2022-03-24, 20:43
Medlem
Har det bara bombats kommentarer på MGM:s IG-profil?
Citera
2022-03-24, 20:47
Medlem
Jag tror advokaten vill hoppa över meningslösa diskussioner om vem som är mördaren och i stället fokusera på att hans klient är ledsen och ångerfull och först nu förstår vad han gjorde (alltså inte innan). Det är strategin.
Citera
2022-03-24, 20:47
Medlem
https://www.sydsvenskan.se/2020-12-03/jattesvart-att-halla-avstand-i-klassrummet
Intervjuas tillsammans med en tjej
Citera
2022-03-24, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av leosurvey
Rätten kan ta hänsyn till detta. Frågan dom måste räta ut är ju hur stor insikt han hade med de handlingar han utfört.
Det får en p7:a utvisa och sen RPUn. Som jag förstår har han både ånger och ångrst över gärningen i dagsläget. Svårt att veta för oss som varken har insikt i hur han fungerar eller sitter som flugan på väggen under utredningen.
Citera
2022-03-24, 20:51
Medlem
SAIVONs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av honn
Der måste vara extremt sjuka och störda män som har den åsikten. Knappast vanligt förekommande, även om det tyvärr finns många. kvinnohatare och bittra, ondskefulla män.
Kanske det men omfattningen de sprids med gör att man bör fundera på många olika saker.
Citera
2022-03-24, 20:59
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Jag lade upp det tidigare idag. Du får leta bland mina inägg. Som hyfsad kunnig i det här häpnade jag. Ändå var jag nöjd med all info han berättade. Känns knepigt och dubbelt.

Ja, jag hittade det. Ganska tidigt i intervjun.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/g6ARlA/18-arige-eleven-begars-haktad-misstankt-for-mord

Ja, det är ett märkligt uttalande under alla omständigheter, måste jag hålla med om.
Citera
2022-03-24, 21:00
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SAIVON
Nej han framstår som sagt mer som schizoid eller autistisk. Givetvis kan psykisk ohälsa drabbar exempelvis autistiska individer. De är särskilt känsliga för den hatpropaganda människor utför.
Min erfarenhet är att autister är mindre mottagliga för propaganda an "vanligt" folk.
Citera
2022-03-24, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Ja, jag hittade det. Ganska tidigt i intervjun.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/g6ARlA/18-arige-eleven-begars-haktad-misstankt-for-mord

Ja, det är ett märkligt uttalande under alla omständigheter, måste jag hålla med om.
Ja. Som advokat, eller ens åklagare, hade jag aldrig kläckt ur mig något sådant.
Citera
2022-03-24, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nittiotva
Helt irrelevant, men ja, jag tycker synd om en 18 åring som kastat bort sitt liv som uppenbarligen hade talang detta hade jag tyckt om det vore din syster eller bror också. Ni tar så illa upp men faktum är att moral och subjektiva värderingar inte hör hemma i en rättssal, så jag förstår inte varför ni oroar er över mina åsikter, jag är varken åklagare eller den tilltalades försvarare.
Jag oroar mig över att brottsmålsjurister verkar vara psykiskt störda puckon som inte kan förstå att det finns pervon som bara skall ruttna i fängelse eller helst av allt dö på brottsplatsen. Han "kastade bort sin talang" alltså?! Hur fan kan du leva med dig själv och utföra ett sådant grisjobb som du gör?
Citera
2022-03-24, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krolle-Bora
Jag tror advokaten vill hoppa över meningslösa diskussioner om vem som är mördaren och i stället fokusera på att hans klient är ledsen och ångerfull och först nu förstår vad han gjorde (alltså inte innan). Det är strategin.
Precis som för oss är det lika nytt för advokaten, han behöver inte starta en "plan/strategi" första dagen, man brukar få en bättre bild av det skedda när det fått sjunka in lite och då har bättre förutsättningar för att lägga upp en strategi. I ett såhär tidigt skede hade det räckt att hänvisa till sekretessen och inte riskera att säga "för mycket".
Citera
2022-03-24, 21:11
Medlem
SAIVONs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Min erfarenhet är att autister är mindre mottagliga för propaganda an "vanligt" folk.
Ja jag vet inte. Grupptryck, sannolikt. Däremot är de särskilt ordningsamma och kan falla in i rasism, kvinnohat etc eftersom människor använder "rationella argument" som påminner om regler.

Vi ska ha i åtanke att gärningsmannen var 18 (ung och precis myndig) intressen som är vanligare vid skolattentat och även då intresserad av dator. Faktum är att han gjorde sig besväret att göra sig av med skoldatorn och sannolikt innan dess rensat och försökt få bort vad han ansåg som känsligt. Känsligare än att gå till skolan och mörda. Känsligt trots en mycket isolerad person som uppges vara ovillig till att umgås med människor som försökt nå honom. Är det en person som framstår som någon som är rädd för att dömas eller uteslutas från gemenskapen med andra?

Det är givet att han har haft aktiviteter för sig och kanske även nätverkat på vis han absolut ämnar hålla för sig själv. Autistiska (,om det nu är hans diagnos) må vara mycket uppriktiga men de är jävligt lojala också. Och håller saker inom dem
Senast redigerad av SAIVON 2022-03-24 kl. 21:13.
Citera
2022-03-24, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SAIVON
Kanske det men omfattningen de sprids med gör att man bör fundera på många olika saker.
Nu är du ute och cyklar igen. Förklara vad du menar med detta! Menar du att det plötsligt är mainstream bland 18-åringar att kniva sina lärare?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in