Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-03-23, 21:21
  #469
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skrattarhaha
Såhär kommer det bli, screenshotta detta inlägg för framtiden;

Europa/USA kommer om några månader få slut på sina oljereserver och kommer då en efter en krypa till korset och börja köpa olja (och annat) av Ryssen igen.. och det bästa av allt?

Vi kommer betala i rubel. 😉

Sanna mina ord, genialiskt från Ryssland. Saudi kommer börja sälja olja till Kina för yuan.

Petrodollarn är död.
Inte bara västvärldens ledare som är så korkade. En stor del här på forumet tror också Ryssland kommer bli bankrutt när de inte får importera nåt men däremot får exportera olja och gas till höjda priser.
Tror fan att de inte vill ha betalt i dollar.
Rubeln är ju det enda de får använda.
Citera
2022-03-23, 21:26
  #470
Medlem
ChrisOhoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skrattarhaha
Det stämmer att man inte kan gå och komma hur man vill, det har flera från Reddit/Twitter fått befara när de försökte fly till Polen men fick sina pass klippta och skickades till Kiev 😉

Och jag är 99% säker att väldigt få, om ens någon av de frivilliga förstår hur mycket kuk Ukrainas soldater får. Hur många levande människor idag, i väst (förutom alla ISIS utspridda över Europa), har krigat mot en fiende som har fullständig kontroll över luften och artilleri som kan träffa sitt mål med några centimeters marginal från mellan 300-600 kilometers avstånd? (Kalibr, då är dessa inte de grövsta pjäserna Ryssen sitter på heller)

Ingen förstår hur blottad du är mot modernt artilleri/flygvapen.

Och de enda som påstår att det går dåligt för Ryssen är desamma som påstår att det går bra för Ukraina, Ghost of Kiev, Snake Island, Ryssen har slut på bränsle/ammo/mat/soldater m.m. 🤔

Edit: Påtal om utländska frivilliga i Ukrainas armé, bäst att inte dö, annars kommer de (Ukrainarna) skända din kropp för att man inte ska kunna identifiera dig;

https://t.me/intelslava/23267

"Today, in Maryinka, the People's Militia of the DPR found the mutilated corpses of foreign mercenaries who fought in the ranks of the Armed Forces of Ukraine.

The Ukrainian punishers mutilated the dead during the retreat in order to hide the facts of mercenarism in their army.

“Corpses were found in the basement of the house, where the Armed Forces of Ukraine had fortified points. It is a common practice to finish off and burn the faces and bodies of mercenaries so that they are not identified. During the eight years of the war, we often encountered such facts."

Hyvens killar det verkar vara i Ukrainas armé.

Jag vet inte vad du har för agenda men att ryssarna ger ukrainska soldater ”kuk” är knappast ett uttryck som Kremlin skulle använda i sin fredsbevarande operation.

Självklar lider Ukraina förluster till höger och vänster, det är ju väntat och förstår inte de som ansluter det så får de ju såklart skylla sig själva. Men det är väldigt modigt av dem att slåss för Ukraina och det är hemskt vad som händer där.

Men låt oss inte inbillas att det går bra för Ryssland i konflikten… maken till clusterfuck sällan skådat.

Bästa jämförelsen är USA mot Irak och vid det här laget hade USA redan tagit Baghdad med ca: 200 stupade. Tilläggas bör att USA ligger på andra sidan Jorden och lyckades ändå med logistiken. Ryssland attackerar ett grannland från tre håll och lyckas inte ta kontroll på en månad.

Det säger mig att:

1. Ryssarna är helt jävla inkompetenta.
2. Att Ukraina försvarar sig extremt väl.

Du kan välja vilken som är sann baserat på vad som passar din agenda. Men faktum är att det går över förväntan för Ukraina.
Citera
2022-03-23, 21:34
  #471
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av börsvalp
Tänkvärt från Dan Eriksson på Twitter.

