2022-03-23, 09:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KalleAnkaSmugglare
Nr jag var liten s gick kamremmen av nr vi var ute p semester.
Pappa ppnade bara huven och bytte rem lngsmed vgen. Han hade med sig verktyg och reserv i bagaget.
Det var en annan tid det.

Visst kan det stmma.
P en motor med 2 vertikala ventiler per cylinder.
Har sjlv bytt kamrem p flera bilar.
P en liten Suzuki, med rakstlld motor, gr man det p under timmen.
Gller bara att ha "stora vevaxelhylsan" med sig.
Inget kylarvatten behver tappas ur och fyllas p.
Fr "ngra" r sedan kostade hela kamremsatsen runt 1.300:- hos Mekonomen.
Kan inte skilja s mycket i pris mellan olika motorer.

Vad var det bil?
Citera
2022-03-23, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yiputi
Ska jag skita i att byta kamremssats (kostnad ca. 9100 kr hos auktoriserad verkstad) och hoppas att ngon jubelidiot kper den?

Fr gr den snder r det betydligt dyrare n 9100 kr om jag frsttt det rtt.

Eller kan det vara vrt att byta den och hoppas f tillbaka pengarna vid frsljning?

//Yiputi
Du fr nog inte tillbaka pengarna om du byter kamremmen.

Men andra sidan borde bilen vara osljbar med frestende kamremsbyte.

Ett stt, som jag hrt MENA praktiserar r att kpa kamremsatsen och frsiktigt pilla ut dekalen om kamremsbyte, och sedan lmna tillbaka kamremsatsen.
Har hrt det frn en som jobbar hos Mekonomen.
Drfr ppnar de returnerade kamremsatser och kollar att inte dekalen "frkommit".
Citera
2022-03-23, 09:55
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Pappa ppnade bara huven och bytte rem lngsmed vgen. Han hade med sig verktyg och reserv i bagaget.

Idag klarar mnga nyare motorer inte av att remmen gr fr d slr kolvarna i ventilerna och frdande skador kan uppst inne i motorn.
Byt remmen innan du sljer och ka priset fr att kompensera det eller s slutar du kra med bilen tills att du sljer den och berttar d att remmen mste bytas.

Du vill vl inte slja bilen och s rasar motorn nr dom ska provkra den?
Gr rtt och var schysst.

Det var nog flktremmen han bytte.
Innan kamremmen fanns var det kamkedja inne i motorn och det byter man inte lika ltt.
Citera
2022-03-23, 13:08
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Min bil har rsmodell 2014 och enligt pappren ska den byta kamremssats efter fem r eller nr mtaren nr 7000. Kpte bilen 2018 och frra garen hade inte bytt ngot (det hade varken gtt 5 r eller krt 7000). Det har nu ytterligare gtt fyra r sedan kpet (allts totalt 8 r) och mtaren r nu runt 7800.

Har funderat p att slja bilen under sommaren. Ska jag skita i att byta kamremssats (kostnad ca. 9100 kr hos auktoriserad verkstad) och hoppas att ngon jubelidiot kper den? Bilen har inga fel hittills men har ingen aning om hur slitage p kamremmen brukar komma.

Sker det direkt att den gr snder eller mrker man med tiden att den behver bytas?
Just nu gr bilen lika bra som nr jag kpte den fr fyra r sedan, men kan ingenting om bilar (mer n hur man kr dom eller byter olja).
Fr gr den snder r det betydligt dyrare n 9100 kr om jag frsttt det rtt.

Eller kan det vara vrt att byta den och hoppas f tillbaka pengarna vid frsljning?
Bilen r vrd ca. 63.000-68.000 kr idag enligt liknande bilar p Blocket.

//Yiputi

Man mrker inget innan.. Det bara havererar.. ibland med kraftigt oljud ibland bara startar den inte alls.

S byt.. alternativet r motorbyte eller att du gr jobbet sjlv om du r lite mekar kunnig och har verktyg och lsning fr motorns drev..

Rkna med 5-8000 mindre fr en bil med obytt kamrem dvs vad det kostar att byta..rliga "achmed" bilfix brukar kunna byta svart.. men r inte alltid att lita p-- En bekant betalade 8000 fr kamremsbyte..blatten bytte Multiremmen istllet..d han trodde denna var kamremmen..
Senast redigerad av flaskborste 2022-03-23 kl. 13:10.
Citera
2022-03-23, 15:13
Medlem
zoombos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flattematte
Du fr nog inte tillbaka pengarna om du byter kamremmen.
Men andra sidan borde bilen vara osljbar med frestende kamremsbyte.

Ja men det r ju ungefr samma sak. Om du ht lyckas f ngon intresserad av en bil dr kamremmen i nrtid ska eller dr den redan skulle varit bytt s kan du kallt rkna med att dom prutar bort en tia. ven relativt otekniskt intresserade frstr numera vikten av att kamremmen byts i tid och d faller hela den kundkretsen bort.

r detta redan gjort faller kamremsbyte bort som (stor) prutfaktor men mnga brukar nd vara duktiga p att hitta annat att anmrka p. Rkna med mnga skambud p typ 35-40' frn obskyra typer, ven om det inte hittas ngra direkta fel.
Citera
2022-03-23, 16:18
Medlem
Citat:
Fr brja spela "Living on a prayer" varje gng jag kr.
Ska tnka p saken, 9100 r en saftig summa fr en bil som kostar runt 65 000.
Men det r en liten summa ifall motorn pajar helt p.g.a. detta...
Vilket dilemma. Och den ska sljas om sisdr 3 mnder...
Leta upp en bttre verkstad.
Jag bytte p en Volvo V40-04 fr tv r sedan. Kpte sjlv billigaste delarna p Skruvat.se och med verkstaden inrknat s landade det precis ver 2000kr.
OM jag frsttt det rtt s r det inte svrt att byta kamrem sjlv men de auktoriserade tar bra betalt fr att ha kunskapen
Citera
2022-03-23, 16:19
Medlem
Limma skinkbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Det var nog flktremmen han bytte.
Innan kamremmen fanns var det kamkedja inne i motorn och det byter man inte lika ltt.

