2022-03-23, 22:44
Medlem
donald12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shoottheelks
Vad skulle man välja om du stred inne i en byggnad? PPSh-41 vs AK 47?
Man skall inte underskatta äldre utr. De skapades med ett syfte.

Med modern Body armour hade jag valt en AK-4 typ.

Kpist är inget vidare om Body armour med plattor används.
Citera
2022-03-23, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BroderDonut

Ryssland själva upprepade i över 15 år att en Nato expansion till Ukraina vore ett existentiellt hot för Rysslands säkerhet.

Trams. NATO har inga planer på att anfalla Ryssland. Dels har Ryssland kärnvapen, och ingen vill starta ett kärnvapenkrig, och dels finns det ingen anledning att anfalla Ryssland.
Den ryska rädslan. Den ryska paranojan. Den förljugna självbilden.

Det finns bara en väg för Ryssland i framtiden om de ska ta sig ur det djupa hål som de egentligen aldrig tagit sig ur, och nu är på väg ännu djupare ner i, och det är att välja den demokratiska vägen och sen röka ut all korruption. Känns som en utopi i dessa tider.
Citera
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lone star
Otroligt märkligt att inte underättelsetjänster fattade att nåt var på gång. Kan inte ryska men sett Putin framträda i åtskilliga nyårstal. Han håller alltid ett som alla ryssar följer. Så här i efterhand så inser jag att det senaste nyårstalet var helt annorlunda än alla tidigare nyårstal han har hållit. Visst har han alltid gett ett allvarligt intryck men detta år : Kroppsspråket var extremt stelt. Rösten höll precis samma tonläge. Den energi han visat tidigare nyårstal var ersatt med en gravallvarlig tyngd. Det var Putin men såg ut som någon annan. Trött men skarp på samma gång. Mer robotliknande än tidigare. Lite märkligt Ukraina kom som en chock. Redan där är jag övertygad det hela varit bestämt en tid.

Klart de gjorde, man har ju såklart använt tiden för att bygga upp och förbereda Ukrainas försvar. Anfallet kommer knappast som en nyhet..
Citera
Medlem
shoottheelkss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kadek
Ukraina använder sin överlägsna kapacitet av med mörkerseende för att bekämpa nazistryssen. Döma av andra inlägg på.twitter kommer utrustningen från donationer från väst och exil-ukrainare.

https://twitter.com/SputnikATO/status/1506740702063083523?t=uXZZpjfltYnMIttyCmmsow&s=19

Ryssland är så utplundrat att det är löjligt. De hade IR och ljusförstärkare
redan under kalla kriget.

Men skall varje statsanställd åka AMG G-Wagen så gäller det att ligga i
och sälja vilt på ebay.

Vilka idioter.
Citera
Medlem
Adiaphorouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
ALLA krig någonsin slutar alltid med någon form av samtal som leder till fred. Så kommer det bli även denna gång.
Zelensky försöker ha en samtal med Putin, men Putin har bestämt sig för att få som han vill, inga kompromisser.
Citera
2022-03-23, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Detta med existentiellt hot med NATO är bara ett svepskäl. Detta krig har ju bara gjort NATO-hotet ännu värre, Men ändå har inte NATO-anfallit trots detta vidriga krig som pågår i Europa.
NATO är inget existentiellt hot mot Ryssland. Däremot stör NATO Rysslands expansionsplaner och det är det verkliga skälet till att de inte vill ha NATO i Ukraina.
Exakt så
Citera
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Som-nam-na
Kanske inget jättespännande jobb att tröstlöst trycka värdelösa rubel in absurdum och samtidigt köpa värdelösa ryska tillgångar för samma dasspappers-rubel?

Allt för att vår nya lilla Hitler ska sitta nöjd som en liten Marie Antoinette?

Apropå den franska damen..,checka detta "franska fnaskeri" som bara har blivit en..liten..notis :

Den fortsatta närvaron av över 500 franska företag i Ryssland har blivit ett hett debatterat ämne i Frankrike efter uppmaningar om att de ska ansluta till de bojkotter av landet som meddelats av amerikanska och brittiska storföretag som McDonalds, Apple eller BP, rapporterar nyhetsbyrån AP.

Den franska finansministern Bruno Le Maire sade tidigare i mars att det är ett "principiellt problem att arbeta med politiska eller ekonomiska aktörer som är nära den ryska regeringen", men han har inte uppmanat företag att lämna landet.

https://www.hbl.fi/artikel/ukrainas-utrikesminister-sager-att-putin-vill-utplana-landet-las-var-liverapportering-har/

Det är bara så typiskt utav Frankrike !
Citera
Medlem
BroderDonuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Piggekott
Men man behöver ju inte längre fråga sig varför ryssarnas grannar står på kö för att få gå med i NATO.
Man behöver inte heller längre fråga sig varför nationer som inte tillhör väst är skeptiska till USA och Nato, efter hur de har misslyckats att förvalta sitt ansvar efter det kalla krigets slut.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BroderDonut
Om vi hade fostrat en världsordning där vi respekterade internationella avtal före stormakternas realpolitiska mål och värnade om länders suveränitet så hade du haft ett starkare argument, men nu lever vi inte i den världen. Tyvärr har Sverige urholkat både vår neutralitetspolitik och vår trovärdighet när det kommer till internationell rätt efter att det kalla kriget tog slut.

Men för att svara på din fråga, så vill jag återgå till en tid där vi arbetade för en stabilare och rättvisare värld. Jag hoppas att Sverige återgår till den neutralitetspolitik samt att arbeta igen för fred och stabilitet i världen, vilket historiskt har tjänat oss väl och även bidrog något för att göra världen bättre.

Jag tycker dock vi i väst faktiskt varit på väg mot lite mer av den vägen. Kolla bara hur mycket det amerikanska folket är ändrat sig angående krig i mellanöstern. Nu är det Putins ryssland som har gjort en hel brutal invasion, alla i världen nu borde vissa med saktioner att detta får koskvenser. Framförallt för att vissa för stater som Kina . Det är snarare dom som försöker ge Putin någon som helst rätt som står för den värld som du pratar om. Jag tror dom flesta tex är medvetna att Powell o CO som stod för invasionen av Iraq kommer gå i historien som dåliga politiker.
Citera
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Jag tror att det beror på inlägg som ditt.

Skribenter som tror att man genom fyndiga formuleringar kan påverka insatsens utgång. Att man vinner kriget på internet mot rysstroll.

Vilket dränker de inlägg som verkligen vill diskutera vad som händer. Faktiskt på marken men även politiskt.

Tråden är verkligen genomusel.

Nämen, då är det ju bra att de försvunnit Alla förstår ju att Ryssland förlorat detta på lång sikt!
Citera
2022-03-23, 22:47
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eastwing
Och sedan ser Nato till att spärra Bosporen vid Istanbull så kan ryssarna leka tuffa i Svarta havet.

Jag har för mig Turkiet efter lite rabalder lagt sin vetorätt och spärrat Bosporen för fartyg tillhörande land deltagande i strid den 28/2 (förutom om dom har sin hemmahamn i Svarta Havet).

Har sundet öppnats igen, eller var uppgifterna fel?
Citera
2022-03-23, 22:47
Medlem
BroderDonuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigBusiness
Sen ljuger du om ukrainska nazister. Men det vet du nog.
Rätta mig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in