"Nationalister kommer aldrig kunna bedriva en seriös kritik av korruption och maktmissbruk om de alltid ska gå ned sig i den ena konspirationsteorin efter den andra. Allt "alternativt" är inte sant, allt från mainstream är inte lögn. Det är en så urbota dum världsbild."

https://twitter.com/erikssondan/stat...13793505775627

Att tro exakt tvärtemot vad som sägs i mainstream-media hela tiden är ju att vara en livs levande karikatyr på en typ som resten av världen skrattar åt. Never go full retard.
Men det du beskriver är ju gemene svensk och speciellt här på forumet. Skulle SVT rapporters att grisarna flyger i Ryssland så hade det varit dagens sanning för svenskarna i Sverige. Så tröttsamt att gång efter annan höra det rapporteras att Ryssland bombat ihjäl en hel teater med massvis av civila döda, för att nästa dag nämna tyst i förbifarten att alla överlevde i teatern. Och det är bara typ den endaste där de korrigerar sig själva.

Återigen; i norska medier och danska medier påpekar man att vi nästan bara nås av en sida av saken.

Det hade varit helt otänkbart att säga i Sverige eller på regimmedia/presstödsmedia.

Och som alltid, som alla balanserade människor vet, ligger sanningen någonstans mitt i mellan vad 2 olika sidor rapporterar av samma sak.

Men för svenskarna i Sverige är det full retard oavsett vad fan det gäller.
Citera
2022-03-23, 21:37
  #472
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChrisOhoy
Jag vet inte vad du har för agenda men att ryssarna ger ukrainska soldater ”kuk” är knappast ett uttryck som Kremlin skulle använda i sin fredsbevarande operation.

Självklar lider Ukraina förluster till höger och vänster, det är ju väntat och förstår inte de som ansluter det så får de ju såklart skylla sig själva. Men det är väldigt modigt av dem att slåss för Ukraina och det är hemskt vad som händer där.

Men låt oss inte inbillas att det går bra för Ryssland i konflikten… maken till clusterfuck sällan skådat.

Bästa jämförelsen är USA mot Irak och vid det här laget hade USA redan tagit Baghdad med ca: 200 stupade. Tilläggas bör att USA ligger på andra sidan Jorden och lyckades ändå med logistiken. Ryssland attackerar ett grannland från tre håll och lyckas inte ta kontroll på en månad.

Det säger mig att:

1. Ryssarna är helt jävla inkompetenta.
2. Att Ukraina försvarar sig extremt väl.

Du kan välja vilken som är sann baserat på vad som passar din agenda. Men faktum är att det går över förväntan för Ukraina.

70% av Baghdad (och resten av Irak) jämnades också med marken, sen gick man in med manskap.

Ryssen vill bevara så mycket man kan, vissa fästen (läs: AZOV/Aidar och andra Hollywood nazist grupperingar) kräver mer såsom t ex Kherson och Mariupol. Men man försöker ändå hålla det till militära mål, som t ex det "tomma köpcentret" i Kiev Ryssen "bombade för ingen anledning alls" som visade sig vara ett ammo lager för Ukrainarna.

Hade man haft för avsikt att krossa Ukraina a la Syrien/Irak/Libyen/Jemen m.m så hade man bombat sönder landet i ett par dagar med kryssningsmissiler, inte slå ut varenda flygfält de första timmarna som Ryssen gjorde.

Som sagt, om några år kommer även du förstå hur lurad du blev av media, jag trodde många skulle förstå hur de ljuger efter Corona/vaccin fiaskot men tydligen inte. Putin utrotade Corona, Nobelpris i medicin 2023?
Citera
2022-03-23, 21:43
  #473
Medlem
von Hindenburgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChrisOhoy
Jag vet inte vad du har för agenda

Det är helt uppenbart vad han har för agenda.

