Citat:
Ursprungligen postat av
HusvagnSvensson
Lika mycket struntprat som vanligt om förlorat bevisvärde. I det här fallet finns inga tveksamheter kring om Fabian Cederholm är skyldig och det är typiskt för frågan om bevisläget allmänt. Teoretiskt kan detta liksom allt annat ha betydelse, men vår rätt till demokratisk informationsspridning väger i så fall tyngre.
Den som är intresserad kan diskutera frågan om detta med mig här:
(FB) Allmänhetens fotografering av brott och olyckor
Hur som är du lika skenhelig som alla andra som sitter här och diskuterar detaljer om brottet och sedan usch-och fyar er över en film på hur man för bort den troligen redan avlidna kvinnan utan att man ser detaljer. Ja, det är tragiskt för de anhöriga att hon mördats och den sorgen är privat, men mord påverkar oss andra i samhället också och det är naturligt att diskutera det och se på bilder från händelsen.
Ja, det stämmer bra det du säger, att mord påverkar samhället.
Jag har dock inte uschat och fyat mig, utan det är något du tar ur tomma luften helt enkelt, jag har bara lyft några perspektiv. Vidare inledde jag med att förtydliga att de perspektiven som jag lyfte inte direkt är argument för just detta fallet.
Jag har själv diskuterat och delat med mig av klipp från Ukraina, så jag inser att jag har en del saker att fundera på i hur jag ställer mig till olika händelser.
De är unika.
Men jag menar dock med bestämdhet att bevisvärdet försvinner i offentligt material, såsom information och bildmaterial. Det är sällan som bilder och filmer som är dokumenterade inte också behöver något typ av tillhörande vittnesmål som kan beskriva, tolka och utvärdera skeendet.
Jag anser att denna typ av utvärdering bör överlåtas till kompetenta personer som faktiskt kan använda materialet till att utreda händelsen, än att vi går mot en utveckling där vi låter materialet tala för sig själv och låter gemene man tolka in vad det är vi tittar på.
Jag har kanske mindre emot att någon filmar ett skeende, och mer något emot att denne någon publicerar sitt material utan vidare betänksamhet
Jag ser hellre att vi går mot en framtid där spridande av sådant material inte leder till att det blir svårare att döma gärningspersoner för sina brott, på grund av att allmänintresset skall gagnas.
Vidare är detta en mycket tragisk händelse.