2022-03-23, 16:36
Medlem
papsols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dravel182
Såg att han heter F*bian C*derholm 2-3 sidor bak i tråden. Trodde jag skulle behöva skrolla 50 sidor för att hitta.

https://www.instagram.com/fabianvidar/
Citera
Medlem
Har vi några namn på lärarna?
Citera
Medlem
Ju mer jag läser om fallet ju mer säker blir jag på att detta är ett sbc som han inte vågade slutföra.
Han hade tagit ut alla pengar från kontot och skickat till en anhörig, gjorts sig av med sin dator och tagit med yxa mm i en väska till skolan. Och han säger också att det inte var riktat mot dessa lärare specifikt. Jag tror att han inte klarade av att avsluta sitt liv. Det är därför dom har honom dygnet runt bevakning på honom.
Citera
2022-03-23, 16:37
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Diagnos:

I andra klass är man åtta. Nu arton. Mamman dog... när? Tretton år sen? 2009? Då han var 6 år? Tufft. Lillasyster på det.

Huvud o muskler...

Hemsk sak.
Citera
2022-03-23, 16:37
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av tjollahopp85
Jag har filmen nerladdad, hemskt och vidrigt.
Det är en ARAB som filmar, han syns i en spegel.

Här syns han som filmar:
https://imgur.com/a/KRrIpV0

Själv laddade jag ner klippet utan att veta vad det skulle innehålla.
Blev ganska chockad minst sagt, vidrigt att lägga upp något sådant.

Det där var ju ingen film. Det är ju en bild. Dåligt.
Citera
2022-03-23, 16:38
Medlem
meiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Groggnak
Det här med att det är två kvinnor i 50 års åldern som föll offer. Lärare, säkert omtyckta av många, mamma-figurer. Kan det ha något med motivet att göra? Att förlora sin mamma på det sättet som han gjorde som barn måste tära rejält på psyket och det kanske brast av att vara runt dessa kvinnor (som i hans ögon lika gärna kunde varit hans mammor) som många såg upp till.

Hur vet du/vi att han har förlorat sin mamma? Vart är källan till det?
Och hur förlorade han henne i så fall och vad är källan till det?
Citera
Medlem
papsols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zvazi
Det finns ingen klipp, folk pratar bara trams. Om det nu stämmer som dom säger, vad heter filmen/vad finns filmen så fall?

Finns på Rotten och liveleak
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Straffspark
Sorry men jag har nu grävt igenom rapporteringen på både Expressen, SVT och SvD (orkar/kan inte kika på andra "MSM"-sajter), och inte på ett enda ställe spekuleras det om högerextremism. Jag tror du kan ta av dig offerkoftan nu.

Inte direkt men jag har läst artiklar eller åtminstone en där de tar upp liknande fall i samband med detta. Där nämndes att de andra fallen hade koppling till högerextremism, att förövarna skickade högerextrema videos till varandra etc.

Det var skrivit i anknytning till detta fallet...
Citera
2022-03-23, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av joshmark
Det där var ju ingen film. Det är ju en bild. Dåligt.

Jag hoppas du inte menar allvar med att du vill se en död person rullas ut på bår efter ett brutalt mord?? ofattbart
Citera
2022-03-23, 16:39
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marimu
Utan att tillämpa argumenten på just detta fallet så har jag en del perspektiv att lyfta kring att det bör vara olagligt att sprida bilder från brottsplatser, fyndplatser, offer, gärningspersoner och annat som kan beröra en särskild händelse;

Det kan framkomma detaljer i bilderna som sprids, som leder till att det blir svårt att åtala misstänkta gärningspersoner, eftersom detaljerna kan anses vara offentliga och inte enbart något som gärningspersonerna eller vittnen känner till.

Bilderna och dess spridning är högst smärtsamma för alla inblandade. I nuläget finns det flera exempel på mycket grafiska bilder som sprids. Det är gränslöst och tar inte hänsyn till offrens, inblandades eller anhörigas integritet.

Det är uppseendeväckande att då du befinner dig i ditt mest sårbara tillstånd, du är omedveten, så sprids det bilder på dig. Detsamma gäller i förundersökningsprotokoll och liknande. Du skall, enligt min mening, ha rätt att bestämma vilken typ av bilder på dig som är offentliga. Oavsett om du är vid liv eller om du ligger naken och uppfläkt i ett bårhus, för allmän beskådning.

Fundera gärna själv på om du hade samtyckt till att det spreds filmer på dig eller dina anhöriga, när ni är döende.

Det kan skapa stor oreda i utredning och liknande när filmmaterial och bilder sprids, särskilt i kombination med en slags beskrivning av vem och vad de visar. Det kan sänka trovärdigheten på vittnesuppgifter kring händelsen, eftersom det inte går att garantera att vittnena inte har tagit del av och blivit färgade av detta material.

Filmerna och bilderna kan hamna i fel händer och spridas omkring med budskap, för att främja någons egenintresse.

Det är högst nödvändigt att markera mot spridning av sådant material, som inte enbart är skadligt för alla inblandade utan faktiskt kan och har i vissa fall lett till att en gärningsperson går fri. Det är mycket viktigt att det sker en viss väsentlig eftertänksamhet hos den som väljer att offentliggöra sitt material. I det ögonblicket förlorar materialet sitt bevisvärde.

Lika mycket struntprat som vanligt om förlorat bevisvärde. I det här fallet finns inga tveksamheter kring om Fabian Cederholm är skyldig och det är typiskt för frågan om bevisläget allmänt. Teoretiskt kan detta liksom allt annat ha betydelse, men vår rätt till demokratisk informationsspridning väger i så fall tyngre.

Den som är intresserad kan diskutera frågan om detta med mig här: (FB) Allmänhetens fotografering av brott och olyckor

Hur som är du lika skenhelig som alla andra som sitter här och diskuterar detaljer om brottet och sedan usch-och fyar er över en film på hur man för bort den troligen redan avlidna kvinnan utan att man ser detaljer. Ja, det är tragiskt för de anhöriga att hon mördats och den sorgen är privat, men mord påverkar oss andra i samhället också och det är naturligt att diskutera det och se på bilder från händelsen.
Citera
2022-03-23, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
Inte direkt men jag har läst artiklar eller åtminstone en där de tar upp liknande fall i samband med detta. Där nämndes att de andra fallen hade koppling till högerextremism, att förövarna skickade högerextrema videos till varandra etc.

Det var skrivit i anknytning till detta fallet...

Du tycker man borde varit mer politiskt korrekt gentemot högerextremister och utelämna motiven när man jämför med tidigare liknande fall eftersom det kan ge en mindre smickrande bild av högerextremister?
Senast redigerad av Herbert.Spencer 2022-03-23 kl. 16:44.
Citera
2022-03-23, 16:40
Medlem
Men rent realistiskt, hur hade man kunnat undvika denna händelse? Du kan väl inte bara sparka en elev eller omplacera denne utan något riktigt konkret? Man kan ju liksom inte gå in på hans instagram och bara ”Ja men hanhära verkar ju kapabel till skolattack så honom ska vi stryka från klassen” osv. Hur mycket krävs det alltså och vad blir åtgärden när en elev uttrycker starka signaler för psykiska problem? Någon som kanske är lärare och lite insatt i hur en sån process sker ? Vi har alla haft den eleven som kan vara tystlåten eller tillbakadragen o lite ”skum” när man gick i skolan, men inte har dessa varit hälften så hemska, så vart går gränsdragningen för att faktiskt kunna agera och omplacera/avsluta eleven osv?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in