Det är lika uppenbart att alla som har ögon att se med kan se att ryssen ännu inte besegrat Ukraina.
Citera
2022-03-23, 21:52
  #474
Medlem
Britterna vädjar till Youtube/Google att plocka ner videon/s där deras försvarsminister blir kontaktad av en Rysk (?) prankster som utger sig för att tillhöra zionist Zelenskys administration. Försvarsministern erkänner bland annat att de (Britterna) börjar få slut på eget material.

Först sa man (Ministry of Defence) att detta var fake news, nu har man ändrat sig och vill att Youtube/Google tar bort alla videos som berör ämnet.

Från Ministry of Defence officiella Twitter;
https://mobile.twitter.com/DefenceHQ...18687629021194

"We are calling on YouTube to help us support Ukraine by taking down videos doctored by the Russian state and disseminated to try and sap the morale of a people fighting for their freedom 🇺🇦"

Hahaha, absolut noll verklighetsförankring hos politiker idag. Man ger ut nationella hemligheter över ett Skype samtal till en overifierad "Ukrainare" och sedan kallar man det "disinformation". 🤣🤣

Klipp från videon i fråga;
https://m.youtube.com/watch?v=ZZ1J4Y...ature=youtu.be
Citera
2022-03-23, 21:53
  #475
Medlem
ChrisOhoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skrattarhaha
70% av Baghdad (och resten av Irak) jämnades också med marken, sen gick man in med manskap.

Ryssen vill bevara så mycket man kan, vissa fästen (läs: AZOV/Aidar och andra Hollywood nazist grupperingar) kräver mer såsom t ex Kherson och Mariupol. Men man försöker ändå hålla det till militära mål, som t ex det "tomma köpcentret" i Kiev Ryssen "bombade för ingen anledning alls" som visade sig vara ett ammo lager för Ukrainarna.

Hade man haft för avsikt att krossa Ukraina a la Syrien/Irak/Libyen/Jemen m.m så hade man bombat sönder landet i ett par dagar med kryssningsmissiler, inte slå ut varenda flygfält de första timmarna som Ryssen gjorde.

Som sagt, om några år kommer även du förstå hur lurad du blev av media, jag trodde många skulle förstå hur de ljuger efter Corona/vaccin fiaskot men tydligen inte. Putin utrotade Corona, Nobelpris i medicin 2023?

Jag har ingen aning om varför ryssarna gör som de gör i Mariupol och Kherson m.m.

Allt jag vet är att dessa städer ligger väldigt nära ryskt territorium och de kan ändå inte ta kontroll utan att jämna städerna med marken. Det skriker inte kompetens om det direkt.

Att döma av hur mycket material och hur många soldater som mist livet i ryska armén så är det kanske hög tid att utvärdera och omstrukturera invasionen så det bättre passar agendan som målas upp.

Svårt att befria döda människor och merparten av människorna i städerna du nämner är rysktalande.
Citera
2022-03-23, 22:05
  #476
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChrisOhoy
Jag har ingen aning om varför ryssarna gör som de gör i Mariupol och Kherson m.m.

Allt jag vet är att dessa städer ligger väldigt nära ryskt territorium och de kan ändå inte ta kontroll utan att jämna städerna med marken. Det skriker inte kompetens om det direkt.

Att döma av hur mycket material och hur många soldater som mist livet i ryska armén så är det kanske hög tid att utvärdera och omstrukturera invasionen så det bättre passar agendan som målas upp.

Svårt att befria döda människor och merparten av människorna i städerna du nämner är rysktalande.

Återigen, du baserar allt på samma källor som säger att massinvandringen är och har alltid varit en förtjänst, att de stigande bränslepriserna är Ryssens fel, att Ghost of Kiev sköt ner ett 20-tal Ryska jaktplan, Snake Island, att den 70km långa konvojen norr om Kiev hade slut på bränsle och även om de var ett enkelt mål för Ukraina att bomba gjordes aldrig det.. osv osv.

