2022-03-23, 21:12
Medlem
Knut-Annes avatar
Ukrainska civila konfronterar fiendesoldater med ord och Nationalsång.
Vilket folk!

https://mobile.twitter.com/t30p/status/1506675904692502533

Edit, såg nu att den varit upp tidigare.
Senast redigerad av Knut-Anne 2022-03-23 kl. 21:16.
Citera
Medlem
Nordanvindarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kolingen321
Du har aldrig jobbat på ett lager ser jag... Finns massor med såna där män som anser att allt är propaganda och att dom är så mycket smartare än alla andra . Säger inte att bara för man är kritisk mot NATO är man sån. Men ja det är en viss typ som drar sig till sånt där får jag säga, en balans tycker jag personligen är bra. Det jag irriterar mig mest på är hur man alltid deklerar att alla andra går på propaganda som att man själv varit i UA och grävt infon fram som dom själva tror på.

Stämmer att jag aldrig jobbat på ett lager, men jag har jobbat med lagerfolk i många år via mitt företag. Finns väl alla möjliga sorter, både sorgliga kufar som tror att putin ska bli den pappa de aldrig hade, men också riktigt klyftiga och trevliga lirare Det finns en ganska distinkt skillnad på de som skriver här som ändå försöker diskutera och argumentera trots att de står på fel sida av staketet och väl mest är lite småsorgliga i sin villfarelse.

Sen finns den här andra märkliga typen som jag syftade på med inlägget du citerade. Hysteriska inlägg med häpnadsväckande uselt och genomskinligt innehåll som ett barn kan se igenom. Rena lögner och trams. Och så pepprar man tråden med 50 sådana inlägg per dag eller mer. Obegripligt.

En del är ju rent komiska i sin enfald men det blir ju lite tröttsamt efter ett tag
Citera
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BonerBatman
Den siffran lät inte speciellt trovärdig. Anledning är att deras antalet skadade låg alldeles för lågt i relation till döda. Enligt min bedömning är det mer troligt att de faktiskt blivit hackade, vilket de också gick ut med senare.
Den ryska fältsjukvården är primitivare än vad västs är, det blir ingen medivac i hkp precis bakom fronten, istället blir det att skramla lastbil eller terrängbil i en timme eller två till ett fältsjukhus. Betydligt fler hinner blöda ihjäl före att de får adekvat vård.
Citera
2022-03-23, 21:13
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Tack, ja då var det ju inte ens i Ryssland. Så det är inte fel på rapporten utan det är fel på dessa FB-are som delar de ryska rapporterna. De förvanskar och förvillar. (Jag kan inte översätta dessa texter, kan vara för att jag inte har Telegram).

Byn är Zhuralevka och missilerna heter Smerch.

Man ska säkert läsa det som, de sköt mot byn med Smerch.

https://en.wikipedia.org/wiki/BM-30_Smerch

Men jag har inte sett ursprungstexten.
Citera
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pontec
Den vätskekylda kulsprutan i gjutjärn från första världskriget som visades upp igår lär amerikanerna vara lindrigt intresserade av. Ryska armén gör bort sig som vanligt.

Sådana kulsprutor är förstås otympliga men i WWI fyllde de helt klart en funktion. Jag såg en dokumentär om dessa vattenkylda kulsprutor. När UK avvecklade dem ur organisationen i slutet av 60-talet gjordes ett experiment. De lät en kulspruta gå hela tiden samtidigt som den kyldes med vatten, nu kommer jag inte ihåg exakt hur länge, men det handlade om jag inte minns fel om dagar, då ammunitionen till sist tog slut.
Citera
Medlem
Sonnenwendes avatar
Azov i Mariupol jobbar på.

https://mobile.twitter.com/Arslon_Xudosi/status/1506691723623387142
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av donald12
Stänga gränserna så folk inte kan fly. Ungefär som när Östtyskland blev tvungna att bygga en mur. Annars hade Östtyskland blivit helt öde....
Den antifascistiska skyddsvallen, också känd som Berlinmuren. Skapad för att hålla fascisterna ute från Östtyskland; eller som lokalbefolkningen trodde, skapad för att hålla dem fängslade.
Citera
Medlem
donald12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Tänk alla Boeing och Airbus-trafikkärror som snart kommer bli oflygbara pga servicebrist och materialbrist.
Sanktionerna har inte tagit sin fullständiga fysiska form ännu.

Ryssen kommer flyga med dem ändå. Tills de börjar trilla ner.....
Citera
2022-03-23, 21:15
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Allt går enligt plan för Putin.

- rubeln faller
- börsen stängd
- medel o överklassen flyr landet
- Vitryssland vägrar hjälpa till i kriget
- oljeindustrin måste minska produktionen
- kriget går dåligt
- industrin har komponentbrist
- alla västländer är ovänliga

Saknas nåt?

De är portade från Eurovision.
Citera
2022-03-23, 21:16
Medlem
Citat:
Blir svårt att räkna nu när de inte kan importera reservdelar till sin miniräknare.
Det finns säkert någon oligarkägd kulramsfabrik i närheten av Ulan-Ude som nu får ett sanslöst uppsving i omsättningen.
Citera
2022-03-23, 21:16
Medlem
Citat:
Ryssen kommer flyga med dem ändå. Tills de börjar trilla ner.....
Snart stängs luftrummet i alla fall så det spelar liksom ingen roll.
Citera
2022-03-23, 21:17
Medlem
Citat:
Den siffran lät inte speciellt trovärdig. Anledning är att deras antalet skadade låg alldeles för lågt i relation till döda. Enligt min bedömning är det mer troligt att de faktiskt blivit hackade, vilket de också gick ut med senare.
Dock dör ju många om de befinner sig i fordon som blir sprängda, vidare så finns det ju inga närliggande fältsjukhus som de ryska soldaterna snabbt kan ta sig till.
Många som antagligen dött i brist på vård.
Blir det för många skadade på snabb tid så kan det va väldigt svårt att ge alla dessa adekvat vård.
Många förband satt ju stilla pga soppatorsk som exempel.

Ta USA i Irak där man hade luftherravälde och därför enkelt kunde plocka upp skadade amerikanska soldater eller köra dom till framskjutna fältsjukhus på irakiskt territorium.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in