2022-03-23, 16:50
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av emelieb
Jag hoppas du inte menar allvar med att du vill se en död person rullas ut på bår efter ett brutalt mord?? ofattbart

Jag är nyfiken på själva händelsen och vad videon kan visa.
Citera
Medlem
Nu säger advokaten, enl exp o AB, att det kunde ha blivit fler dödsoffer då morden utlöstes av händelse utanför skolan!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av meii
Hur kan du se det? 🤔
Rätt lätt att hitta boende på samma adress
Även om man har ovanligt efternamn är det lätt att lists ut mamman
annars vet jag ej
edit läste nu att hon var död
då får man nog begära ut personbevis och där kan man se föräldrarna tror jag
Senast redigerad av djvlad 2022-03-23 kl. 16:52.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kingpin77
Men rent realistiskt, hur hade man kunnat undvika denna händelse? Du kan väl inte bara sparka en elev eller omplacera denne utan något riktigt konkret? Man kan ju liksom inte gå in på hans instagram och bara ”Ja men hanhära verkar ju kapabel till skolattack så honom ska vi stryka från klassen” osv. Hur mycket krävs det alltså och vad blir åtgärden när en elev uttrycker starka signaler för psykiska problem? Någon som kanske är lärare och lite insatt i hur en sån process sker ? Vi har alla haft den eleven som kan vara tystlåten eller tillbakadragen o lite ”skum” när man gick i skolan, men inte har dessa varit hälften så hemska, så vart går gränsdragningen för att faktiskt kunna agera och omplacera/avsluta eleven osv?

Bra fråga. Hörde att elevhälsan hade vart på den här snubben då han flera gånger visat på psykisk ohälsa/psykisk störning. En sådan här kille missar man inte ifall man träffar honom varje dag.
Citera
2022-03-23, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Tillhör man inte den "kriminella världen" om man mördar?

Det beror på.
Om man är narkoman räknas det inom den kriminella världen.

Men om man lider av en psykisk sjukdom och mördar räknas det inte inom den kriminella världen.
Citera
2022-03-23, 16:53
Medlem
Grisigts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shutzmann
Jaha? Det är bara två döda, äldre dessutom, inte värsta nyheten. Varför har detta fått denna uppmärksamheten? För att det är två kvinnor som är dödade va?

Motiv? Inte svårt att lista ut, han uppger själv att han hatade lärarna.
Självklart har de ifrågasatt hans högeråsikter, antagligen med en typiskt vänster nedsättande ton och metod, modell överlägsenhet.

Game over.

Damn vilken 300 iq-take! Håller med… Hade en elev mördat två manliga lärare med yxa på en svensk skola hade vänstermedia tystat ner och vi hade aldrig fått höra om det.
Citera
Medlem
Marimus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Lika mycket struntprat som vanligt om förlorat bevisvärde. I det här fallet finns inga tveksamheter kring om Fabian Cederholm är skyldig och det är typiskt för frågan om bevisläget allmänt. Teoretiskt kan detta liksom allt annat ha betydelse, men vår rätt till demokratisk informationsspridning väger i så fall tyngre.

Den som är intresserad kan diskutera frågan om detta med mig här: (FB) Allmänhetens fotografering av brott och olyckor

Hur som är du lika skenhelig som alla andra som sitter här och diskuterar detaljer om brottet och sedan usch-och fyar er över en film på hur man för bort den troligen redan avlidna kvinnan utan att man ser detaljer. Ja, det är tragiskt för de anhöriga att hon mördats och den sorgen är privat, men mord påverkar oss andra i samhället också och det är naturligt att diskutera det och se på bilder från händelsen.

Ja, det stämmer bra det du säger, att mord påverkar samhället.

Jag har dock inte uschat och fyat mig, utan det är något du tar ur tomma luften helt enkelt, jag har bara lyft några perspektiv. Vidare inledde jag med att förtydliga att de perspektiven som jag lyfte inte direkt är argument för just detta fallet.

Jag har själv diskuterat och delat med mig av klipp från Ukraina, så jag inser att jag har en del saker att fundera på i hur jag ställer mig till olika händelser.

De är unika.

Men jag menar dock med bestämdhet att bevisvärdet försvinner i offentligt material, såsom information och bildmaterial. Det är sällan som bilder och filmer som är dokumenterade inte också behöver något typ av tillhörande vittnesmål som kan beskriva, tolka och utvärdera skeendet.

Jag anser att denna typ av utvärdering bör överlåtas till kompetenta personer som faktiskt kan använda materialet till att utreda händelsen, än att vi går mot en utveckling där vi låter materialet tala för sig själv och låter gemene man tolka in vad det är vi tittar på.

Jag har kanske mindre emot att någon filmar ett skeende, och mer något emot att denne någon publicerar sitt material utan vidare betänksamhet

Jag ser hellre att vi går mot en framtid där spridande av sådant material inte leder till att det blir svårare att döma gärningspersoner för sina brott, på grund av att allmänintresset skall gagnas.

Vidare är detta en mycket tragisk händelse.
Senast redigerad av Marimu 2022-03-23 kl. 16:56.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjollahopp85
Jag har filmen nerladdad, hemskt och vidrigt.
Det är en ARAB som filmar, han syns i en spegel.

Här syns han som filmar:
https://imgur.com/a/KRrIpV0

Själv laddade jag ner klippet utan att veta vad det skulle innehålla.
Blev ganska chockad minst sagt, vidrigt att lägga upp något sådant.

Hände det där eller inne i skolan

Ja han som syns i spegeln måste känna sig jävligt korkad eller så är han för korkad för att fatta ens det
Citera
2022-03-23, 16:55
Medlem
Kellywomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyStalberg
Det var nyss live intervju med advokaten som säger att just dessa lärarna inte var specifika måltavlor och att triggerpunkten hänt utanför skoltid bara någon dag före dådet. Han nämnde också att triggerpunkten hade samhällsbakgrund.
Tror också att det kanske inte var dessa lärare som var måltavlor. Samtidigt så har tydligen GM frågat om när lärarna slutar osv? Så det är ju riktat. Men tydligen inte mot elever eller var han för feg?
Citera
2022-03-23, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Varför skulle det vara mer ofattbart än att du vill vara här och läsa och diskutera brottet? Det är säkert tveksamt nyttigt att titta på filmer av bestialiskt våld i underhållssyfte, men det här visar inget sådant utan en del av polis och räddningstjänsts arbete och det hjälper oss att förstå vad som hände. Jag tittade på klippet en gång och det finns inte någon som helst rim och reson i att det skulle kränka kvinnans integritet eller skulle vara respektlöst mot de anhöriga.

Jag tror att du och andra inklusive polisen är upprörda och vill ha någon att ta ut den upprördheten på än mördaren. Psykologiskt förståeligt, men kliv ned från de höga hästarna av att ”jag är mer moraliskt högstående än du.”
Nu är det inte du som avgör om detta kommer klassas som ett brott eller inte, så din åsikt i sammanhanget är ganska värdelöst. Det är här juridiken kommer in. Fallet kommer möjligen att prövas i domstol, om det nu går så långt att en åklagare väljer att väcka åtal. Men det får vi se.
Citera
2022-03-23, 16:56
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stefansson
Är Fabian släkt med Keith Cederholm och hans galna familj?

Enligt uppgift i tråden så är de inte släkt. Namnet delas av flera släkter.
Citera
2022-03-23, 16:56
Medlem
pompom123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av papsol
Finns på Rotten och liveleak
Varför sitter du och skriver flera gånger att det finns på liveleak? Den sidan är nere för längesedan. Jävla lallare. Rotten har jag inte hört talas om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in