Hur många gånger kan dina källor ljuga/ha fel innan du tänker "fan, kanske skulle bli lite källkritisk?"

Här har du en västlig "källa";

https://www.thetimes.co.uk/article/u...ssia-87d7mqzlt

"Ukrainian troops are running out of weapons in fight against Russia"

Du läser den artikeln och tänker säkert "Skicka mer vapen till dem! Ryssar måste slaktas!"

Jag läser den artikeln och har med alla bilder/filmer jag sett de senaste veckorna där Ryssar visar upp vapenlager efter vapenlager med Europeiska vapen skickade till Ukrainarna som flydde och lämnade efter sig i minnet och kommer fram till slutsatsen att; Ukrainska styrkor får stryk så in i helvete och EU/NATO sponsrar Ryssland indirekt med vapen (som i sin tur donerar dessa vapen till Luhansk och Donbass.

Edit: Skulle gissa på att 75% av alla bombningar runtom i Ukraina är på vapen/ammo lager, från vad jag sett på t ex Telegram. Givetvis är dessa vapen/ammodepåer oftast övergivna skolor/dagis/sjukhus/köpcenter m.m så när de bombas kan Ukraina skriva hur onda Ryssen är på Twitter sen. 😉
__________________
Senast redigerad av Skrattarhaha 2022-03-23 kl. 22:15.
Citera
2022-03-23, 22:06
  #477
Medlem
Jag kan bara tala för mig själv, men jag blir väldigt — GLAD — när jag ser hur kriget utvecklar sig för Ryssland.

Det är så uppenbart att Putte gått på en enorm mina. Såg en rubrik i någon tidning som lydde typ ’Varför ljuger Putin när alla vet att han alltid ljuger?’ och kontentan var — ’För att det fungerar’.

Och det har fungerat.

Och det har fungerat.

Och det har fungerat.

Och det har fungerat.

Och så gjorde det inte det. Så jäkla RÄTT. RÄTTVIST.

Putin har totalt våldtagit det ryska folket. Landet är utfattigt, halva BNP per capita mot Estland. Putin och alla hans polare har de värsta lyxyachterna, mycket större än alla de rikaste västmiljardärerna. Värda många miljarder styck. Putins jäkla palats, det är ju helt sjukt. Visst att Rotenberg äger det. Putins polare som spelar fiol har tillgångar på 3,5 miljarder.

Men Putin ljög, och ljög, och ljög, och det fungerade, och fungerade, och fungerade — tills det inte gjorde det. Hahaha.

Det finns massor av omständigheter som borde hindrat väst från agera. Man är sårbar på grund av pandemin. Tyskland är beroende av rysk gas. Putte gick in i Vitryssland vilket resulterade i att man kunde anfalla från alla håll samtidigt och Ukraina hade inget etablerat försvar mot Vitryssland på samma sätt som man byggt upp mot öst. Talibanerna bara rullade igenom Afghanistan.
Citera
2022-03-23, 22:32
  #478
Medlem
ChrisOhoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skrattarhaha
Återigen, du baserar allt på samma källor som säger att massinvandringen är och har alltid varit en förtjänst, att de stigande bränslepriserna är Ryssens fel, att Ghost of Kiev sköt ner ett 20-tal Ryska jaktplan, Snake Island, att den 70km långa konvojen norr om Kiev hade slut på bränsle och även om de var ett enkelt mål för Ukraina att bomba gjordes aldrig det.. osv osv.

Hur många gånger kan dina källor ljuga/ha fel innan du tänker "fan, kanske skulle bli lite källkritisk?"

Här har du en västlig "källa";

https://www.thetimes.co.uk/article/u...ssia-87d7mqzlt

"Ukrainian troops are running out of weapons in fight against Russia"

Du läser den artikeln och tänker säkert "Skicka mer vapen till dem! Ryssar måste slaktas!"

