2022-03-24, 20:13
Medlem
Experterna på Efterlyst tippar på livstid.
Citera
2022-03-24, 20:15
Medlem
[quote=bamse231|79633630]
Citat:
Ursprungligen postat av Greven101
Hur länge tror ni det tar innan FUP kommer ut?[/QUOT

FUP släpps när åtal väcks, så räkna med 8-10 månader minst.
Njja... i augusti kan jag tänka.
Citera
2022-03-24, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nightmarefuel
Det får en offentlig försvarare verkligen inte göra.
Han bord kanske ha rådgivit de närmast anhöriga, han skulle kunna ha frågat klienten om denne ville detta. Hur och vem som gör det vet jag inte, men tycker det verkar vara ganska vanligt i olika fall att personens framträdande på dylika sociala media plockas bort ganska snart. Men det kanske är FB etc som gör det själv.
Senast redigerad av nbsp 2022-03-24 kl. 20:21.
Citera
2022-03-24, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dizzi
Eller schizofren med röster som säger vad han ska göra. Därav planeringen med att ta med vapen och skada någon eller flera.
Jag är lite inne på samma som du. Schizofren med tanke på vad han sa till polisen när han blev gipen. Annat låter det ju nu när AE tar till orda. Då är ju FC förkrossad och mer eller mindre självmordsbenägen. Skulle kunna vara ett led i likgilttighets uppsåtet. Men det lär de "visa" tvista om ett antal månader framåt.
Citera
2022-03-24, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Han har varit ledamot i Advokatsamfundet sedan 1984, dvs haft hand om brottmål och stått på domstolens lista. Han borde begripa bättre. Men det är många i kåren som sett intervjun och reaktioner kommer inte utebli. Men vi lär nog få leva i okunnighet om han får en erinran eller ej.

En erinran? För att han har sagt att hans klient erkänner och att det inte finns några förmildrande omständigheter?

Jösses.
Citera
2022-03-24, 20:26
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Jag hållet med dig. Å andra sidan snser jag att hans advokat hängt sin klient offentligt. "Nej, det finns inga förmildrande omständigheter". Och DET är inte ok. Killen kommer få livstid eller rättspsyk med vilken advokat som helst. Men det var pinsamt att höra advokatens 13,41 minuters utläggning i målet. Vilken pajas!

I vilket klipp sa han det där om inga förmildrande omständigheter ”nej, egentligen inte”?
Citera
2022-03-24, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av leosurvey
Jag är lite inne på samma som du. Schizofren med tanke på vad han sa till polisen när han blev gipen. Annat låter det ju nu när AE tar till orda. Då är ju FC förkrossad och mer eller mindre självmordsbenägen. Skulle kunna vara ett led i likgilttighets uppsåtet. Men det lär de "visa" tvista om ett antal månader framåt.

Ja, grejen är mer att killen kommer kanske inte ens få en ordentlig utredning , han kommer säkerligen inte säga vid ett möte inför personutredning att han hör röster etc. Då blir det som experterna säger livstid fängelse . Förstår att de tippar det om paragraf-7 är så undermålig som ”vissa” hävdar.
Citera
2022-03-24, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wayhayandup
Exakt!!! Och han sa även något i stil med att skuldfrågan finns det inga tvivel om... Ett barn begriper bättre!
En advokat ska "tillvarata sin klients rätt och i detta syfte verka för sakens rätta belysning" enligt Rättegångsbalken 21:7. Advokaten bedömer kanske att det gynnar Fabian att så mycket som möjligt av sanningen kommer fram.
Citera
2022-03-24, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
I vilket klipp sa han det där om inga förmildrande omständigheter ”nej, egentligen inte”?
Jag lade upp det tidigare idag. Du får leta bland mina inägg. Som hyfsad kunnig i det här häpnade jag. Ändå var jag nöjd med all info han berättade. Känns knepigt och dubbelt.
Citera
2022-03-24, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av leosurvey
Underskatta aldrig en advokat. Okey FC:s advokat Anders Eliasson har snackat vitt och brett. AE har nog en plan med detta. Han sticker inte under stol vad som har hänt det hela är uppenbart. Det finns ingen annan ev GM som skulle ha kunnat utfört morden. Det är som det är, FC är GM och han har gjort vad han gjort.

Vad är då planen? Invänta P7 liten sinnesundersökning. Som senare evt kan utvidgas till en större sinnesundersökning. Beroende på hur denna utfaller kan man sedan döma till vård istället för fängelse.

AE är nog intresserad av att ha en backup utifall det skulle bli frågan om fängelse. Det kort han då kommer spela ut är likgiltighetsuppsåtet. Då måste rätten ta hänsyn till om FC ställer sig likgiltig till vad han gjort. Samtidigt kommer här motivbilden in. Finns det någon sådan?. Alltså det är där som AE kommer att så ett tvivel till domstolen och som alla redan vet "utom allt rimligt tvivel".

Det tror jag är AE:s plan om fängelse kommer ifråga efter P7.

Kanske något att tänka på när man idiotförklarar FC. AE förnekar inte det som FC gjort men han har säkert intresse av att få ett så kort straff som möjligt för sin klient.

Men att hävda likgiltighetsuppsåt är ett kort som åklagaren brukar spela, knappast taktiskt av en försvarare att hävda det.
Och det handlar ju inte om GM nu i efterhand är likgiltig till sitt dåd eller ej.
Citera
2022-03-24, 20:36
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nittiotva
Även S*lbersky på 80+ hade kunnat få denna yngling bättre förutsättningar, än vad hans nuvarande försvarare. Hans ombud kan vara snäll och tacka för sig, man undrar vart denna man tagit sin examen.

I princip tjänar alltid en misstänkt på att föra ut sin egen version i media och därmed så tvivel på gärningen. Silbersky var bra på detta, men vissa påstod att hans blotta närvaro i ett fall till sist påverkade domstolen negativt. Det är nog mest hittepå av de som ogillade honom.

Jag kan inte se att Anders Elison gör annat än sår tvivel dör det är möjligt. Att förneka gärningen och påstå att det inte var meningen är omöjligt.
Citera
2022-03-24, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Men att hävda likgiltighetsuppsåt är ett kort som åklagaren brukar spela, knappast taktiskt av en försvarare att hävda det.
Och det handlar ju inte om GM nu i efterhand är likgiltig till sitt dåd eller ej.
Rätten kan ta hänsyn till detta. Frågan dom måste räta ut är ju hur stor insikt han hade med de handlingar han utfört.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in