2022-03-24, 00:20
Medlem
Jagskatilltuppens avatar
Meh, här gick jag all in och tänkte börja raljera som fan över public service (som jag hatar) och så länkar TS till något jävla klipp där en reporter med helt okej svenska snackar… svenska. Hon försöker ju till och med vara övertydlig.

Nä, skitexempel.
Citera
2022-03-24, 00:58
Medlem
ceyifam2s avatar
Som någon vis person redan nämnt i tråden, en grupp som behöver höra korrekt och lättförståelig svenska extra mycket är... invandrare!

Till skillnad från ansvariga på SVT etc känner jag många invandrare. De är bra på att förstå bruten svenska, om det är brutet på deras modersmål, men är brytningen från ett annat språkområde? Med andra val av ord dessutom? Då blir det rejält svårt. Ska SVT och SR tala till hela folket bör de se till att kommunikationen är klar tydlig och korrekt.

Reportern i sig har jag inget att säga om. Att ha olika bakgrund och språkkompetens kan vara styrkor, hos journalister, sjuksköterskor, förskollärare, etc, men då i kombination med bra svenska.

Anekdoter :
Jag jobbade på ett lager med en finlandssvensk, han pratade som ni alla kanske inser extremt tydligt och lättförståeligt. Men hälften av gubbarna på lagret såg ut som fågelholkar när Levengoodarn, eller lagrets fete skåning tog till orda. Pratade man enkel "rikssvenska" förstod gubbarna däremot ganska bra. Tror jag.

En jugoslav (jag vet inte varifrån), som bott i Sverige flera år och klarade sig språkligt bra, blev helt förvånad när jag sa att skåningen var svensk, hon hade inte ens uppfattat vilket språk skåningen talade och trodde han också var en, mer nyanländ, invandrare.
Citera
2022-03-24, 02:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Sverige är ett skämt. Hur fan kan man inte sätta ner foten och försvara sitt språk? Beröringsskräcken är total i det här landet. SVT borde skämmas för att ta in en sådan "reporter"!
Hon pratar ju klockren svenska så fattar inte vad du pratar om. Däremot så bryter hon mycket, troligtvis har hon lärt sig språket på väldigt kort tid, all heder till det.
En enorm skillnad på att inte kunna språket än att faktiskt kunna språket fast med brytning, inget konstigt i klippet överhuvudtaget utan hatten av till nyanlända som faktiskt försöker komma in i samhället.
Citera
2022-03-24, 02:03
Medlem
Hur skulle Sverige överleva utan niggers och mångkultur menar ni? Dessutom fick vi flera hundratalet kronor extra per månad under Reinfeldts regering Snart dags att rösta!
Citera
2022-03-24, 05:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nabbolb
Bryter hon på ryska? Fan va skumt det låter.

Rätt säker på att det är portugisisk brytning.
Citera
2022-03-24, 07:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av duden83
Budskapet man sänder till invandrare:

"Ni behöver inte lära er ordentlig svenska. Se bara på tv. Inte ens som nyhetsreporter behöver du kunna ordentlig svenska.."

Sverige är ett skämt.
Det var ungefär det jag ville få fram med min dubbelpost igår kväll, skulle önska att det ena inlägget blev raderat.
Nu gick jag inte igång så mycket på ts’ länk, reportern använde inga felaktiga uttryck, om än talade med kraftig brytning.
Ämnet triggade alla mentala noteringar över diverse inlägg i media: det episka ”Den beryktade katedralen Notre Dame” klingade oemotsagt i Kulturnyheterna (om jag minns rätt) när det begav sig 2019. Osv.
Citera
2022-03-24, 07:14
Bannlyst
Jesus! Vilken skräp som helst få bli journalist på SVT numera. En idiot som inte kan prata klockren Svenska, det här landet förfalelt fortare och fortare.

Citat:
Ursprungligen postat av Pethuglin
Såg precis lokala nyheter Västmanland på SVT. Reportern pratade så dålig svenska att det var tvungna att ha undertexter. Det var endast hennes prat som var undertexter på, de äldre som var med i reportaget var utan undertexter.

Många gamla har dålig syn och de är just en gruppen som tittar på tv på morgonen.
Hatar att finansiera detta via min skatt.

Det är första nyheten på länken.
https://www.svtplay.se/video/34688023/lokala-nyheter-vastmanland/svt-nyheter-vastmanland-23-mars-08-05-2?id=ew7nmJz
Citera
2022-03-24, 07:36
Medlem
regerings avatar
Portugisiska eller brasilianska, helt obegripligt grötigt språk redan som det är. Utan textning hade jag missat 1/3 av det hon sa.
Citera
2022-03-24, 08:00
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av offlife
Hon pratar ju klockren svenska så fattar inte vad du pratar om. Däremot så bryter hon mycket, troligtvis har hon lärt sig språket på väldigt kort tid, all heder till det.
En enorm skillnad på att inte kunna språket än att faktiskt kunna språket fast med brytning, inget konstigt i klippet överhuvudtaget utan hatten av till nyanlända som faktiskt försöker komma in i samhället.

Du måste lida av en seriös hörselskada. Nej det gör hon inte!
Citera
2022-03-24, 08:24
Medlem
Treantprotectors avatar
Passar det inte kan du ju välja att inte titta på SVT. Jävla nöt.
Citera
2022-03-24, 11:28
Medlem
Asså självklart ska folk oavsett ursprung få bli reportrar, men att man ska kunna göra sig förstådd på bra svenska borde ju vara ett av de första kraven. Jag som rikssvensk förstår inte ens hälften av vad hon säger....
Citera
2022-03-24, 11:44
Medlem
MrMarios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nordicwrath
Intressant när ”tala så att man inte förstås” har blivit en minoritet som måste tryckas fram i TV.

Det är faktiskt 2022, varför har vi inte kirurger med parkinson? Poliser med paranoid skizofreni? Korrekturläsare med dyslexi? Det finns många minoriteter att ta tillvara på!

Hahaha, exakt
Tycker synd om gamlingarna i Sverige som fortfarande glor på SVT och sedan får besök av hemtjänsten som inte heller kan göra sig förstådda på svenska. Pisseland.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in