2022-03-23, 22:02
Avslutad
Detta är hemskt för alla inblandade och anhöriga såklart på båda sidor. Det går inte annat än att tycka synd om ynglingen. Synd att han förmodligen kastat bort sin framtid, för talang hade den unga grabben, ful var han inte heller. Fatta vilken ångest han kommer vakna upp med när verkligheten väl hinner ikapp honom. Tyvärr går detta otäcka att inte få ogjort och personen riskerar nu att bli den första svenska 18 åring i modern historia som döms till livstid, även om jag ser det som otänkbart. Det hårdaste straffet blir såklart att leva med konsekvenserna. Man mår heller inte bättre av att hata någon varken som anhörig eller som ett troll på nätet. Jag känner inte grabben men man kan av att döma från bilder och konst han publicerat inte dra någon annan slutsats än att det är ett högt skrik efter hjälp. Ska någon hållas medvållande så ska det vara skolan, att "nästan slå larm" måste vara det dummaste jag läst på länge, skamligt.
Citera
2022-03-23, 22:03
Medlem
Tyst minut på Söderslättsgymnasiet för att hedra offren

Saxat: Från TA

Vid lunchtid vällde elever och lärare ut från entrén till Söderslättsgymnasiet. Allvaret hängde i luften när omkring hundra personer samlades vid trappan på S:t Nicolai för att hedra de två lärare som mördades på Malmö Latinskola i måndags.

Veckans våldsdåd är den tredje skolattacken i Skåne sedan augusti förra året. Alice el Khouri, lärare på Söderslättsgymnasiet, vittnar om en stor oro bland personalen efter måndagens attack.
– Malmö är ett stenkast från Trelleborg. Det kan hända när som helst, säger hon.

https://www.trelleborgsallehanda.se/trelleborg/tyst-minut-pa-soderslattsgymnasiet-for-att-hedra-offren-3f18aede/
Senast redigerad av Doiten 2022-03-23 kl. 22:20.
Citera
2022-03-23, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Det är massor som inte stämmer. Jag gissar på en psykos som långsamt växt till sig för att nu i närtid blomma fullt ut. Men det är självklart en gissning och spekulation. Jag kan inte så mycket om psykoser och hur de fungerar.

Fast då borde väl hans vanföreställningar fortsätta och inte helt plötsligt upphöra? Han ångrar ju dådet helt plötsligt sänder tror jag inte på. Han har högst troligt radikaliserats på internet likt många fler i den här tråden
Citera
2022-03-23, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cogito.ergosum

Tittar man på hans teknik - Inte den bästa, om säger så -, förstår man att det krävs en del för att kunna bygga musklerna på den ringa tid som han gjort. Att AAS v
Han gungar upp hantlarna helat iden. Noterar att han också går på tårna/framfoten.
Citera
2022-03-23, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trongen
Fast då borde väl hans vanföreställningar fortsätta och inte helt plötsligt upphöra? Han ångrar ju dådet helt plötsligt sänder tror jag inte på. Han har högst troligt radikaliserats på internet likt många fler i den här tråden

Där har du helt rätt !
Citera
2022-03-23, 22:19
Medlem
SpencerPratts avatar
Otroligt tragisk händelse. Jävligt tur ändå att Sverige inte har samma vapenlagar som jänkarna. Om en sån här idiot hade fått tag på skjutvapen så hade det förmodligen slutat väldigt mycket värre. Samma sak med svärdtomten i Trollhättan.
Citera
2022-03-23, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Littlewickewire
Så fruktansvärt allt det här. Som lärare har det känts tungt att gå till jobbet de senaste dagarna.

Hittade detta ljudklipp med S*ra Bö*k från 2018. Verkade vara en fin lärare!

https://pedagog.malmo.se/2018/12/09/julkalender-2018-lucka-9/

Sara verkade verkligen brinna för sitt jobb som lärare! Misstänker att det var hon som inte hann låsa dörren och blev hans andra offer. Detta är en djup tragedi som har berört mig enormt mycket! Sara och Victoria var mammor till tonårsbarn. Deras barn var 18 och 16 år gamla och ska alltså begrava sin mamma. Fyfan för Fabian säger jag bara! Usch. Tycker han är en hemsk och vidrig människa som inte förtjänar något. Vila i frid, änglar!
Citera
2022-03-23, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WalterNeff
Det vet inte jag vad det handlar om. Men det är ju möjligt att lärarna har gett honom en enskild uppgift liknande att skriva en uppsats eller liknande så att han skulle kunna fullgöra kursen och få betyg, då det verkar uppenbart att han inte klarar av att jobba i grupp. Vi får säkert reda på vad detta fördjupningsarbete handlar om senare, för jag har inte sett några uppgifter om det.
Det var visst ett kreativt skolprojekt för ett år sedan som det rörde sig om. Helt klart intressant att få reda på mer vad det handlade om.

Fann länken.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/5G4Rwz/skolattacken-pa-malmo-latin-larmade-for-ett-ar-sedan
Citera
2022-03-23, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trongen
Radikalisering tror jag inte ett dugg på. Och som sagt, psykos var en gissning. Men som du säger, den borde inte klingat av över en natt kanske. Men något skedde de senaste dagarna, en "trigger", som fick honom att begå de här vidriga dåden. Han tog med sig vapen på morgonen. Han hade hörselkåpor för att inte störas av ljud utifrån. Han hade all tid i världen att tänka om, att backa. Men det gjorde han inte.
Citera
2022-03-23, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av camni
Är det någon som förstår varför de inte stängt av kommentarsfältet på GM:s insta än? Det borde ju vara ett mindre helvete för IT-forensikerna att gå genom luren med allt skit som rasslar in där hela tiden?

Någon som har någon tanke om detta? Det fortsätter ju översvämmas av kommentarer där, borde väl vara rutin vid den här sortens händelser att polisen ser till att sociala medier stängs? Eller de har inte befogenhet att göra det?
Citera
2022-03-23, 22:26
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Coolastetjej00
Sara verkade verkligen brinna för sitt jobb som lärare! Misstänker att det var hon som inte hann låsa dörren och blev hans andra offer. Detta är en djup tragedi som har berört mig enormt mycket! Sara och Victoria var mammor till tonårsbarn. Deras barn var 18 och 16 år gamla och ska alltså begrava sin mamma. Fyfan för Fabian säger jag bara! Usch. Tycker han är en hemsk och vidrig människa som inte förtjänar något. Vila i frid, änglar!

Jag håller helt med dig.
Det är så brutalt & hänsynslöst.
Varför?
Må ni vila i frid.
Jag tänker på anhöriga till dessa båda kvinnor som ska leva med denna sorg resten av sina liv.
Jag kan inte låta bli att tänka på MGM anhöriga också. Hans ensamma pappa och syster har det inte lätt heller. Det är en sorg och förlust för dem också.
Må Fabian ruttna där han sitter.
Citera
2022-03-23, 22:29
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
En tolkning är kanske att han pga någon oförätt han ansåg sig utsatt för hatade lärarna på skolan och var ute efter en representant för dem? Eller så stod de för samhället i stort och han sa därför att han hatade dem.

Man skall nog fortsatt ta advokatens ståndpunkt med en nypa salt. Det kan fortfarande vara så att Cederholm gav sig på just den här läraren därför att han hade ett personligt agg till henne.

Nämndes tidigt i tråden att han ev blivit bortplockad från spexet. Vet inte om det låg nåt i det. Kan ju vara detta som triggat honom ”några dagar innan” dådet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in