2022-03-23, 17:58
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Max3x
Hur många pansarskott har vi, trodde man rensade lagren vid första gåvotillfället! Vad kostar det att fylla på lagren igen, eller är pansarskotten något förlegat som armen inte vill ha?
De är fortfarande populära, väger inte mycket och kostar inte mycket, 10-15 tusen, kan delas ut till mycket trupp.
Har svårt att slå ut en stridsvagn, men klarar mycket annat.
Citera
2022-03-23, 17:59
Medlem
Termos99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frimans
Eller vad sägs om...

Krigspropagandas 10 budord

01: Vi vill inte ha krig.
02: Fienden är skyldig till kriget.
03: Fienden är djävulens ansikte.
04: Vi försvarar en ädel sak, inte vårt eget intresse.
05: Fienden begår systematiskt grymheter; våra missöden är ofrivilliga.
06: Fienden använder förbjudna vapen.
07: Vi lider små förluster, fiendens är enorma.
08: Konstnärer och intellektuella stöder vår sak.
09: Vår sak är helig.
10: Alla som tvivlar på vår propaganda är förrädare.

-Arthur Ponsonby

Bra att påminna oss, hoppas Ryssar också ser detta. Det stämmer nästan på pricken in på Putins strategi.
Citera
2022-03-23, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Ja, Folke Bernadotte gick det ju bra för. Inse att det blir ett nytt kallt krig och nån diplomati inte kommer att lösa nått mera.

Man kan inte anklaga Putin för otydlighet i alla fall.
Diplomatins tid är förbi. Jag tycker han visat det nu.

Jag tycker att vår regering har agerat sunt, med hänsyn till verkligheten. Dags att överge de rosa glasögonen, som vi svenskar älskar.

Det är dags att välja sida och att välja i tid.
Citera
2022-03-23, 18:00
Medlem
shoottheelkss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Sista ultimatum till Azov i Mariupol. Från midnatt tas inga fångar:

https://t.me/intelslava/23249

Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Så de medger öppet att de planerar krigsbrott.

Efter att ukraina gått ut med att man tänkte avrätta krigsfångar, följt av
uppmaningarna att kastrera fångar och döda ryska barn.
Så är nog ryssarna lite griniga. Grinig ryss, är inget positivt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Sverige skickar ytterligare 5000 pansarskott till Ukraina. Tankar? Själv är jag emot att Sverige ska skicka vapen till krig. Jag tror vi kan göra mer på diplomatisk väg och den bron har vi nu bränt.
Verkligen sjukt detta. Sverige har förbud mot vapenexport till krigförande länder
När vapnen kommer fram tas de om hand av ryzzar.
Det enda det leder till är att Putin riktar några fler missiler mot oss.
Citera
Avstängd
67 ukrainska soldater har lämnat över sig till ryska soldater i Kiev, enlight Aljazeera
https://youtu.be/6A-NuljVF3o
Citera
Medlem
Jag har funderat en del kring varför Kreml använder samma språk mot Ukraina - Som tex Socialdemokraterna (Sveriges regering)använder mot SD. (att det är nazister och facister)

Nu ser man i full kraft vilket typ av BULLSHIT det är. Riktigt skoj är det - eller hur Arnstad?
Citera
Medlem
Felstavarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Termos99
Belarus could join Russia’s war against Ukraine ‘in next few days’: Report

Russia’s ally Belarus could soon join Vladimir Putin’s war against Ukraine, CNN reports citing officials from US and NATO.

The news outlet, quoting sources from the Belarus opposition, claimed that thousands of Belarusian forces are prepared to be deployed and can land Ukraine any time in the “next few days”.

https://www.wionews.com/world/belarus-could-join-russias-war-against-ukraine-in-next-few-days-report-464904

Det vore väldigt spännande att veta orsaken till att Vitryssland inte redan deltar i kriget. Jag förväntade mig att de skulle ge sig in i Ukraina redan under den första veckan, men jag har väl förmodligen missbedömt deras förhållande till Ryssland då helt enkelt.

Sedan låter det ju även som att många vitryssar ogillar kriget och soldaternas stridsmoral lär nog inte vara mycket bättre än hos deras ryska medkombatanter. Man undrar också hur mycket trupp Lukasjenko har råd att förlora innan han själv får problem. Han kanske tvekar för att han är orolig över detta?
Citera
2022-03-23, 18:01
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Sista ultimatum till Azov i Mariupol. Från midnatt tas inga fångar:

https://t.me/intelslava/23249

Krigsbrott.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arnstad
Vad ryssarna får behålla eller ej avgörs i fredsförhandlingar. Det behöver inte vara så att erövrad mark behålls, men det kan också vara så att man byter mark, alltså att man lämnar tillbaka en del man behärskar, mot att man får en bit som man hellre vill ha. Man kan till och med flytta folk.

Att Ryssland skulle få Odessa är ju helt uteslutet. Till och med Kina säger ju att Ukrainas territoriella integritet skall måste respekteras.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordanvindarna
Verkligen. Nivån är så låg att det är skrattretande. Ingen människa med intelligens nog att knyta sina egna skosnören går ju på deras dravel. Min teori är att de endast är ute efter att störa och skapa oreda i tråden.

Du har aldrig jobbat på ett lager ser jag... Finns massor med såna där män som anser att allt är propaganda och att dom är så mycket smartare än alla andra . Säger inte att bara för man är kritisk mot NATO är man sån. Men ja det är en viss typ som drar sig till sånt där får jag säga, en balans tycker jag personligen är bra. Det jag irriterar mig mest på är hur man alltid deklerar att alla andra går på propaganda som att man själv varit i UA och grävt infon fram som dom själva tror på.
Citera
2022-03-23, 18:02
Medlem
shoottheelkss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jiren
Sverige skickar ytterligare 5000 pansarskott.

https://sverigesradio.se/artikel/hultqvist-ytterligare-5000-pansarskott-fran-sverige-till-ukraina

Pansarskottet verkar ha blivit ett oerhört populärt vapen bland de ukrainska soldaterna. Såg en video på Reddit tidigare där en soldat var riktigt nöjd efter att ha sprängt två ryska stridsvagnar + besättning med pansarskott.

Inte konstigt att de är populära. De tjekiska exploderade.
Korruptionsmönstret i "öst" är tydligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in