2022-03-24, 17:06
Medlem
tilsammansnus avatar
Damp en elräkning ner i posten addresserat till tidigare ägaren av huset (står egentligen dödsbo och nån som inte är i livet).

På den står att det är slutfaktura för att efter besittningsövergång kontaktade jag elbolaget och sa att ändra till mitt namn.

Summan är inte liten och avser mestadels tiden innan övergången, under tidigare ägarens tid stod bla en massa kylskåp igång och priset var rörligt enligt chockhöjningen som rådde i början av året. Därav beloppet.

Min fråga är vad händer om den fakturan inte betalas ? Kan elbolaget stänga av elen trots att det inte är namnet på abonnemanget som är till huset nu ?
Citera
2022-03-24, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tilsammansnu
Damp en elräkning ner i posten addresserat till tidigare ägaren av huset (står egentligen dödsbo och nån som inte är i livet).

På den står att det är slutfaktura för att efter besittningsövergång kontaktade jag elbolaget och sa att ändra till mitt namn.

Summan är inte liten och avser mestadels tiden innan övergången, under tidigare ägarens tid stod bla en massa kylskåp igång och priset var rörligt enligt chockhöjningen som rådde i början av året. Därav beloppet.

Min fråga är vad händer om den fakturan inte betalas ? Kan elbolaget stänga av elen trots att det inte är namnet på abonnemanget som är till huset nu ?

Öppnade du någon annans post? Det är olagligt.

Du borde inte behöva få elen avstängd. Det är ju inte ditt abbonnemang. Står det i brevet att det kan ske en avstängning?
Citera
2022-03-24, 17:19
Medlem
CoZeCos avatar
Låtsas som att det regnar, som tidigare sas så är det olagligt att öppna andras post, så var tyst och bestrid vad som kommer till max.

Stänger de av elen så ringer du och skäller ut dem för du har ju betalat dina räkningar, och självklart har du skickat tillbaka brev till tidigare boende.
Senast redigerad av CoZeCo 2022-03-24 kl. 17:22.
Citera
2022-03-24, 17:31
Medlem
SilentVictorys avatar
Har du tecknat ett abonnemang med elbolaget?
Vanligtvis måste man säga upp den avlidnes abonnemang och teckna ett nytt.
Citera
2022-03-24, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SilentVictory
Vanligtvis måste man säga upp den avlidnes abonnemang och teckna ett nytt.
Uppsägning borde ha verkställts av någon som företräder dödsboet. Är detta nu inte gjort så borde brevet ha returnerats.
Citera
2022-03-24, 18:33
Medlem
SilentVictorys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Uppsägning borde ha verkställts av någon som företräder dödsboet. Är detta nu inte gjort så borde brevet ha returnerats.
Absolut, så är det ju. Men om abonnemanget inte sagts upp så tickar det ju på hos dödsboet, och elen stängs förr eller senare av i aktuell bostad.

Så det kan nog vara en idé för TS att kolla med elbolaget så att abonnemanget faktiskt står på TS personuppgifter och inte låtsas som att det regnar. Den det drabbar i slutändan är TS.
Citera
2022-03-24, 18:36
Medlem
Citat:

Hur länge har ni bott där respektive när köpte ni huset?
Har ni även hunnit att få en faktura som avser egen elförbrukning?
Citera
2022-03-24, 18:46
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:

Varför tror du att den inte kommer att betalas ? Betalningsansvaret lär ligga på dödsboet, vilket är helt normalt och ett tecken på att att abonnemanget avslutats är ordet "besittningsövergång".
Citera
2022-03-24, 18:46
Medlem
Citat:

Ehh, du öppnade alltså inte ett eget abonnemang utan tog över det befintliga genom att bara be elbolaget ändra kontakt och faktureringsuppgifter till dina egna? Klyftigt isf..
Citera
2022-03-24, 18:47
Medlem
tilsammansnus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ardathbey
Öppnade du någon annans post? Det är olagligt.

Du borde inte behöva få elen avstängd. Det är ju inte ditt abbonnemang. Står det i brevet att det kan ske en avstängning?
Det står bara slutfaktura och belopp, precis som en vanlig faktura. Tja du vet hur det är, man går till brevlådan efter mörkret fallit och ser inte namn på kuvertet, bara att det är en faktura. Inget uppsåt.
Citat:
Ursprungligen postat av CoZeCo
självklart har du skickat tillbaka brev till tidigare boende.
Såklart att jag har, även om hon ligger på äldrevården vad jag vet.
Citat:
Ja vad elnät beträffar, själva elhandeln rekommenderade de att göra det i Maj månad nån gång då det är bra billigare binda fast pris.
Citat:
om abonnemanget inte sagts upp så tickar det ju på hos dödsboet
Jag sa uttryckligen till elbolaget att det är jag som bor här nu och mittt namn som gäller. Fick några dar senare ett A4 kuvert med bekräftelse på elnätsavtal, och eftersom det står slutfaktura på detta nu som sagt, är inte tidigare ägaren ute ur ekvationen ?
Citera
2022-03-24, 18:59
Medlem
Hmm, i första posten skriver du att fakturan är adresserad till ett dödsbo och sen skriver du att du tror att tidigare ägare ligger inne på ålderdomshem?

Varför inte bara kontakta både elbolag och tidigare ägare/dödsbo direkt och reda ut det? Gäller fakturan innan du tagit över avtalet och bostaden så är det ju inga konstigheter?

Har du ingått nytt avtal angående el så har ju inte elbolaget rätt att stänga av elen för dig förutsatt att du betalr alla fakturor korrekt men du är lite otydlig i hur du ingick avtalet.
Citera
2022-03-24, 21:31
Avslutad
Citat:

Som huvudregel är det gäldenären som har ett ansvar att säkerställa att eventuella fordringar blir delgivna. Finns några undantag som inte kommer beröras nämnvärt.

I detta fallet berör det ett dödsbo. Det är således bouppgivaren som har det yttersta ansvaret att säkerställa att utgående poster tas upp vid bouppteckningen.

Vad gäller för din del så har du inget ansvar att se till att fakturan kommer till rätta. Du har heller inget ansvar att säkerställa att fakturan blir betald.
Elbolaget kan ej stänga av din el för att tidigare kund ej betalat sin slutfaktura. Elbolaget är trots allt medvetna om att det är en slutfaktura, så det finns inga skäl att det ska drabba dig.
Man ska ha i åtanke att stänga av el eller hot om att stänga av elen är ett påtryckningsmedel att likställa med inkassoåtgärd. Att stänga av elen för tredje man för att trycka på en annan gäldenär att reglera en skuld förfallen till betalning hade haft ytterst tveksam effekt.
Senast redigerad av FemKiloGuld 2022-03-24 kl. 21:33.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in