Jag läser den artikeln och har med alla bilder/filmer jag sett de senaste veckorna där Ryssar visar upp vapenlager efter vapenlager med Europeiska vapen skickade till Ukrainarna som flydde och lämnade efter sig i minnet och kommer fram till slutsatsen att; Ukrainska styrkor får stryk så in i helvete och EU/NATO sponsrar Ryssland indirekt med vapen (som i sin tur donerar dessa vapen till Luhansk och Donbass.

Edit: Skulle gissa på att 75% av alla bombningar runtom i Ukraina är på vapen/ammo lager, från vad jag sett på t ex Telegram. Givetvis är dessa vapen/ammodepåer oftast övergivna skolor/dagis/sjukhus/köpcenter m.m så när de bombas kan Ukraina skriva hur onda Ryssen är på Twitter sen. 😉

Vad får dig att tro att jag sväljer propaganda med hull och hår? Ghost of Kyiv är det inte många som tror på, men det är viktigt för moralen i Ukraina. Du förstår väl att en hel del propaganda är riktad mot helt andra än dig och mig?

Det är jättebra att vara kritisk mot all information men att avfärda all information som inte passar ens agenda är lite hjärntvättat.

Du verkar vara lite vilsen som tar upp helt oväsentliga saker för att styrka dina argument som jag fortfarande inte är på det klara med.

Enligt Kremlin är det inte ett krig, och enligt Kremlin går allt enligt plan… Om man är lite kritiskt lagd så undrar man vad fan det var för dåre som tog fram denna plan och hurihelvete man ska utvärdera när målen är uppnådda?

”Denazifiera”, ”demilitarisera” och bestämma Ukrainas politik är vad Putin vill om jag uppfattat det hela korrekt…

Hur ska dessa mål realiseras? Ett land med 40+ miljoner människor, hur?
Citera
2022-03-23, 22:36
  #479
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skrattarhaha
Britterna vädjar till Youtube/Google att plocka ner videon/s där deras försvarsminister blir kontaktad av en Rysk (?) prankster som utger sig för att tillhöra zionist Zelenskys administration. Försvarsministern erkänner bland annat att de (Britterna) börjar få slut på eget material.

Först sa man (Ministry of Defence) att detta var fake news, nu har man ändrat sig och vill att Youtube/Google tar bort alla videos som berör ämnet.

Från Ministry of Defence officiella Twitter;
https://mobile.twitter.com/DefenceHQ...18687629021194

"We are calling on YouTube to help us support Ukraine by taking down videos doctored by the Russian state and disseminated to try and sap the morale of a people fighting for their freedom 🇺🇦"

Hahaha, absolut noll verklighetsförankring hos politiker idag. Man ger ut nationella hemligheter över ett Skype samtal till en overifierad "Ukrainare" och sedan kallar man det "disinformation". 🤣🤣

Klipp från videon i fråga;
https://m.youtube.com/watch?v=ZZ1J4Y...ature=youtu.be

Jodå alla följer samma mönster..

Krigspropagandas 10 budord

01: Vi vill inte ha krig.
02: Fienden är skyldig till kriget.
03: Fienden är djävulens ansikte.
04: Vi försvarar en ädel sak, inte vårt eget intresse.
05: Fienden begår systematiskt grymheter; våra missöden är ofrivilliga.
06: Fienden använder förbjudna vapen.
07: Vi lider små förluster, fiendens är enorma.
08: Konstnärer och intellektuella stöder vår sak.
09: Vår sak är helig.
10: Alla som tvivlar på vår propaganda är förrädare.

-Arthur Ponsonby
Citera
2022-03-23, 22:36
  #480
Medlem
Eastwings avatar
Ryssen och deras ledare är dumma punkt slut.
De kommer inte vinna detta krig som även blir det sista som de påbörjar, innan 2022 blivit 2023 så är hela ryssland i fullständigt kaos.
Nästa ledare blir denna skärpta man https://www.youtube.com/watch?v=wiC9v-R-QhM
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback