Citat:
Ursprungligen postat av
Sonnenwende
Den är väl varken vass eller sanningsenlig, att Ryssland från start försökte ta hela Ukraina är redan klarlagt. När det misslyckades så övergick man i en ren terrorkampanj och försök till att att ta vissa strategiska mål, det har i stort misslyckats.
Nu skjuter man till och med KA-robot på markmål vilket känns totalt debilt och slösaktigt.
Skitanalys är väl sammanfattningen av artikeln.
Jag tror de är helt fel på den. Min analys av den ryska planen:
1. attack mot militär infrastruktur (som gjordes 24/2)
2. invadera Donbas (som drogs igång 24/2)
3. fimpa Zelensky (kommandotrupper fanns redan i Kiev men uppdraget misslyckades)
4. plantera en marionettregering
5. den nya regeringen ber Ryssland om militär hjälp och erkänner Krim som ryskt och de båda folkmordsrepublikerna som självständiga.
Det är en kopia av Donbas-invasionen 2014 men i större skala. Men då punkt 3 sket sig kunde punkterna 4 och 5 inte genomföras.
Hur tänker jag? Wagnergruppen fanns i Kiev redan vid invasionen enligt olika källor och det antogs i medier och bland experter att de hade i uppgift att likvidera eller tillfångata den sittande regeringen.
Sedan kom 60kilometerskonvojen från Vitryssland som antogs ha till uppgift att inringa Kiev, men jag tror att den skulle svara på marionettregeringens bön om rysk militär intervention (som av aldrig kom), liksom de trupper som avancerade mot Kiev österifrån. Dessa förband var inte redo för strid.
Kharkiv ligger 30 km från ryska gränsen och trots det korta avståndet tog det 3 dagar utan något större motstånd innan ryska trupper nådde fram. Återigen gissningsvis hade de till uppgift att säkra staden när marionettregeringen bad om hjälp, så alla skämt om att de lekte soppatorsk på motorvägen var felaktiga då de medvetet fördröjde sin ankomst.
Från söder stormade ryska trupper in från Krim med syfte att säkra området sydost om Dnepr och vara redo att gå in i Cherson och Mykolaiv när marionettregeringen bad om det.
Flottan var redo att landsätta trupper vid Odessa av samma anledning (möjligen med hjälp av de ryska ockupanterna i Transnistrien)
Frågan är hur de tänkt ta Lviv. Skulle marionettregeringen be Vitryssland om hjälp med det? Finns det något falskspel som vi inte vet något om? Eller räknade ryssarna med att Västra Ukraina skulle kämpa trots en marionettregering och därför ignorerades det tills östra och södra delen säkrats enligt marionettregeringens order.
Ovanstående skulle också förklara det totala sammanbrottet i ryssarnas logistik, man hade planerat att traska in som befriare dag 2/3 så man behövde inte frakta runt på en massa bränsle, ammunition och mat, allt det skulle man få från marionettregeringen (i de områden där inget motstånd hann formeras). Tänker jag rätt?