2022-03-23, 17:11
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Ämnet är aktuellt i just denna tråd, eftersom det är film på ett av dödsoffren i aktuell tråd vi pratar om. Och sen undrar jag om du i ditt inlägg som jag citerar talar i din funktion som moderator eller som medlem. Eftersom jag tolkar att det är som medlem så svarar jag dig, men om det är i din funktion som moderator får jag inte ens diskutera dina svar i tråden. Lite förvirrande.

Om jag skriver som moderator är det i delforum jag modererar och undertecknat med /mod. Det gäller alla moderatorer. Ja, givetsvis kan vi diskutera denna film här, men gäller det mer generella diskussioner om rätt och fel i att sprida filmer är den andra tråden lämpligare.
Citera
2022-03-23, 17:11
Medlem
Marimus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av emelieb
Hans följare har ökat sedan igår, det var straxt under 1000 igår när jag kollade, hur kommer det sig?? Varför vill man följa en mördare

Det kan visserligen vara personer som följer, men det är heller inte ovanligt att då en profil på sociala medier får en högre trafik så hittar vissa algoritmer och botar dit också. Jag skulle föreställa mig att en större andel av de nya följarna utgörs av detta, men jag skall också vara tydlig med att det är spekulationer och ingenting som jag har någon direkt insyn i.
Citera
2022-03-23, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kellywoman
Var har du läst att advokaten sagt det om fler offer? Gärna länk
Jag såg intervjun live med advokaten som nänmde dessa detaljer. Den gick på Expressen och går fortfarande att se där. https://www.expressen.se/tv/nyheter/kvp/advokaten-han-ska-inte-kunna-paverkas/
Citera
2022-03-23, 17:13
Avslutad
Kan det vara så att en av dessa lärare var van vid att bestämma, kände att hon var auktoritär och att att det var hon som hade full kontroll i klassrummet/skolmiljön?

Hon hade nog tyvärr inte räknat med att det plötsligt skulle dyka en karatetränad och gymtränad, extremt nedstämd, psykiskt instabil, väldigt arg 18 åring som från ingenstans går till full attack med kniv, hammare samt yxa och möjligtvis även utdelade karatesparkar och karateslag.

Undra vad den utlösande gnistan var, den sk "triggern"?

Ska bli intressant att följa detta fall.
Citera
2022-03-23, 17:14
Medlem
All den sympati som uttrycks för mördaren i denna tråd är...

Känner stor förtvivlan för de mördade kvinnorna och deras anhöriga.

Hade gärningsmannen hetat Muhammed och kvinnorna varit svenska hade det låtit helt annorlunda i denna tråd. Den hade snarare handlat om hur Sverige är totalt islamiserat och diskussionen hade fokuserat på vedergällning.
Citera
2022-03-23, 17:15
Avslutad
Det är väll inte alls ovanligt att 18-åringar har 0 i saldo på kontokortet? Gymkort etc minst 4-600kr beroende på vart du bor (om nu inte föräldrarna är snälla och står för dessa utgifter) + proteinpulver osv. Ja studie/barnbidraget ryker snabbt.
Citera
Medlem
karlinges avatar
Citat:
Elison menar också att det ska ha funnits ”en triggerpunkt” en kort tid innan brottet, som är kopplat hans privatliv. Det har att göra med att han hade mått dåligt under en sämre tid, haft svårt att behålla kompisar och kommunicera med sin omgivning.

Vilket jävla freak!

Synd att andra ska behöva sätta livet till när han bara kunde ha hoppat från valfri bro eller något annat kreativt.
Citera
Medlem
Svidmyras avatar
Mördarens försvarare har intervjuats lääänge och pratat/redogjort mycket i ett liveinslag på Expressen Extra. Värt att lyssna på för alla som vill veta mera om vad som har hänt. Även om mycket är sekretessbelagt får man en hel del kött på benen. Rekommenderas.
Citera
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marimu
Ja, det stämmer bra det du säger, att mord påverkar samhället.

Jag har dock inte uschat och fyat mig, utan det är något du tar ur tomma luften helt enkelt, jag har bara lyft några perspektiv. Vidare inledde jag med att förtydliga att de perspektiven som jag lyfte inte direkt är argument för just detta fallet.

