2022-03-23, 18:17
Medlem
Har MGM identifierats här?
Citera
2022-03-23, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SugaredThoughts
Ett problem är att medans media sållar de lite mer extrema högeråsikterna, har man inga betänkligheter att låta de mer extrema vänster eller feministåsikterna ropas ut, och man drar sig inte för att anställa rätt skruvade skribenter. De behöver rannsaka sig själva och sin roll i samhället ordentligt.

Hur många skoldåd har utförts av snubbar som citerat Marx på Facebook menar du?
Citera
2022-03-23, 18:18
Medlem
PippiAvdesyvhavs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyStalberg
Advokaten sa att triggern hände utanför skoltid och var samhällsrelaterad. Kan ju dock vara något pojken kopplar till lärare på något vis.

Då var det kanskje det at han inte blev godkjent for militærtjeneste (lumpen)
Citera
2022-03-23, 18:19
Medlem
SAIVONs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SugaredThoughts
Ett problem är att medans media sållar de lite mer extrema högeråsikterna, har man inga betänkligheter att låta de mer extrema vänster eller feministåsikterna ropas ut, och man drar sig inte för att anställa rätt skruvade skribenter. De behöver rannsaka sig själva och sin roll i samhället ordentligt.
Media är främst intresserad av att sälja nyheter och sensationellt fungerar bäst på människor. De skriver vad människor köper ungefär.
Citera
2022-03-23, 18:20
Medlem
En människa som får för sig att mörda andra är en liten människa.
Citera
2022-03-23, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SAIVON
Ja men det är något de försöker skydda honom ifrån. Uppenbarligen är han självnordsnära och uppvisar inte känslor (typiskt vid autism). Något har hänt mellan 1-3 dygn innan morden. Jag tror att han försökte undkomma något även om det för oss skulle kunna framstå som absurt. De skyddar ju honom uppenbart från allt som kan orsaka minsta stress, de talar väldigt öppet kring honom på vis som inte framstår som något som är till hans fördel. Motivet bör vara så pass starkt att det kan lyfta upp det hela till hans fördel även om det handlar om hans psyke. Jag tror advokaten däremot överdriver att han mår hemskt dåligt och själv inte riktigt kan avläsa killen psykiskt. 24timmsrs konstant övervakning tyder på självmordsnära, att han inte får läsa eller ta emot samtal vad än folk annars kan i häktet bör vara för att han är ytterst påverkningsbar (även om det är vanligt med restriktioner) så det innebär att han antingen kan utsättas för yttre tryck, alternativt har en fantasivärld som kan svänga snabbt och efterkonstruera.

Jag undrar vad det var med skoldatorn.
Svårt att säga, men sådana här gärningar brukar sluta med suicide by cop och kan mycket väl varit tanken, men han vågade kanske inte när det väl kom till kritan.
Citera
2022-03-23, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yessyy
Du kanske ska vara tydlig med att detta är dina egna tolkningar och ingenting som advokaten säger uttryckligen.
Jag lyckades tydligen lyssna på intervjun i sin helhet, på närmare en kvart.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/g6ARlA/18-arige-eleven-begars-haktad-misstankt-for-mord
Scrolla ner så långt du kan så får du upp den intervjun, den sista videon på den sida jag länkat. 10.45 in i videon nämner advokaten att triggerpointen inte hade med skolan att göra. Men han riktade in sig på vuxna på skolan. Inte elever. Och inte specifikt dessa två.
Citera
2022-03-23, 18:24
Medlem
fjollciggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herbert.Spencer
Inte en ren slump. De verkar representera en grupp som han hade som måltavla, enligt advokatens svar.

Min uppmärksamhet måste ha sviktat vid detta uttalande, men i så fall har du rätt i att det inte är en ”rent slump”, bara olyckligt, eller hur man nu ska uttrycka det.
Citera
2022-03-23, 18:25
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av antonerik
Gängkriminella och andra dominanta på kåken vill inte umgås med kvinnomördare. Har du själv suttit på kåken?

Varför är han hatad av anhöriga? Ja, fundera på det du...

Han kommer att bli skadeståndsskyldig för miljonbelopp och INGEN vill jobba med honom. Skulle du vilja jobba med honom även om det gått 15 år? Han har huggit ihjäl två kvinnor med en yxa!

Så vad är poängen med fängelsestraff i din värld?
Jag skulle inte ha några större problem att jobba med han om 15år, självklart beroende på hur hans tillstånd är då.
Ser du ditt hyckleri eller måste man använda hammare på ditt huvud för att banka in det?
Citera
2022-03-23, 18:26
Medlem
beheadeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av odok
Ändå lustigt att se den här vågen av löjeväckande cope som utlöses varenda gång en sjuk nasseunge får fnatt och har ihjäl nån. Jag misstänker att det bottnar i att många rasistiska oduglingar med samma typer av trasiga liv och trasiga hjärnor känner igen sig i förövarens misslyckanden och känner av samhällets förakt. Det värsta är ju att några av dessa sjuka högerextremister kommer att bli inspirerade. Det lär bli en sån här grej varje år de närmsta åren.

Finns en hel del rasistiska oduglingar som också börjat anamma woku-kulturens tankebanor. Som också skyller sina personliga misslyckanden på andra och som känner sig kränkta så snart någon säger emot dem. En skillnad är att högerextremister inte brukar förvänta sig att någon annan ska ge dem allt de pekar på gratis. Inte heller brukar de anse att det är en ”mänsklig rättighet” att få allt de önska gratis. Men kränktheten och viljan att tysta de som ”förtrycker” dem delar många av de rasistiska oduglingarna med vänsterns woke-kultur. Båda bygger ju på identitetspolitik.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Holdyme
Advokaten verkar inte ha haft några större mål tidigare va? Ger bilden av att inte vara särskilt mediavan i alla fall, spekulerar om klienten och ger ut ganska mycket information såhär tidigt.

Det är väl bra isåfall, advokaters arbetssätt måste nagelfaras mer. Domstolarna bör anställa advokater, på samma sätt som de har åklagare och domare, som företräder de åtalade på ett mer adekvat sätt och utan egenintresse av nya uppdrag. De ska inte leta tekniska kryphål eller använda "inga kommentarer" som standardsvar - utan sakligt redovisa vad som är känt och kan sägas utan att störa utredningen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fjollcigg
Min uppmärksamhet måste ha sviktat vid detta uttalande, men i så fall har du rätt i att det inte är en ”rent slump”, bara olyckligt, eller hur man nu ska uttrycka det.

Journalist: "Har han valt ut dessa lärare?"
Advokat: "Just de här två?"
Journalist: "Ja?"
Advokat: "Nej"

Det låter som att advokaten vill gardera sig och vara väldigt exakt, t.ex: "Menar du lärare eller just dessa två lärare?"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in