2022-03-24, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ormen Långe
Japp, så länge vi inte talar om mera komplexa vapensystem, så går överlägset mest tid till att lära sig sådant som inte är knappologin för gruppens huvudsakliga vapensystem.

Om vi tar fallet MANPADS så är det rimligen som med pvrobotar, d.v.s. att det som tar mest tid (förutom att lära sig att bli en soldat) är att lära sig var man ska gruppera, när man ska skjuta och när man inte ska skjuta*, när man ska omgruppera, hur man ska omgruppera o.s.v.

Kan man redan det sedan tidigare, så kan man lära sig mycket på en forcerad 80timmars vecka.

(*) i Fallet MANPADS beroende på målavstånd, målhöjd, målriktning och målets hastighet.

Kan instämma. Till några av BA bataljonerna snabbutbildades folk på Bill systemet. Det var en två veckors utbildning för robotgrupperna. Några i grupperna var redan utbildade men några var det inte. Dessa grupper blev efter två veckor acceptabla grupper. Inte i närheten lika bra som en ”äkta” grupp men de dög. Kan tänka mig att det är ungefär detsamma i Ukraina.

En soldat som är bra utbildad på rysk MANPAD borde ganska snabbt lära sig hur en Starstreak fungerar.

Patriot eller THAAD system är en helt annan historia.
Citera
2022-03-24, 19:42
Medlem
akvifers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Vad är det som jämförs?

Istället för att citera så skrev jag en mening med informationen som kom från MOD.
De nämner 6 månader komprimerat till 1-2 veckor.

Min enda värdering i inlägget, och själva poängen, var om man är sjuhelvetes konservativ, så har Ukraina möjligheten att bli av med 12 piloter i timmen. Vilket med det ryska upplägget med få flygtimmar fördelat i stor utsträckning till den seniora skaran inte vore illa alls för Ukraina.
Citera
2022-03-24, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av El-Strutso
Ska vi tro på detta?

https://www.independent.co.uk/news/world/europe/russian-casualty-figures-nato-ukraine-b2042568.html

Skulle man inte kunna få åtminstone en kort sammanfattande rad vad det handlar om i dessa länkinlägg?
Citera
2022-03-24, 20:00
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av akvifer
Istället för att citera så skrev jag en mening med informationen som kom från MOD.
De nämner 6 månader komprimerat till 1-2 veckor.

Min enda värdering i inlägget, och själva poängen, var om man är sjuhelvetes konservativ, så har Ukraina möjligheten att bli av med 12 piloter i timmen. Vilket med det ryska upplägget med få flygtimmar fördelat i stor utsträckning till den seniora skaran inte vore illa alls för Ukraina.
Mitt inlägg handlade bara om vad som utbildades. Det är ju viss skillnad på färska rekryter, hemvärn med svullen prostata och befintliga arméförband, särskilt sådana med robotvana (pv eller lv).
Men alla system som snabbt kan driftsättas är givetvis bra för Ukraina
Citera
2022-03-24, 20:10
Medlem
HRTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av veni.vidi.vomui
Brinnande ryska landstigningsfartyg mot en blå himmel, finns det något vackrare?
Bägge fartygen som strävar ut verkar skadade, det närmaste sprutar vatten på fördäck och det bakre brinner framför bryggan (syns 1:35 och ~25 sekunder fram i videon).

Ryska svin får vad de förtjänar.
Är grymt imponerad av Ukraina
Citera
2022-03-24, 20:12
Medlem
HRTs avatar
Svarar på min egen fråga gällande svar på om Ryssland sänker sig till den nivån att de använder kemiska eller taktiska kärnvapen. USA´s President sa i dag att då svarar vi och ingriper.
Citera
2022-03-24, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HRT
Svarar på min egen fråga gällande svar på om Ryssland sänker sig till den nivån att de använder kemiska eller taktiska kärnvapen. USA´s President sa i dag att då svarar vi och ingriper.

Bra! Använder ryssen WMD så är det bara att svara med samma mynt. Dags att låta ryssen få smaka på sin egen medicin.
Citera
2022-03-24, 20:26
Medlem
HRTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bodvahr
Skulle man inte kunna få åtminstone en kort sammanfattande rad vad det handlar om i dessa länkinlägg?

