2022-03-24, 13:36
Medlem
hej!

jag har en gammal tjock-tv till mina gamla spelkonsoler då det blir bättre bild än på en lcd-tv.
nu undrar jag, vad mer kan man göra med en gammal tv burk från 70-80 och 90-talet? jag vet att man kan ha den till att se gamla vhs/dvd filmer men om man vil se vanliga tv-kanaler, är det ens möjligt om man använder scart eller nån slags adapter?
Citera
2022-03-24, 13:37
Medlem
BirosKorlaffs avatar
Du kan använda en HDMI till Scart adapter från en digitalbox ja.

Sen har du ju gamla konsoler som du säger så du vet du säkert redan men lightgun games FÖR FA-AN
Senast redigerad av BirosKorlaff 2022-03-24 kl. 13:42.
Citera
2022-03-24, 13:58
Medlem
bravehs avatar
Apropå det så har jag ett dilemma. Vill spela Final Fantasy 12 med en äkta upplevelse (orginalet på ps2). På min nya dyra tv ser det inte bra ut, känns inte rätt. På min tjock tv ser det fantastikt ut men jag måste välja mellan widescreen med svarta fält uppe och nere eller att inte få se hela bilden.
Citera
2022-03-24, 15:22
Avstängd
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av braveh
Apropå det så har jag ett dilemma. Vill spela Final Fantasy 12 med en äkta upplevelse (orginalet på ps2). På min nya dyra tv ser det inte bra ut, känns inte rätt. På min tjock tv ser det fantastikt ut men jag måste välja mellan widescreen med svarta fält uppe och nere eller att inte få se hela bilden.

Det fanns väl tjock TV som var ultrawide, en 32" blev stor som en 26" men längre. Du får helt enkelt börja söka efter en sån, borde finnas billigt på loppisar eller någon som vill kasta men inte hunnit.
Citera
2022-03-24, 15:23
Medlem
Knastratts avatar
Krävs för att köra Duck hunt på NES. Tillsammans med skeet roligaste Nintendo 8-spelet! Skjut!
Citera
2022-03-24, 15:46
Medlem
Limma skinkbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ante12and
... jag vet att man kan ha den till att se gamla vhs/dvd filmer men om man vil se vanliga tv-kanaler, är det ens möjligt om man använder scart eller nån slags adapter?

HDMI till SCART-adaptrar finns i överflöd på Tradera. Brukar kosta runt en hundring. Problemet blir väl att få 16:9-formatet så det passar i en 4:3-TV. Jag tror knappt att moderna digitalboxar kan ställas om för att passa icke-widescreen.
Citera
2022-03-24, 17:22
Medlem
Skruva bort skyddet på baksidan så har du en fin röntgenmaskin
Citera
2022-03-24, 18:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ante12and
hej!

jag har en gammal tjock-tv till mina gamla spelkonsoler då det blir bättre bild än på en lcd-tv.
nu undrar jag, vad mer kan man göra med en gammal tv burk från 70-80 och 90-talet? jag vet att man kan ha den till att se gamla vhs/dvd filmer men om man vil se vanliga tv-kanaler, är det ens möjligt om man använder scart eller nån slags adapter?

Jag hade ju satsat på ett "nostalgirum" om man har plats för det.

Träpaneler på väggarna, heltäckningsmatta och massa 90 tals-affischer så det känns som att man vore 7-10 år igen.

Kopplat in ett Playstation 1, Nintendo 64 och ett NES till fetto-tv:n, samt en VHS så man kan sitta och spela GTA 1 och dricka bärs, sen kollar man på American Pie och lyssnar på The Offspring med någon gammal bergsprängare.

Hade varit för jävla fint att ha ett sånt rum för att sväva iväg ibland
Citera
2022-03-24, 18:02
Medlem
Eastwings avatar
Bygg om din tjockTV till ett akvarium.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem