2022-03-23, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Det är antagligen för att ryssarna är mer defensiva nu. De framrycker inte så mycket utan försvarar sig. Ukraina behöver få igång bättre offensiver om de skall få samma resultat som tidigare.

Håller med. Ukrainskt artilleri vore det mest effektiva men kan vara besvärligt att släpa med sig varför jag föreslår massor med mindre granatkastare och granater.

Helt rätt att Ukraina behöver gå ännu mer på offensiven.
Citera
2022-03-23, 15:47
Medlem
barkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Det var bortåt minus 10 grader. Har man ingen värme eller sitter i fordon så lär det kännas.

Inget byte heller, sura strumpor våta kängor. Grogrund för stora problem.

Det är tränade soldater, inte förståndshandikappade. Jösses, vad tror folk på egentligen?

"våta strumpor, ha på, bra. Kallt, jag sitta still, bli varm,."
Citera
2022-03-23, 15:51
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barkie
Men ja, Ryssland har inga 200.000 soldater i Ukraina. Den som tror det måste trippa ganska hårt.

Nej, inte nu längre
De har donerat mycket material till den ukrainska armén däremot, vilket såklart är tacksamt.
Citera
Medlem
shoottheelkss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ivanhoe1881
Vad exakt innebär skydd mot "nukleära vapen"?

Ett cyanidpiller och en bibel?
De kan liksom inte posta hela fungerande bergrum till U.

Jodpiller gör ju varken från eller till utan bra skydd.
Senast redigerad av shoottheelks 2022-03-23 kl. 16:05.
Citera
Medlem
Citat:
Det är tränade soldater, inte förståndshandikappade. Jösses, vad tror folk på egentligen?

lols

Det är ju mongolryssa fattaru väl!
Citera
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Ja den sorten är till för att explodera som en robot, men de verkar inte fungera utan kraschar bara utan att de exploderar.

Man kan ju undra varför de har börjat använda alltfler såna kassa vapen? Jag kan förstå om de används av milis i nån avlägsen region, men för att attackera Kiev? Det är skrattretande.
Citera
2022-03-23, 15:53
Medlem
raskenss avatar
https://en.wikipedia.org/wiki/Anatoly_Chubais

Högt uppsatt rådgivare till Putin har flytt Ryzzland
Citera
2022-03-23, 15:53
Medlem
shoottheelkss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Nu vet jag inte hur Ukraina räknar eller om en del dras ur röven. Men tänk mer på hur många som skadas och blir oförmögna att strida.

Tänk så många som återvänder till Ryssland som krigsinvalider. Det påverkar hela det ryska samhället på sikt.
Men om vi säger 300 döda per dygn då är vi i alla fall uppe i 9000 per månad. Ett långvarigt krig blir förödande för Ryssland och naturligtvis för Ukraina.

Putins problem, är ju att han lovat att ej kalla in reserver.
Kan R. ta mer än 3 veckors ytterligare strid?!
Citera
2022-03-23, 15:54
Medlem
Citat:

Naturligtvis kan soldater förfrysa sig om de har blöta kläder och det är minusgrader på nätterna. Tror du att de bor på lyxhotell när de är ute i fält.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noone1
Har lite svårt att ta påståenden om frostskador på större allvar.
Det är 10 grader varmt i Ukraina, nån plusgrad på natten.
Såvida ryssarna inte springer omkring i shorts så bör de klara sig.

Ytliga köldskador kan uppträda redan vid 0 grader eller någon enstaka plusgrad. Värre blir det om man har våta kläder på sig.

Under WW1 så var det många som drabbades av så kallad skyttegravsfot pga av låga temperaturer, men inte minusgrader, och fuktiga fötter. Skyttegravsfot är en form av köldskada.

Lägg även till vinden så blir det ett större problem. Blåser det vid 0 grader i 10 m/s så är den köldfaktorn -7 grader.
Citera
Medlem
raskenss avatar
Citat:

Du har inte gjort lumpen märker jag.
Citera
2022-03-23, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Man kan ju undra varför de har börjat använda alltfler såna kassa vapen? Jag kan förstå om de används av milis i nån avlägsen region, men för att attackera Kiev? Det är skrattretande.

Spaningsdrönare?

https://www.forsvarsmakten.se/sv/information-och-fakta/materiel-och-teknik/luft/suav-system-svalankorpen/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in