Häromdagen släppte Ryssarna fakta om hur många döda och skadade man hade.
Döda var ca 9900 och skadade 16000 då räknas det som 26000 casualties.
Det man visste då var att flera Ryska soldater och Ukrainska låg döda som man inte kunde hämta. Vissa hade totalt brunnit upp i fordon, flera var på rymmen och Ukraina hade minst 900 Ryska soldater som krigsfångar säkert fler.

Men endast en kort stund därpå meddelade den sajten i Ryssland att de blivit hackade och förlusterna var inte så mycket.
Tvärtom verkar de faktiskt vara långt större än vi trott. Ukraina har räknat i överkant och Nato har underskattat. Nu tror man att de faktiska siffrorna följer Ukrainas uppskattning.
Det är inte bara Brittiska och Amerikanska underrättelser utan stöds av Ukrainas uppskattning samt de i Belarus som fått tagit hand om liken och de skadade.
40 000 har inte jag sett innan men att det säkert kan röra sig om nära 15 tusen döda ryssar och nu 20 000 skadade, resten är okänt.

Ryssland har lagt locket på, men tittar man på utslagna fordon, besättningar, uppskattade stridskontakter är det riktigt många.
Putin tycks förstöra sin egen arme bara för han ska ta Ukraina till vilket pris som helst.
Citera
2022-03-24, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HRT
Denne och den andre Iraniern kan man inte ta på allvar. 98% av de som läser dessa trådar och ämnen vet att dessa är certifierade riksidioter. Deras inlägg i alla ämnen som per automatik är motvalls borde slängas i papperskorgen. De förstör bara vapendelen

Jag kan bara hålla med till 100.
Massa skitsnack bortförklaringar galna teorier .
Citera
2022-03-24, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bodvahr

Det kan du absolut få nästa ggn.
Citera
2022-03-24, 20:35
Medlem
Det hör till att ingen av parterna Ukraina och Ryssland öppet vill medge några förlustsiffror mitt i ett brinnande krig eftersom det kan sänka moralen ifall folk får veta.

Vi kan vara ganska säkra på att de verkliga siffrorna är betydligt högre än de uppgivna.

Ju längre kriget pågår desto mindre viktigt blir förlusterna av människoliv, istället får man följa vad som faktiskt händer på marken. Vilka områden strider pågår och vilken sida som förlorar den striden och så vidare.

Om det är sant att ryssarna förbereder en våroffensiv så kan vi nog lugnt räkna med att förlustsiffrorna kommer stiga till sex-siffriga nivåer och bli ett av de allra största krigen vi sett på årtionden.

Situationen är ju sådan att många av oss hoppas på att detta innebär att Rysslands militära förmåga helt enkelt försvinner ner i ett svart hål med alla de konsekvenser det sedan innebär, förhoppningvis då inte ett kärnvapenkrig utan snarare utbyte av makteliten i Ryssland.

Edit:

Hittade en text som beskriver en strid i Ukraina.

"Byn Lukijanivka en bra bit öster om Kyjiv är befriad. Det uppges att cirka fyrtio ryska soldater dödades, nio stridsfordon och två stridsvagnar. En stridsvagn togs i beslag och används nu av Ukraina. Ukraina själva ska tagit två dödade och 10 sårade som förluster.

Det är en faktor på 20x när det gäller dödade ukrainska och ryska soldater."

Vilket iallafall antyder att ryssarna har betydligt högre förlustsiffror än vad ukrainarna har. Men på andra områden kanske det är tvärtom, speciellt där artilleri dundrar på dag efter dag.

Bildbevis på att striden förekommit i verkligheten och inte är påhittad.

https://twitter.com/MarQs__/status/1507054060154802179?s=20&t=_iFNo1jST6SYArNehcWPIg

Lägg även märke till att ukrainarna inte förlorade några pansarfordon, kanske för att de inte hade några utan bara var infanterister med anti-pansarvapen.
Senast redigerad av idontknowmyself 2022-03-24 kl. 20:44.
Citera
2022-03-24, 21:04
Medlem
carltellin88s avatar
https://www.theinfographicsshow.com/ukraine-captured-russias-krasukha-4/?fbclid=IwAR0cvJLqcOxtDatuMyV950bHSmXyN0LjQ648h7_C cuYbefrZn53U9W84lAU
Mera ögongodis
Citat:
In a Huge Blow to Russia, Ukraine Seizes Their Top-Secret Electronic Warfare System the Krasukha-4
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in