Eller sttstnger. https://sv.wikipedia.org/wiki/St%C3%B6tst%C3%A5ngsmotor
Nr slutade man med snt? B20 som bl.a. satt i Volvo 140 hade sttstnger och drmed varken kamrem eller -kedja.
Citera
2022-03-23, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flattematte
Visst kan det stmma.
P en motor med 2 vertikala ventiler per cylinder.
Har sjlv bytt kamrem p flera bilar.
P en liten Suzuki, med rakstlld motor, gr man det p under timmen.
Gller bara att ha "stora vevaxelhylsan" med sig.
Inget kylarvatten behver tappas ur och fyllas p.
Fr "ngra" r sedan kostade hela kamremsatsen runt 1.300:- hos Mekonomen.
Kan inte skilja s mycket i pris mellan olika motorer.

Vad var det bil?

15-20 r sedan kanske 😉 S ltt r det inte. Bst att lmna in s det blir rtt.
Citera
2022-03-23, 18:16
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejsanHoppsan356
15-20 r sedan kanske 😉 S ltt r det inte. Bst att lmna in s det blir rtt.

Man fr garanti ocks

Blir jvligt dyrt ofta och f motorer r non-interreference som inte ventilsalladar
Citera
2022-03-23, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 448
Man fr garanti ocks

Blir jvligt dyrt ofta och f motorer r non-interreference som inte ventilsalladar

Precis.
Citera
2022-03-24, 11:18
Medlem
zoombos avatar
Citat:

Idag klarar mnga nyare motorer inte av att remmen gr fr d slr kolvarna i ventilerna och frdande skador kan uppst inne i motorn.
Byt remmen innan du sljer och ka priset fr att kompensera det eller s slutar du kra med bilen tills att du sljer den och berttar d att remmen mste bytas.

Du vill vl inte slja bilen och s rasar motorn nr dom ska provkra den?
Gr rtt och var schysst.

Folk som r allmnt okunniga p motorer har ingen koll p remmar och kedjor i motorer s lt oss dra en liten lektion.

Fr mnga r sen, typ fre 1975 s drevs i princip alla kammar med kamkedja (motorer med sttstnger kunde dock ha kamdrivning via drev, t ex B18/B20). Kamkedjan behver man inte byta med regelbundenhet p samma stt som en kamrem men visst kan dom ocks slitas ut.
P den tiden fanns det ocks en eller tv kilformade remmar, felaktigt kallat flktremmar eftersom dom nnu lngre tillbaka drev just bl a den mekaniska kylflkten som inte sllan satt monterad p vattenpumpen.
Redan p 70-talet brjade mekaniska kylflktar ersttas med elektriska dito och s r det n idag. Men det finns ven andra funktioner som behver drivas: generator, AC-kompressor, servopump styrning och vattenpump. Det varieras hur dessa drivs idag, hjlpservo till styrningen r inte sllan elektriskt och vattenpumpen drivs ibland av kamremmen men AC-kompressorn och generatorn r tungdrivna rackare s dessa krver annan drivning. Idag r det d vanligt att man har en s k multirem, det r en bred, flat rem med mnga spr som kan vara hur lng som helst och slingrar sig mellan olika hjul p ena sidan av motorn och den kan driva flera av dessa saker. Gr den av s havererar inget vitalt men bilen kan inte kras ngon lngre strcka, sg ngon km max och det r heller inget man direkt kan byta vid vgkanten. Det kunde man mjligen gra med dom gamla flktremmarna men inte en multirem.

Kamremmen ja. Denna mytomspunna rem som alla har en sikt om, ven dom som r helt okunniga p motorer. Varfr kamrem ht? Ja, ju mindre massa som behver dras runt av vevaxeln, desto bttre brnsleekonomi och kraft ver till annat. Kamkedjedriften r ocks rtt oprecis och krver ngon typ av strckare och kedjan blir ocks lngre med tiden. Under en lng period s var det bara kamremmar som gllde och dessa ska d bytas regelbundet. Det finns sen tv olika typer av motorer, interference och non-interference. Gr kamremmen av p den senare s hnder egentligen ingenting mer n att motorn stannar och efter installation av ny rem r det bara att kra vidare men det r betydligt vanligare med interference-motorer och vid ett kamremsbrott slr kolvarna i ventilerna eftersom dessa kommer i "otakt" och d blir det vad man i dagligt tal brukar nmna "ventilsallad" och en omfattande och dyr renovering av toppen r ndvndig.

Nu har kamkedjedrift kommit tillbaka och jag tror sjlv att det inte r av tekniska orsaker utan mer som ett frsljningsargument och ett stt att f ner servicekostnaderna d det p vissa motorer varit idiotiska och komplicerade konstruktioner fr ett kamremsbyte som har kostat femsiffrigt - vilket har avskrckt mnga kpare.
Citera
2022-03-24, 11:50
Medlem
448s avatar
I mnga fall r det en ganska enkel reparation fr dom om kan skrufva.

Ta av toppen tar en timma , kolla.

Ngra ventiler krkta endast s r det bara o byta dom o slipa in ventilsten.

Toppackning och ngra ventiler = nn tusenlapp med ny kamrem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in