det där cikulerandet i folkmassor inte är samma sak som att vara social. CA hade gärna människor omkring sig, men slapp gärna interagera med dem. Det är ju två olika saker, och defiitivt inget som kräver en ”komplicerad dubbelnatur”.
Citera
2022-03-24, 20:18
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Det var säkert många som observerade OP denna kväll,både vid och i biografen. Men knäckfrågan är om,när,var och hur CA gjorde dessa observationer.

Idén om CA som GM bygger på att han får syn på makarna utanför biografen, eller då dessa är på väg dit från tunnelbanan, då han råkar passera platsen. Om, och i sådana fall exakt var och vilken minut detta sker, vet ju ingen. Poängen här var att CA alls ej var en osannolik uppenbarelse på Sveavägen vid tiden. Och någon med tillgång till vapen i närheten har passerat och råkat göra denna observation, om man nu inte tror att attentatet var på förhand planerat.

För övrigt, enstöring som gärna uppehåller sig i miljöer där passerar mycket folk är väl inte ett obekant fenomen.
Citera
2022-03-24, 23:06
Medlem
Draifoss avatar
Här berättar Hasse Aro själv:
https://www.youtube.com/watch?v=rIdNq71Dug8
Citera
2022-03-25, 01:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PigletEager
Kan inte tänka mig att Palme, som var stadsminister, var en försynt person som samtalade lågmält och inte märktes så mycket.

Han hade iaf en lätt säregen röst som "alla" som var med på den tiden kände igen direkt. https://www.youtube.com/watch?v=7V7IqUjFcoQ
Citera
2022-03-25, 01:45
Medlem
Citat:
Verkar osannolikt att CA är ute och går en sen vinterkväll och av en slump får syn på sitt stora hatobjekt.

OP var säkert klädd på ett sätt som gjorde att han inte stack ut från mängden. Inte troligt att CA fick syn på OP på avstånd då det var mörkt och CA hade dålig syn.

För att känna igen OP måste CA ha kommit honom mycket nära och varit beroende av ljuset från biografen och gatan.

Finns inget som talar för att CA befann sig utanför eller i närheten av biografen på mordnatten.

Scenario CA BÖR / MÅSTE nästan innefatta att CA får syn på OP innan nio-snåret och går hem och hämtar revolvern. Det, och omständigheterna runt det, har vi tröskat igenom jag vet inte hur många gånger i tråden. Är det verkligen meningsfullt att ta den diskussionen igen?
Citera
2022-03-25, 01:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Idén om CA som GM bygger på att han får syn på makarna utanför biografen, eller då dessa är på väg dit från tunnelbanan, då han råkar passera platsen. Om, och i sådana fall exakt var och vilken minut detta sker, vet ju ingen.

Och jag har (ivf i just tråden här, andra kan ju ha tänkt i de banorna redan tidigare) lanserat teorin om att CA mycket väl kan ha fått syn på LOP redan på Tunnelbanan. Varför inte på hemvägen från broderns lägenhet om han bytte från pendeltåg till gröna linjen t ex.
Citera
2022-03-25, 08:38
Medlem
Hellbastards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gissa vem
Och jag har (ivf i just tråden här, andra kan ju ha tänkt i de banorna redan tidigare) lanserat teorin om att CA mycket väl kan ha fått syn på LOP redan på Tunnelbanan. Varför inte på hemvägen från broderns lägenhet om han bytte från pendeltåg till gröna linjen t ex.

Något som talar emot den saken är att ingen såg någon förföljare trots att makarna irrade runt lite på jakt efter rätt utgång.
Citera
2022-03-25, 10:15
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Här berättar Hasse Aro själv:
https://www.youtube.com/watch?v=rIdNq71Dug8

Gamla fel och myter. Men han var intresserad av CA och hade lite på gång rörande den saken, som jag förstått det. Sedan tappade han intresset av någon anledning.

Det finns för övrigt två avsnitt av hans podd Fallen jag inte glömmer (eller liknande) om CA.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in