• 1
  • 2
2022-03-24, 23:05
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tilsammansnu
Damp en elräkning ner i posten addresserat till tidigare ägaren av huset (står egentligen dödsbo och nån som inte är i livet).

På den står att det är slutfaktura för att efter besittningsövergång kontaktade jag elbolaget och sa att ändra till mitt namn.

Summan är inte liten och avser mestadels tiden innan övergången, under tidigare ägarens tid stod bla en massa kylskåp igång och priset var rörligt enligt chockhöjningen som rådde i början av året. Därav beloppet.

Min fråga är vad händer om den fakturan inte betalas ? Kan elbolaget stänga av elen trots att det inte är namnet på abonnemanget som är till huset nu ?
Om du har ett eget abonnemang så ska det inte påverkas av huruvida den som hade det tidigare abonnemanget (eller dennes dödsbo) har betalat sina räkningar eller ej.

Du borde dock inte öppnat brevet, då det som andra redan påpekat är olagligt.

Får du mer post så skicka den i retur med noteringen att det är fel adress. Bara att skriva på kuvertet och lägga i lådan igen så sköter Postnord resten. Då får avsändaren tillbaka brevet och vet att de inte kan nå mottagaren där.
Citera
2022-03-25, 00:01
Medlem
trngws avatar
Det är inte ditt ansvar att betala en faktura utställd till en tidigare fastighetsägare.

Om du har öppnat ett eget abonnemang i ditt namn så kommer det inte påverkas av att tidigare fastighetsägaren inte betalar sin slutfaktura. Elbolaget vet ju att tidigare ägarens abonnemang har upphört, det är därför de skickat en slutfaktura. De kommer inte stänga av strömmen för dig.

Vidaresänd fakturan till dödsboet, eller returnera den till elbolaget med uppgiften att adressaten är okänd, om du inte känner till den.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in