2022-03-23, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av justtalktrue
Psykopati är något helt annat , en psykopat manipulerar men tar inte handgripligen död på andra människor .

Breivik gjorde det och han här gjorde det också.
Citera
2022-03-23, 21:21
Medlem
Så han klädde sig i svart med luvtröja och en sjal för ansiktet och packade en väska med hammare och yxa. Hörlurar så inget ljud skulle störa honom. Kvinnorna råkade vara just där vid tillfället men det var inte just dom han var ute . Inte heller hade han agg eller hat mot kvinnorna. Något har triggat honom i privatlivet nyligen och han klarade inte motgångar. Allt detta är från försvararen i dag i intervju i medierna.
Planeringen är inte mer än ett par dagar tillbaka enligt försvaret. Psykiskt dåligt mående och social isolering och inga vänner.
Citera
2022-03-23, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KastaHanGomman
Nej jag utgår ifrån att autism och en METOD för att mäta intelligens inte korrelerar.
Men nej, det finns inget som tyder på att autism direkt kan associeras med hög intelligens, vilket givetvis inte utesluter att det finns flera autister med hög intelligens, även om den generellt sett är ojämn och påverkad av de kognitiva begränsningar som kommer med diagnosen.
Har du mer att tillägga eller ska du googla och copy pastea lite mer från första bästa psykologforum?

Sen idag är autism 3 nivåer. Autism 1, autism 2 och autism 3. (Idag sätter de heller inte diagnosen med ordet asperger utan då är det autism nivå 1). (Bara för att info :P)
Citera
2022-03-23, 21:23
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av WalterNeff
Det förekom uppgifter tidigare i tråden som sa att fadern jobbade som högstadielärare i Trelleborg? Jag vet inte om det stämmer, för jag har inte sett det bekräftat.

Men ja, jag skulle nog säga att det är ganska anmärkningsvärt att ialla fall modern om inte båda föräldrarna jobbade som lärare. Framförallt när modern jobbade som teaterlärare för gymnasieungdomar på just estetprogrammet.

För mig lutar det mot något sorts föräldra/auktoritetsuppror där just lärare fick ta den bokstavliga smällen för killens ilska.

Korrekt. Fadern jobbar som högstadielärare i Trelleborg på en skola som heter västervångskolan.
Modern jobbade som lantbrevbärare och dog i en tågolycka 2009. Vet inte varför hon blev påkörd på spåret men dagen innan hon dog hade hon kört fast i snön vid spåret.
Citera
2022-03-23, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ohorsamhet
Vilka ”högerextremistiska hatsiter” har han hängt på, Pinterest eller?

Dom får du leta upp själv , jag är inte intresserad .
Citera
2022-03-23, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doiten
Saxat:

18-åringen uppges ha berättat att han högg det första av de två mordoffren i höften och sedan tacklade henne till marken.

Det andra mordoffret befann sig i närheten och försökte fly. Hon sprang in i ett klassrum och försökte låsa om sig – men enligt gärningsmannens beskrivning fick han tag i handtaget precis innan hon hann låsa, enligt uppgifter.

Jag slet upp dörren och övermannade henne. Hon hade inte en chans. Det gick fort, ska han ha sagt till polisen.

https://www.expressen.se/nyheter/krim/uppgifter-18-aringen--overraskad-att-han--genomforde-dadet/

Lång ” läsvärd artikel ”
Hur kan sånt här komma ut i media? 🤔
Citera
2022-03-23, 21:26
Medlem
Adiaphorouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av justtalktrue
Psykopati är något helt annat , en psykopat manipulerar men tar inte handgripligen död på andra människor .
Alla seriemördare är psykopater men alla psykopater är inte seriemördare.
Citera
2022-03-23, 21:27
Medlem
Många är nyfikna på triggerpunkten.

– Där fanns vissa triggerpunkter som man nog kan se som en utlösande faktor också, i hans själsliv så att säga och i hans tankar. De triggerpunkterna kommer polisen att bearbeta naturligtvis.

Tror inte man behöver leta en triggerpunkt som skett senaste dagarna. Triggern är den som är i FC:s huvud.

https://www.expressen.se/nyheter/18-aringens-forberedelse-gjorde-sig-av-med-skoldator/
Citera
2022-03-23, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ClasZtefanYngwezon
Breivik gjorde det och han här gjorde det också.

Breivik var också hjärntvättad av högerextremism .
Citera
2022-03-23, 21:30
Medlem
Så fruktansvärt allt det här. Som lärare har det känts tungt att gå till jobbet de senaste dagarna.

Hittade detta ljudklipp med S*ra Bö*k från 2018. Verkade vara en fin lärare!

https://pedagog.malmo.se/2018/12/09/julkalender-2018-lucka-9/
Citera
2022-03-23, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KastaHanGomman
Nej jag utgår ifrån att autism och en METOD för att mäta intelligens inte korrelerar.
Men nej, det finns inget som tyder på att autism direkt kan associeras med hög intelligens, vilket givetvis inte utesluter att det finns flera autister med hög intelligens, även om den generellt sett är ojämn och påverkad av de kognitiva begränsningar som kommer med diagnosen.
Har du mer att tillägga eller ska du googla och copy pastea lite mer från första bästa psykologforum?
Borde inte blanda mig i denna diskussionen och är helt OT. Men det finns ju fall, det som brukade kallas för idiot savant, vilket var grovt autistiska med genialiska kunskaper i vissa områden. Filmen Rain Man med Dustin Hoffman handlade om just en sådan.
Citera
2022-03-23, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adiaphorous
Alla seriemördare är psykopater men alla psykopater är inte seriemördare.

Cit: En hypotes är att många seriemördare lider av antisocial personlighetsstörning, det vill säga psykopati/sociopati.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in