2022-03-24, 07:04
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Nej det är överhuvudtaget inte "klart".
USA ett av modern världs första demokrati....homogent? knappast!
Europa..homogent? knappast! Finns fan inte en enda demokratisk nation i Europa som är ...homogent.

Jo, det är tämligen klart, i den litteratur som behandlat frågan. USA:s demokrati grundades av enbart vita européer, vars inbördes viktiga skillnad var om de var katoliker eller protestanter. Sedan enades man om en statsidé, emedan USA var ett nytt namn, men i huvudsak ny befolkning. Så har det aldrig sett ut någonsin i Europa, så de amerikanska lärdomarna saknar i allt väsentligt användbarhet här.

Det räcker att vara tillräckligt homogent. Det är t ex Norge och Polen.

Citat:
Det som krävs av en grupp människor är viljan till demokrati och viljan till det samarbete och ev. kamp som krävs för att få till den viljan. Det är exakt vad du ser utspelas idag i Ukraina, för övrigt.

Och tillit skapas ur relativ jämlikhet i ett samhälle och inte av någon etnisk homogenitet.
Sverige var betydligt mer homogent ex. 1700,1800 etc än vad det är idag....men jag kan lova dig att där fanns inte ett skit tillit mellan över-mellan och underklassen på den tiden. Medan det idag säkerligen finns betydligt mer tillit mellan ex. arbetskollegorna på ett sjukhus ex. även om folk som jobbar där kommer lite från när och fjärran.
Tillit kommer från att man känner sig rättvist och lika behandlad som alla andra. Du vet det där som din sort föraktar...mänsklliga rättigheter och lika människovärde.

Dina önskedrömmar bygger på att det först en fungerande statsbildning, med tillräcklig grad av tillit mellan olika grupper i samhället. Det är nästan alltid en lång process. Klassidentifiktation kommer ganska sent i ett samhälles utveckling, och andra motsättningar dominerar länge. Exempelvis kan vi se att motsättningar mellan land och stad under flera hundra år är betydligt mera närvarande än klassmotsättningar, som åtminstone marxister brukar anse kräver framväxten av (proto-)industrialism.
Citera
2022-03-24, 07:09
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naknekejsaren
Tvärtom är det mycket dåligt för europa att vi har för bra relationer till ett land som rent objektivt är den mest opopulära landet i hela MÖ, speciellt när landet i sig är helt oviktiga för Europa i fråga om exempelvis naturresurser eller olja, eller som marknad för europeiska produkter.

Tror du personligen att Israel skulle vara bättre på att ta emot kristna europeer än exempelvis Jordanien, Syrien eller Libanon ifall det bir en enorm naturkatastrof i Europa?

Skulle de vara bättre på det än exempelvis Ryssland?

Jag tror att det är viktigt för Israel att behålla sin judiska identitet, och att det väger över allt annat. Därmed ska vi önska de lycka till med uppdraget och inte bry oss om att välja sida i den eviga konflikten mellan araber och judar där rätt och fel helt enkelt inte existerar.

Ja, det tror jag faktiskt, även om det av inte minst geografiska skäl skulle vara i begränsad skala.

Vi behöver förstås ta ställning för regionens enda fungerande demokrati.

Citat:
Så du ser länder med snabb befolkningsökning som fiender?

Det är inte nödvändigtvis de som orsakar demografisk inflöde (USA, Turkiet, Saudi Arabien) som du ser som fiender, utan länderna som har för många barn?

Kombinationen av befolkningsökning i någorlunda närhet av Europa och expansiv ideologi, måste betraktas som ett hot.
Citera
2022-03-24, 07:18
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Worldwatcher
Ditt resonemang om maktkoncentration ger för handen att en lika fördelning vore bäst. Men jag förstår inte hur du kan göra en sådan tankevurpa som du gör. Visst kan man dra fram andra negativa aspekter av maktkoncentration men dit hör inte ansvarsbördan. Ju mer koncentrerad makten är, desto tydligare blir det var ansvaret ligger. Vad är det i demokratin specifikt som får dig att tro annorlunda?

Att en maktkoncentration möjligen är tydlig, innebär inte att det går att utkräva ansvar. Det ligger i sakens natur att en maktfull funktion inte godvilligt kommer att låta sig granskas, än mindre att ansvar utkrävs. Som man kan påpeka för journalister som hävdar att de "granskar makten" - hade det varit makt, så hade de inte vågat granska.

