2022-03-23, 23:20
Medlem
Jag förstår inte riktigt hur de flesta hus kan se ut att stå kvar efter bombningar. Man ser ju att fönstren blåst ut och lite så..men själva husen står kvar. Far inte bomber in i husen så att de rasar ihop? Någonstans lär det väl vara hål i husen i varje fall?

Men som sagt , på de flesta bilder står i varje fall själva skelletet kvar. Inuti ser man dock förödelse, men var f-n kom bomben in?
Citera
2022-03-23, 23:20
Medlem
Adiaphorouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BroderDonut
Det finns fler än ett sätt att flå en katt.

Om svenska officerare tränar upp trupper i Ukraina och Sverige ger Ukraina bistånd i vapen och pengar och blundar för att Ukraina rekryterar krigstörstande mentalfall från hela världen till sina neo-fascistiska präglade militärstyrkor, så är resultatet av ökade stridsverkan för Ukraina snarlik den som att svensk trupp, tränad av samma officerare med samma vapen gick in i kriget.

Skillnaden är att Magdalena räknar med mildare konsekvenser för Sverige, då det inte är en lika direkt krigsförklaring.
Jag håller inte med. Men tränar svenska officerare trupper i Ukraina?
Citera
2022-03-23, 23:21
Medlem
GillrocKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adiaphorous
Det håller bara i ett år, deras kunder har redan bestämt sig för att göra sig av med Rysslands olja och gas.

Ett år? Vi, inom EU, har nog inte riktigt sett/förstått vilka sviter som det här kan komma att innebära för oss.

Faktumen är att ungefär 40%-50% av EU-länder är f.n. beroende av Rysslands gas.
Tills dess att man hittar det landet som kan komma att försörja och ersätta ryska gasen kan bli knepigt skulle jag nog säga, om än, ta lång tid.
Citera
2022-03-23, 23:23
Medlem
Citat:
Du kan tycka att Ryssland är tramsig. Men vi känner till Rysslands ståndpunkt, och väst har medvetet drivit Ukraina in i den här katastrofen.

USA och Ryssland har olika intressen i Ukraina , svar ja. Det finns olika intressen hos det Ukrainska folket. Ryssland valde invadera UA.
Citera
2022-03-23, 23:24
Medlem
von Hindenburgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adiaphorous
Jag håller inte med. Men tränar svenska officerare trupper i Ukraina?

Givetvis inte. Alla utländska rådgivare drog sig tillbaka före den ryska invasionen.
Citera
2022-03-23, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
Hur ska det finnas 30 sjukhus i Ukraina. Tänk.
Hur många finns i Sverige.
Hur mycket större befolkning hade Ukraina.

Jo, jag tyckte också det lät lite, men sedan är Ukraina betydligt fattigare också. Större och mer centraliserade sjukhus kanske.
Citera
2022-03-23, 23:25
Medlem
Citat:
väst har medvetet drivit Ukraina in i den här katastrofen.

Bara rysstroll har den åsikten. Ingen annan.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GillrocK
Världen är inte Nordamerika och EU, din dumma jävel!

Större delen av Asien, Mellanöstern och Afrika samarbetar hellre med Ryssland än "väst". Du bör nog oroa över din ekonomi den närmsta tiden.

Jag oroar mig mycket över min ekonomi och tyvärr kan den förstöras på grund av en idiot med storhetsvansinne.
Att du påstår att hela världen utom väst stödjer Rysslands krig är rent nonsens. Vid omröstningen i FNs generalförsamling röstade 141 länder för en resolution som sa att Ryssland omedelbart skall avbryta kriget, 35 länder la ner sin röst och 4 röstade emot.

The vote came after the 193-member assembly convened its first emergency session since 1997. The only countries to vote with Russia were Belarus, Syria, North Korea and Eritrea. Cuba spoke in Moscow’s defence but ultimately abstained.
https://www.aljazeera.com/news/2022/3/3/unga-resolution-against-ukraine-invasion-full-text
Av dessa 4 som röstade nej så verkar även Belarus vara sura på Putin för att han försöker tvinga in dem i kriget.
Citera
Medlem
Scamps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pontec
inte bra för hjärtat att få huvudet sönderslaget
Nej det känns nog lagomt behagligt.
Citera
2022-03-23, 23:26
Medlem
BroderDonuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kolingen321
Jag tycker dock vi i väst faktiskt varit på väg mot lite mer av den vägen. Kolla bara hur mycket det amerikanska folket är ändrat sig angående krig i mellanöstern. Nu är det Putins ryssland som har gjort en hel brutal invasion, alla i världen nu borde vissa med saktioner att detta får koskvenser. Framförallt för att vissa för stater som Kina . Det är snarare dom som försöker ge Putin någon som helst rätt som står för den värld som du pratar om. Jag tror dom flesta tex är medvetna att Powell o CO som stod för invasionen av Iraq kommer gå i historien som dåliga politiker.
Ja du har rätt när det kommer till befolkningen i väst. Och även innan och under invasionen i Irak, då protesterna mot kriget var de största i historien över världen. Med undantag för USA där propagandan hade fått 70% av populationen att tro att Saddam hade något att göra med 9/11, samt ännu fler som trodde på lögnen om att han skulle ha gömmor med massförstörelsevapen.
Senast redigerad av BroderDonut 2022-03-23 kl. 23:36.
Citera
2022-03-23, 23:27
Medlem
Citat:
Om vi hade fostrat en världsordning där vi respekterade internationella avtal före stormakternas realpolitiska mål och värnade om länders suveränitet
så hade Ryssland inte brutit mot Budapestmemorandumet 2014 när man invaderade Ukraina första gången.
Citera
2022-03-23, 23:28
Medlem
sneebeens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GillrocK
Ett år? Vi, inom EU, har nog inte riktigt sett/förstått vilka sviter som det här kan komma att innebära för oss.

Faktumen är att ungefär 40%-50% av EU-länder är f.n. beroende av Rysslands gas.
Tills dess att man hittar det landet som kan komma att försörja och ersätta ryska gasen kan bli knepigt skulle jag nog säga, om än, ta lång tid.

Det intressanta i detta är att USA vill gå in och tillgodose EU med gas/olja samtidigt som de själva köper av Ryssland, är det bara ett sätt att tjäna lite extra med pengar att lägga på ett par Dollar på varje fat med Rysk gas/olja som sedan hamnar i USA`s fickor ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in