2022-03-23, 18:10
Medlem
WalterNeffs avatar
"– Det hade kunnat bli fler om fler hade dykt upp just vid det tillfället, så är risken uppenbar att han hade fortsätt. Nu var det bara de två kvinnorna där och den ena kvinnan anslöt olyckligtvis i slutskedet på den första gärningen och det kostade henne livet."

Det tyder ju på att det första dödsoffret var någorlunda planerat medans det andra dödsoffret bara råkade bli collateral damage?
Citera
2022-03-23, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yessyy
Du kanske ska vara tydlig med att detta är dina egna tolkningar och ingenting som advokaten säger uttryckligen.
Advokaten sa att triggern hände utanför skoltid och var samhällsrelaterad. Kan ju dock vara något pojken kopplar till lärare på något vis.
Citera
2022-03-23, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av den.dryge
Alltid?

Hann Goran Kotaran få sitt rum innan han blev utskriven och utvisad?
Rätt hem till Bosnien och fortsatte sitt mördande.

han blev ju utvisad. Inte utskriven. En svensk som dödar två personer kommer inte ut från rättpsyk på minimum 8 till 20 år.
Citera
2022-03-23, 18:13
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Precis det jag menar, ja. Media och politiker måste ändra sin retorik. Inte vara så anklagande, dömande och exkluderande.

Ett problem är att medans media sållar de lite mer extrema högeråsikterna, har man inga betänkligheter att låta de mer extrema vänster eller feministåsikterna ropas ut, och man drar sig inte för att anställa rätt skruvade skribenter. De behöver rannsaka sig själva och sin roll i samhället ordentligt.
Citera
2022-03-23, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyStalberg
Advokaten sa att triggern hände utanför skoltid och var samhällsrelaterad. Kan ju dock vara något pojken kopplar till lärare på något vis.

Hennes dotter va otrogen mot honom

Glöm inte vem som skrev det först
Citera
Medlem
fjollciggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Då får du lyssna igen. Eller jag kanske. Återkommer. Jag kan ha hört fel.

Han säger att det inte fanns nåt ont blod mellan GM och BO. Det verkar alltså va en ren slump att det var just dessa två som blev ihjälslagna.
Senast redigerad av fjollcigg 2022-03-23 kl. 18:15. Anledning: Grammatik
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Holdyme
Advokaten verkar inte ha haft några större mål tidigare va? Ger bilden av att inte vara särskilt mediavan i alla fall, spekulerar om klienten och ger ut ganska mycket information såhär tidigt.

Precis min tanke😉 Jag får uppfattningen att motivbilden inte är glasklar varken för utredare och självaste advokaten. Ska bli intressant och se vad paragraf-7 visar .
Citera
Medlem
Hur tilläts han göra det här? De sade på TV att han skulle ha betett sig konstigt i veckorna som ledde fram till detta dåd.
Citera
Medlem
babelfiskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Läste precis innan i aftonbladet.se

18-åringen verkar inte ha hittat någon inspiration eller liknande från andra skolattentat eller dåd, enligt advokaten. Elison fick också frågan vad som fick 18-åringen att sluta.

– Där och då fanns det inte fler personer. Hade det funnits fler hade han möjligen fortsatt.

18-åringen har erkänt båda morden

Det jag fetat... är det 18-åringens ord, eller enbart advokatens egna funderingar. Det sägs inte. Personligen tycker jag att advokaten babblar lite väl mycket. Det är ju bra för oss som vill veta mer, men är det så bra för förundersökningen? Trodde det var mer sekretess än så här.
Emellanåt kommer frågor/påståenden från advokater till eller om gärningsmän som bringar klarhet i saken. Jag tror de gör det medvetet av hänsyn till vad de tycker är rätt och riktigt.
Det bästa jag läst är ur fup angående styckmordet i Köping, Dec 2019. Där det är MGM's advokat som ställer den avslutande och helt avgörande frågan som fastställer utom allt rimligt tvivel.
Citera
Medlem
den.dryges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av colombo123
han blev ju utvisad. Inte utskriven. En svensk som dödar två personer kommer inte ut från rättpsyk på minimum 8 till 20 år.

För att bli utvisad måste han bli utskriven först...
Citera
2022-03-23, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fjollcigg
Han säger att det inte fanns nåt ont blod mellan GM och BO. Det verkar alltså va en ren slump att det blev just dessa två som blev ihjälslagna.

Inte en ren slump. De verkar representera en grupp som han hade som måltavla, enligt advokatens svar.
Citera
2022-03-23, 18:17
Medlem
SAIVONs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyStalberg
Troligtvis är inte triggern rationell även om den var samhällsrelaterad. Pojken verkar ju ha lidit av psykisk ohälsa länge.
Ja men det är något de försöker skydda honom ifrån. Uppenbarligen är han självnordsnära och uppvisar inte känslor (typiskt vid autism). Något har hänt mellan 1-3 dygn innan morden. Jag tror att han försökte undkomma något även om det för oss skulle kunna framstå som absurt. De skyddar ju honom uppenbart från allt som kan orsaka minsta stress, de talar väldigt öppet kring honom på vis som inte framstår som något som är till hans fördel. Motivet bör vara så pass starkt att det kan lyfta upp det hela till hans fördel även om det handlar om hans psyke. Jag tror advokaten däremot överdriver att han mår hemskt dåligt och själv inte riktigt kan avläsa killen psykiskt. 24timmsrs konstant övervakning tyder på självmordsnära, att han inte får läsa eller ta emot samtal vad än folk annars kan i häktet bör vara för att han är ytterst påverkningsbar (även om det är vanligt med restriktioner) så det innebär att han antingen kan utsättas för yttre tryck, alternativt har en fantasivärld som kan svänga snabbt och efterkonstruera.

Jag undrar vad det var med skoldatorn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in