Citat:
Så du erkänner att du inte har någon vidare koll men tycker dig ändå kunna hävda att Rysslands operation går dåligt och att de begått krigsbrott. Ingen imponerande argumentation från din sida för de enda som håller med dig är politiker i väst och s.k experter som har betalt för att blåsa rök i ändalykten på folk. Oberoende experter konstaterar att den ryska operationen går helt enligt i plan men i långsam takt då Ryssland valt en väldigt försiktig taktik för att skydda civila. Det här kan också lätt backas upp med officiella siffror från FN över civila döda.

Du får gärna underbygga Dina påståenden med trovärdigt underlag. Annars får vi nog göra som jag föreslår - utvärdera efteråt, när säkrare fakta föreligger. Vad vi nu kan säga säkert är att Ukraina har vunnit informationskriget, så här långt.

Citat:
Många skulle nog hävda att förtrycket från det giriga globohomoimperiet USA är värre än något annat. Något riktigt svar på vad vi Europa skulle ha för intressegemenskap med USA har jag fortfarande inte fått av dig. Vad skulle det kunna vara? Sprida homoevangeliet, könsdysfori och feminism? Bistå den globala eliten med att plundra andra länder på deras resurser och förslava dem via det dollarbaserade banksystemet?

Det tycks mig som att Du blandar ihop intressegemenskap med idégemenskap. Det senare föreligger knappast, men intresset av att hålla det auktoritära Ryssland ute och motverka det expansiva Kina torde förena oss.
Citera
2022-03-24, 08:06
Medlem
Worldwatchers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naknekejsaren
Det finns en naturlig kurva för en civilisations resning och fall, du kan ganska enkelt se den accelerera uppåt pga de förfäder som lade grunden för ett välfungerande maskineri.

Exempelvis skulle du kunna se att USA skulle bli världens supermakt redan runt 1870-talet då de också börjar attrahera stora delar av Europas mer ambitiösa befolkning, men dess höjd skulle den bara nå långt senare. Höjden de senare når beror dock inte på ledningen de senare har, lika lite som det beror på att de får en federal reserve eller högre skatter eller allt större andel icke-europeer.

Roms storhet har sin grund i dess republik, deras krigarreligion och disciplin, den överlägsna organisation som Rom skapade genom sina lärda regenter, och den löfte om meritokrati som existerade och tillät många att klättra från botten till toppen på bara en generation. Det finns nog ingen historiker som skulle påstå att kejsardömet var fundamentalt för Roms storhet. Det var likaså helt uppenbart att Rom skulle växa som de gjorde från momentet som de slog främsta rivalen Gaul, kanske de kunde ha växt ännu mera, och rentav utvecklat en industriell revolution som en republik.

Sluta tramsa, datorn du skriver på helt uppenbart både en amerikansk cpu och gpu. När du reser med flygplan är oddsen 50/50 att du reser i en Boeing. Blir du sjuk kommer du antagligen använda dig av någon läkemedel från USA. USA exporterar överlägset mest mat i Världen också.

Europa är mer än självförsörjande när det gäller spannmål (liksom USA), det är arabvärlden som kommer fara illa utav att Rysslands och Ukrainas spannmål försvinner.

I vilken värld lever du angående satelliter? Spacex skickar 10 gånger fler satelliter varje år jämfört med Ryssland. Spacex går från att skjuta upp 65% av Världens satelliter till 70% med att Ryssland försvinner, ingen stor förändring.

Den här regeringen har haft 22 år på sig, och har bara visat sig vara marginellt bättre än Yeltsin.

Vem bryr sig ifall inte transvetiter existerar öppet när din dotter tvingas hora ut sig och din son är neddrogad och har HIV? Och så har du bland världens sämsta befolkningspyramid och muslimer är de som främst får barn.

8.2 mord per 100k invånare är ju nästan afrikanska eller latinamerikanska siffror dessutom. USA med massa svarta har ju bra mindre kriminalitet.

