2022-03-23, 21:02
Medlem
MrLevaLivets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Medicover förstörde min annars fina dag.

Citat:
Ursprungligen postat av priz
Haha, ja detta sorgebarn har inte varit nådigt i min portfölj heller...

Med tanke på att deras stlrsts kundsegment är Ryssland och Ukraina så....

Men den dagen kriget är slut kommer den gå spikrakt

Blev nyfiken och kollade nyhetsflödet, stor del av verksamheten har med Covid att göra som vi nu glömt bort, ser inte ut som någon höjdare att ligga och blöda i.

2022-03-10
STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Rysslands invasion av Ukraina har satt Medicover under stark press då vårdbolaget har fokus på Central- och Östeuropa och Ukraina är dess femte största marknad.

Det skriver Affärsvärlden i en analys.

Hela bolagets verksamhet i Ukraina är stängd sedan den 25 februari och även om ambitionen är att öppna igen så snart säkerhetsläget tillåter, vet ingen i dag när det kan ske.

Medicover väntas enligt tidningen också påverkas av att den höglönsamma verksamheten inom testning av covid-19 fasas ut under kommande år. Tjänster relaterade till covid-19 bidrog 2020 med motsvarande 1 miljard kronor i intäkter för Medicover och under 2021 steg den summan till 2,5 miljarder kronor. Framöver lär dock volymerna minska successivt då allt fler länder trappat ned restriktionerna.

"Medicover lär klara utmaningarna fint men vi ser ändå risk för fallande resultat kommande år. Då är frågan om nuvarande höga värdering kommer bestå. Även med generösa antaganden ser vi fortsatt nedsida och landar därför i ett säljråd på aktien", skriver Affärsvärlden.
Citera
2022-03-23, 21:05
Medlem
KJosefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DekadentThaitorsk
Vilka är dina största innehav?

Jag har egentligen inga stora innehav, min strategi är att ha många innehav och en massa indexfonder.

Men om du undrar vilka innehav jag tror mest på och inte bara köpt pga någon kvantmodell så är det
Diös, Logistri och Torslanda Property Investment.

Det är fastighetsbolag med väldigt låg värdering relativt alla andra fastighetsbolag. De har en del idiosynkratiska risker som motiverar viss rabatt men jag tycker ändå det ser billigt ut. Kan vara värt att kolla in.
Citera
2022-03-24, 01:11
Medlem
Blev -0.5% idag, hela nedgången bestod dock av AMF småbolag och Oatly. AMF småbolag är långsiktigt som alltid kommer balanseras till 12.5% av portföljen varje kvartal så den nedgången känns inte jätte jobbig och eftersom jag fortfarande köper in mig i Oatly är det bara bra att den går ner så jag får ett lägre GAV. Allt som allt en helt ok dag.
Citera
2022-03-24, 07:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrLevaLivet
Blev nyfiken och kollade nyhetsflödet, stor del av verksamheten har med Covid att göra som vi nu glömt bort, ser inte ut som någon höjdare att ligga och blöda i.

2022-03-10
STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Rysslands invasion av Ukraina har satt Medicover under stark press då vårdbolaget har fokus på Central- och Östeuropa och Ukraina är dess femte största marknad.

Det skriver Affärsvärlden i en analys.

Hela bolagets verksamhet i Ukraina är stängd sedan den 25 februari och även om ambitionen är att öppna igen så snart säkerhetsläget tillåter, vet ingen i dag när det kan ske.

Medicover väntas enligt tidningen också påverkas av att den höglönsamma verksamheten inom testning av covid-19 fasas ut under kommande år. Tjänster relaterade till covid-19 bidrog 2020 med motsvarande 1 miljard kronor i intäkter för Medicover och under 2021 steg den summan till 2,5 miljarder kronor. Framöver lär dock volymerna minska successivt då allt fler länder trappat ned restriktionerna.

"Medicover lär klara utmaningarna fint men vi ser ändå risk för fallande resultat kommande år. Då är frågan om nuvarande höga värdering kommer bestå. Även med generösa antaganden ser vi fortsatt nedsida och landar därför i ett säljråd på aktien", skriver Affärsvärlden.

Indien.

De bedriver företagshälsovård i länder där den generella sjukförsäkringen är svag.

Det är ingen covid-fluga, även om de lyckades slå mynt av den.
Citera
2022-03-24, 17:36
Medlem
Swingexpertens avatar
Portföljen +11% idag 🤩
Citera
2022-03-24, 17:42
Medlem
MrLevaLivets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Indien.

De bedriver företagshälsovård i länder där den generella sjukförsäkringen är svag.

Det är ingen covid-fluga, även om de lyckades slå mynt av den.

Ok, kikade på grafen och det skrek Covidfluga med mer nedsida men du tänker långsiktigt alltså. Fast de har ju roddat runt i Indien sedan 2017 utan att grafen fick tuppjuck som vid Covid (och nollränta +stimulanser). Nåväl önskar lycka till!

Dagen är +0,86%. OMX-björnarna tuggar, telekom och div gruv, energi etc upp. Amerikanska björnar ned.
Citera
2022-03-24, 18:05
Medlem
-0.5%. Återigen Oatly som står för nergången villet känns skönt. GCM och WRN lämnade båda positiva borr rapporter. totalt+/-0 för veckan vilket känns lite trevligt med stilla vatten i detta året.
Citera
2022-03-24, 18:29
Medlem
OtherBarrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swingexperten
Portföljen +11% idag 🤩

Klart den är, har du någonsin gått back?
Citera
2022-03-24, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OtherBarry
Klart den är, har du någonsin gått back?
Han har inte rapportera någon röd dag i år. Kommentarer överflödiga
Citera
2022-03-24, 21:46
Medlem
Korta positioner i omx levererade bra idag, ligger kvar över natten med tanke på svag avslutning. Köpte även SSAB härom dagen vilket nog kommer bli en bra placering så länge krig och råvaror är i ropet. Är litet sugen på att plocka in Boliden igen som jag släppte på 488 häromdagen, men vill gärna att den får ett dropp ned mot 460 :-)
+1.5% vilket är riktigt bra då jag ligger över 50% likvid
Citera
2022-03-24, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stortrollet
Han har inte rapportera någon röd dag i år. Kommentarer överflödiga
Tror aldrig han rapporterat en minus dag. Intressanta är när man går till hans inlägg, ibland går hans portfölj back i ”vilka fonder har flashbackare” tråden medan han rapporterat plus varje dag i denna tråden.
Citera
2022-03-24, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bodisathva
Korta positioner i omx levererade bra idag, ligger kvar över natten med tanke på svag avslutning. Köpte även SSAB härom dagen vilket nog kommer bli en bra placering så länge krig och råvaror är i ropet. Är litet sugen på att plocka in Boliden igen som jag släppte på 488 häromdagen, men vill gärna att den får ett dropp ned mot 460 :-)
+1.5% vilket är riktigt bra då jag ligger över 50% likvid
Sorry för dubbelpost:
Vågat att våga ligga kort över natten i dessa tider!
Tror SSAB och boliden spelet redan är lite för sent, både Illich och Azovstal har blivit förstörda så de stora långsiktiga störningarna borde vara helt inprisade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in