Jag har själv diskuterat och delat med mig av klipp från Ukraina, så jag inser att jag har en del saker att fundera på i hur jag ställer mig till olika händelser.

De är unika.

Men jag menar dock med bestämdhet att bevisvärdet försvinner i offentligt material, såsom information och bildmaterial. Det är sällan som bilder och filmer som är dokumenterade inte också behöver något typ av tillhörande vittnesmål som kan beskriva, tolka och utvärdera skeendet.

Jag anser att denna typ av utvärdering bör överlåtas till kompetenta personer som faktiskt kan använda materialet till att utreda händelsen, än att vi går mot en utveckling där vi låter materialet tala för sig själv och låter gemene man tolka in vad det är vi tittar på.

Jag har kanske mindre emot att någon filmar ett skeende, och mer något emot att denne någon publicerar sitt material utan vidare betänksamhet

Jag ser hellre att vi går mot en framtid där spridande av sådant material inte leder till att det blir svårare att döma gärningspersoner för sina brott, på grund av att allmänintresset skall gagnas.

Vidare är detta en mycket tragisk händelse.

Vi kan väl i alla fall enas om vad gäller det här specifika fallet att den här filmen på hur ett av brottsoffren förs bort inte kommer att påverka bevisläget mot gärningsmannen alls.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shutzmann
Jaha? Det är bara två döda, äldre dessutom, inte värsta nyheten. Varför har detta fått denna uppmärksamheten? För att det är två kvinnor som är dödade va?

Motiv? Inte svårt att lista ut, han uppger själv att han hatade lärarna.
Självklart har de ifrågasatt hans högeråsikter, antagligen med en typiskt vänster nedsättande ton och metod, modell överlägsenhet.

Det där är inte ett motiv, det är ett uttryck för förövarens psykiska sjukdom. Det är väl helt självklart att det blir uppståndelse när någon som i princip är ett barn plötsligt mördar två personer på en skola. Det borde bli mer uppståndelse med tanke på mönstret vi nu kan skönja bland sjuka rasistiska killar som blir radikaliserade av högerextremistisk propaganda till den milda grad att de mördar folk. Gissar att det inte är "åsikter" som ifrågasatts utan helt uppfuckat beteende från en farlig galning med villfarelser om sin duglighet i relation till andras. Vilket är helt rimligt. Med facit i hand vet vi ju att han är en galning.

Citat:
Ursprungligen postat av beheaded
Det är så woke-kulturen fungerar. De ser sig som kränkt, förödmjukad och förtryckt om någon säger ifrån. Det är i deras ögon tecken på att alla inte är lika värda och att tillsägavisaren systematiskt förtrycker dem. Då anser de har rätten att mörda och tysta sina ”förtryckare”.

Vi ser det överallt numera. Woke-personer som skriker som galningar så snart de får höra något de inte gillar. Woke-personer som tar till våld mot personer som uttrycker andra åsikter. Woke-personer som startar uppror och bränner ner hela stadsdelar.

Fege Fabian är bara en i raden av alla woke-inspirerade vänsterextremister som tystar personer som de själva hatar. Nu var det två oskyldiga vita kvinnliga lärare som mördades som en konsekvens av woke-kulturen.

Ändå lustigt att se den här vågen av löjeväckande cope som utlöses varenda gång en sjuk nasseunge får fnatt och har ihjäl nån. Jag misstänker att det bottnar i att många rasistiska oduglingar med samma typer av trasiga liv och trasiga hjärnor känner igen sig i förövarens misslyckanden och känner av samhällets förakt. Det värsta är ju att några av dessa sjuka högerextremister kommer att bli inspirerade. Det lär bli en sån här grej varje år de närmsta åren.
Citera
2022-03-23, 17:16
Medlem
Det är nu vi skulle behövt an Freedom of Information Act som i USA. Skulle gärna vilja ta del av förhörsinspelningarna. Fattar inte varför han hatade dessa lärare...
Citera
2022-03-23, 17:16
Medlem
oresundsbroens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlinge
Vilket jävla freak!

Synd att andra ska behöva sätta livet till när han bara kunde ha hoppat från valfri bro eller något annat kreativt.
Just detta gör att incelteorin blir mer påtaglig.

Han har gymmat och gymmat i hopp om att bli mer attraktiv för damer. När han fortfarande är i samma sits så pallar han typ inte mer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in