Hypersoniska missiler är ju bara något du kan använda för att skapa ruiner, det är inte ett bra vapen att använda ifall du faktiskt vill erövra något. Ryssland kan inte ens erövra Mariupol med 50% rysk befolkning och 90% rysktalande utan att bomba staden till en ruin. Detta är inte vad modern krigsföring går ut på. Smarta drönare som slår ut så få civila som möjligt och vinner kriget rent, samt riktigt profissionella soldater som lyckas sammarbeta i battaljer snabbt och effektivt utan att förlora invaderade landets potentiella stöd.

Ryssland har ju misslyckats totalt att erövra några hjärtan i detta krig.

Det kommer antagligen aldrig att hända, men då Japan och Sydkorea började dala sin fertilitetsnivå långt innan Kina så är det möjligt att de, trots överlägsen företagsamhet och kreativitet, ekonomiskt kollapsar inför uppochnedvända befolkningspyramiden vid något tillfälle längre fram.

Kina skulle dock givetvis följa Japan och Sydkorea bara en generation senare, då de står inför samma demografiska vinter längre fram. Liksom andra östasiatiska länder så faller fertilitetsnivån till 1.3 (och fan vad tidigt det hände i Kina, innan ens majoriteten rest sig till medelklass!) och jag kan tänka mig Kina falla än lägre då de dessutom har problem med massa aborter av tjejer vilket betyder att de senare saknar någon att föda barnen.

Kanske kaotiska Indien börjar utmana längre fram, det är svårt att sia om Indien, men befolkningsexplosionen fortsätter där och ekonomiska tillväxten slår Kina just nu. De har inte ett kommunistiskt parti som driver en hybrid av centralplannerad ekonomi och marknadsekonomi, vilket är fördelaktigt. Å andra sidan, så är kineser antagligen kulturellt (och kanske rasligt) överlägsna indierna i fråga om företagsamhet och utbildningspotential.

USA skulle se en dollar som faller ordentligt i värde och ännu värre inflationsproblem den dag de upphör vara reservvalutan. Antagligen är det därför som så många amerikaner sparar i bitcoins idag.

USA är dömd att se sin välstånd falla inom närmsta tiden, men de kommer givetvis fortsätta ha högre bnp per capita än Kina, antagligen för evigt. Kineserna saknar en del förmåga när det gäller innovation, kommunistiska partiet är för kvadratisk i sin centralplannering och kinesernas naturliga företagsamhet (som vi kan se från kineser utanför Kina) är ständigt begränsad av staten.

Kina står som sagt för sina egna bubblor och Evergrande är bara tippen på isberget av alla byggföretag som har skulder upp till öronen och en stor andel av Kinas tillväxt tycks gå ut på att evigt bygga lågkvalitativa skyskrapor där ingen vill bo. Det är troligt att Kina i framtiden måste sluta centralplannera städer och nöja sig med en tillväxt på 3% per år.

Just nu har de ungefär tillväxten som Sydkorea hade för ca 10-15 år eller Japan för 30 år sedan sedan men de är långt från lika avancerade som Sydkorea och Japan just då, så det ser som sagt inte ut som om Kina någonsin kommer hinna ikapp Japan eller Sydkorea.

En massa ordbajseri istället för att svara på min fråga. Du verkar ha satt det i system så fort du hamnar i trångmål. Frågan var alltså om du ifrågasätter historikers samstämmiga bedömning att Rom nådde sin absoluta höjdpunkt under andra århundradet e.kr? Hade du förresten några invändningar mot det jag skrev om Roms ekonomiska intresse av Germanien?

Hur mycket av någon mer avancerad teknologisk vara tror du tillverkas i USA? Hur många komponenter ens? Du lever ju i en drömvärld där USA stannat på 1950-talet och globaliseringen gått dem förbi. Men det är inte mycket kvar av amerikansk tillverkningsindustri kan jag upplysa dig om. Miljardärerna i USA vi diskuterade är nästan uteslutande verksamma inom servicesektorn.

Du missade det jag skrev om ammoniumnitrat. Ryssland står för nästan 70% av världens ammoniumnitratproduktion men har nu stoppat exporten av det. Den viktigaste delen i konstgödsel vilket kommer att reducera skördarna avsevärt.

Din Dunning-Kruger är gränslös. Du verkar ju inte ha en aning om hur stora Roscosmos är på rymdraketmotorer. SpaceX har inga möjligheter att på kort sikt täcka upp för de ”disruptions” som skulle uppstå om Ryssland stoppar export av sina raketmotorer och slutar serva befintliga.

Jag tänker inte bemöta ditt ändlösa och irrelevanta pladder om sociala problem i Ryssland mer.

Varför du fortsätter att demonstrera din okunnighet om militär teknologi och krigföring är oklart. Hypersoniska missiler innebär ett enormt övertag för Ryssland. De är överlägsna när det gäller att slå ut fiendens eldkraft och militära materiel eftersom de inte kan stoppas. Varför tror du att USA förgäves försökt ta fram sina egna? USA har inte genomfört ett enda lyckat test ens på hypersoniska missiler för kortdistans. Ryssland har fullt fungerande hypersoniska missiler för kort, medel och långdistans. Vill du prata drönarteknologi istället? Ryssland ligger före där också. Hört talas om Rysslands undervattensdrönare Poseidon? I Ukraina hade Ryssland redan starkt stöd för sin militära operation och det har ökat rejält när ukrainska miliser använt civila som gisslan och förhindrat upprättandet av humana korridorer.

Inget av det du skriver om fertilitetsnivån i Kina, Japan och Sydkorea behöver ha någon effekt på BNP per capita. Det senare är nästan uteslutande kopplat till produktivitetsutveckling som i sin tur beror mycket på teknologisk innovation.

Jag ser också att du inte förstår hur det finansiella systemet i Kina fungerar. I decennier har liberaler i väst tjatat om bygg-och fastighetsrelaterade skuldberg och bubblor i Kina. Som aldrig spricker. Kina har en helt annan penning-och valutapolitik för det första. Genom kvoter av pengar styr staten penningmängden direkt och den kinesiska valutan är inte konvertibel. Vidare är skuldsättningen nästan helt chimär då den handlar om bruttosiffror på olika statliga balansräkningar. Det är i princip bara en bokföringsmässig historia. Av dessa skäl uppstår aldrig de där enorma finansiella krascherna i Kina som liberaler ständigt förutspår.

USA är en helt annan sak. Genom USDs status som totalt dominerande global reserv-och transaktionsvaluta så har USA strukturellt kunnat ha både enorma bytesbalans-och budgetunderskott. En enorm skuldsättning har byggts upp och USA har kunnat exportera inflation till andra länder. Vidare är det amerikanska banksystemet i sin intjäning enormt beroende av USD som global reserv-och transaktionsvaluta. Bara en rejäl reducering av USDs dominans skulle motsvara en finansiell atombomb. Vi pratar en kombination av hyperinflation och fallande real BNP som ingen penning-och finanspolitik kan hantera.
Citera
2022-03-24, 08:24
Medlem
Worldwatchers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Att en maktkoncentration möjligen är tydlig, innebär inte att det går att utkräva ansvar. Det ligger i sakens natur att en maktfull funktion inte godvilligt kommer att låta sig granskas, än mindre att ansvar utkrävs. Som man kan påpeka för journalister som hävdar att de "granskar makten" - hade det varit makt, så hade de inte vågat granska.

Du får gärna underbygga Dina påståenden med trovärdigt underlag. Annars får vi nog göra som jag föreslår - utvärdera efteråt, när säkrare fakta föreligger. Vad vi nu kan säga säkert är att Ukraina har vunnit informationskriget, så här långt.

Det tycks mig som att Du blandar ihop intressegemenskap med idégemenskap. Det senare föreligger knappast, men intresset av att hålla det auktoritära Ryssland ute och motverka det expansiva Kina torde förena oss.

Så nu medger du i alla fall att ansvarsfrågan blir tydligare med maktkoncentration. Det var ju klokt av dig. Men att det blir svårare att utkräva ansvar om makten är koncentrerad håller jag inte heller med om. Historiskt har maktmissbrukande despoter haft korta styresperioder och ofta fått ett våldsamt slut. Jag vidhåller också att usel maktutövning är svårare att dölja i ett auktoritärt styrt land. Finns det förresten något tycker du som pekar på att MSM i Sverige eller övriga väst granskar makten i form av de s.k folkvalda eller de statliga institutionerna? Jag skulle snarare hävda att MSM i allra högsta grad är maktens kumpaner som gör sitt yttersta för att dölja maktmissbruk och inkompetens.

FNs officiella rapporter om kriget i Ukraina bör du enkelt kunna hitta. Likaså bedömningar av neutrala experter som den amerikanske översten Douglas McGregor.

Cirkelbevisföring som jag misstänkte. Vår intressegemenskap med USA skulle alltså ligga i att motverka Ryssland och Kina. Men vilka är det som egentligen tjänar på detta? Vad skulle vi som vita européer tjäna på att bistå lögnimperiet USA att upprätthålla sin unipolära makt? Särskilt med tanke på att USA stått för 100% av allt elände vi vita européer drabbats av sen åtminstone WWII.
Citera
2022-03-24, 08:42
Medlem
Citat:

Hur mycket av någon mer avancerad teknologisk vara tror du tillverkas i USA? Hur många komponenter ens? Du lever ju i en drömvärld där USA stannat på 1950-talet och globaliseringen gått dem förbi. Men det är inte mycket kvar av amerikansk tillverkningsindustri kan jag upplysa dig om. Miljardärerna i USA vi diskuterade är nästan uteslutande verksamma inom servicesektorn.

Jag googlade och det finns ca 20 industrier som tillverkar halvledarkomponenter kvar i USA. USA äger ju det mesta av teknologin men visst har mycket hamnat i Taiwan, Malaysia och andra länder som har mycket kiselindustri.

Framförallt Taiwan är en gigant på det där.

Det där har uppmärksammats...

The Creating Helpful Incentives to Produce Semiconductors for America (CHIPS) Act passed the Senate in June 2021

52 miljarder dollar satsas för att få hem industrin igen. Jag ser det som ren säkerhetspolitik.

https://www.forbes.com/sites/paullaudicina/2022/01/29/semiconductors-how-the-us-can-make-up-for-lost-time/?sh=6065e34c6478
Citera
2022-03-24, 09:00
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Så nu medger du i alla fall att ansvarsfrågan blir tydligare med maktkoncentration. Det var ju klokt av dig. Men att det blir svårare att utkräva ansvar om makten är koncentrerad håller jag inte heller med om. Historiskt har maktmissbrukande despoter haft korta styresperioder och ofta fått ett våldsamt slut. Jag vidhåller också att usel maktutövning är svårare att dölja i ett auktoritärt styrt land. Finns det förresten något tycker du som pekar på att MSM i Sverige eller övriga väst granskar makten i form av de s.k folkvalda eller de statliga institutionerna? Jag skulle snarare hävda att MSM i allra högsta grad är maktens kumpaner som gör sitt yttersta för att dölja maktmissbruk och inkompetens.

Minns att jag skrev "möjligen är tydlig". Alltså inte tydligare. Försök inte fultolka. Det har jag redan Merapi till.

Jag tror att Du vänder på kausaliteten - auktoritärt styrda länder har helt enkelt oftare usel maktutövning, vilken kan pågå pga just bristande ansvarsutkrävande. Att en autokrat, i regel under våldsamma och/eller omstörtande former, ersätts av en annan autokrat leder givetvis ingenstans i positiv mening. Det är väl för ungefär ett plausibelt scenario för Ryssland.

Citat:
FNs officiella rapporter om kriget i Ukraina bör du enkelt kunna hitta. Likaså bedömningar av neutrala experter som den amerikanske översten Douglas McGregor.

Vad är det som är så neutralt med honom?

Citat:
Cirkelbevisföring som jag misstänkte. Vår intressegemenskap med USA skulle alltså ligga i att motverka Ryssland och Kina. Men vilka är det som egentligen tjänar på detta? Vad skulle vi som vita européer tjäna på att bistå lögnimperiet USA att upprätthålla sin unipolära makt? Särskilt med tanke på att USA stått för 100% av allt elände vi vita européer drabbats av sen åtminstone WWII.

För att vända på frågan - hur tror Du att Europa eller USA ensamt i längden skulle kunna stå emot Kina? Tror Du verkligen på att en kinesisk unipolär värld är bättre än en amerikansk?
Citera
2022-03-24, 09:28
Medlem
Silvrets avatar
Citat:
Det är matteläxan. Du kan få den också.

Okej, du vet alltså inte.
Citera
2022-03-24, 12:28
Medlem
Agent-000s avatar
Citat:
För att vända på frågan - hur tror Du att Europa eller USA ensamt i längden skulle kunna stå emot Kina? Tror Du verkligen på att en kinesisk unipolär värld är bättre än en amerikansk?
Multipolär dumfan! Behövs ingen polis, inga korståg eller religionskrig. Fred och frihet för alla.
Citera
2022-03-24, 13:37
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Agent-000
Multipolär dumfan! Behövs ingen polis, inga korståg eller religionskrig. Fred och frihet för alla.

Och jag önskar att det inte skall regna på min sommarsemester.

Till för en månad sedan var det många svenskar som inte trodde att någonsin skulle bli fler konventionella krig i Europa. Man kan tro och önska vad man vill, men verkligheten är något helt annat. Internationell politik följer en annan logik än liberala önskedrömmar. Så länge vi har ett Ryssland i öster, så har Europa ett hot. Så länge vi har ett växande Kina så har världen ett hot. USA är blott ett problem.
Citera
2022-03-24, 13:46
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Ja, det tror jag faktiskt, även om det av inte minst geografiska skäl skulle vara i begränsad skala.

Vi behöver förstås ta ställning för regionens enda fungerande demokrati.

Varför bryr du dig inte om exempelvis Armenien på samma sätt? De är väl antagligen mer europeiska och de är kristna och har likaså lidit genom fruktansvärda folkmord i handen på fiender som fortfarande gärna styckar deras land.

Dessutom så har Armenien, olikt Israel, behov av hjälp då de är fattiga och de inte beväppnade med 100 kärnvapen och enorma bidrag från USA.

De är också en demokrati. Varför bryr sig kristna europeer och amerikaner mer om judar än kristna i området som ofta lider fruktansvärd förtryck? Världens äldsta kyrkor som riskerar förstöras av proxykrig?

Varför var det Ryssland och inte USA/Europas kristna som såg till att återbygga Palmyras otroligt gamla kyrkor i Syrien efter att ISIS och Al Nusra förstört dem?

Citat:
Kombinationen av befolkningsökning i någorlunda närhet av Europa och expansiv ideologi, måste betraktas som ett hot.

Kom igen nu, menar du allvar? Assads Syrien är ett hot mot Europa? Först måste de ju ta sig igenom riktigt expansiva Turkiet som faktiskt har invaderat Europa för bara några decennier sedan och har hotat nyligen att de kommer ta över flera av Greklands egeiska öar.

Geopolitiskt bör vi se Syrien som en allierad då de är sekulära, fientligt inställda mot våra naturliga fiender, Turkiet och Saudi Arabien, och Assad håller vakt mot sunni islamism som söker förstöra Syriens kristna arv (som är även är världens kristna arv).

Saudi Arabien har pengar att nästla sig in i EU med lobbyister som förordar muslimska rättigheter i Europa, de har pengar att även köpa Europeiska företag och därmed få makt, och de har pengar att iscensätta revolutioner i närliggande länder (som Syrien och Irak) som fördriver miljontals människor till Europa. De är även de som finansierar byggandet av moskeer i Sverige och Europa som får i wahabism att växa på hemmaplan.

Saudi Arabien och Turkiet är våra naturliga fiender i området, inte Assads Syrien. Men just det, de är USAs vänner så vi bör inte tala illa om dem. Sverige till och med säljer vapen till Saudi Arabien, som Saudi Arabien använder för att invadera länder som Bahrain och Yemen när folkviljan där inte överanstämmer med saudiska eliten.

Det hela stinker ifall du frågar mig. Vi är styrda av människor som helt saknar heder i sin utrikespolitik.
Senast redigerad av Naknekejsaren 2022-03-24 kl. 13:50.
Citera
2022-03-24, 14:02
Medlem
Agent-000s avatar
Citat:
Och jag önskar att det inte skall regna på min sommarsemester.

Till för en månad sedan var det många svenskar som inte trodde att någonsin skulle bli fler konventionella krig i Europa. Man kan tro och önska vad man vill, men verkligheten är något helt annat. Internationell politik följer en annan logik än liberala önskedrömmar. Så länge vi har ett Ryssland i öster, så har Europa ett hot. Så länge vi har ett växande Kina så har världen ett hot. USA är blott ett problem.
Liberal? Nej fy, 'old world' liberalisering är över. Vi har nu 'new world' order. Ryssland vill ha ett enat Euroasien. Man hotar dock Europa hypotetiskt nu, som du bedyrar, enligt NATO doktrinen. En transformation av ordningen kommer ske. NATO är passé, hur konstigt det än låter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in