2022-03-23, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rabiate Runar
Som villaägare skrattar jag hela tiden när jag läser om HR muppar som gråter ut när hyran chockhöjs isamband med någon renovering.

När crashen kommer kanske jag fyndar en hyresfastighet och gör samma sak.

Ursäkta med vad är det för skillnad när hyra höjs för renovering vs avgift höjs i BR för ändringar?
Nej, ingen skillnad. Precis.

Riksbanken kom ut precis och meddela att de kommer tidigarelägga räntehöjningen pga inflation.
Skratta på du.
2022-03-23, 10:45
Medlem
Kurt-Beritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WatchItNow
Två små historier visar vilken ekonomiskt kunskap TS besitter:
1) jag köpte en 2:a till min dotter att bo i som student i Karlskrona, stor fin 2:a lugnt område balkong och sjöutsikt. När hon nu studerat klart sålde hon den för 1.2Mkr och tjänade 600.000 kr på 6 år. Hennes kompis bodde i studentrum som kostade MER i hyra per månad, när hon nu flyttar är hon utfattig.

2) Min kollega i Stockholm envisas med att hyra ett radhus. Det har han gjort sedan 1990-talet. han är nu 65 år och äger ingenting. Min villa som byggts upp sedan 1994 när jag köpte en 3:a på Frejgatan i Stockholm för 1mkr och sedan allteftersom bytt upp till ett mindre slott på 11 rum mitt i Lund, är värd 15Mkr och jag har noll lån.

Att hyra är att göra andra till miljonärer. En ren njutning att äga 15 mkr och läsa TS som inte äger en krona.

Det många glömmer dock att egna insatsen kan investerad istället samt alla underhåll och renoveringspengar kan investeras, personligen hade jag gjort en sämre ekonomisk affär om jag köpte hus istället för att investera
2022-03-23, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WatchItNow
Två små historier visar vilken ekonomiskt kunskap TS besitter:
1) jag köpte en 2:a till min dotter att bo i som student i Karlskrona, stor fin 2:a lugnt område balkong och sjöutsikt. När hon nu studerat klart sålde hon den för 1.2Mkr och tjänade 600.000 kr på 6 år. Hennes kompis bodde i studentrum som kostade MER i hyra per månad, när hon nu flyttar är hon utfattig.

2) Min kollega i Stockholm envisas med att hyra ett radhus. Det har han gjort sedan 1990-talet. han är nu 65 år och äger ingenting. Min villa som jag bytt upp mig till via 5 sålda bostäder sedan 1994 när jag köpte en 3:a på Frejgatan i Stockholm för 1mkr och slutat med ett mindre slott på 11 rum mitt i Lund, är värd över 15Mkr och jag har noll lån.

Att hyra är att göra andra till miljonärer. En ren njutning att äga 15 mkr och läsa TS som inte äger en krona.

Påstår du att alternativ 1 är i en sund ekonomi?

Spännande att du i alternativ 2 inte pratar om BOSTADSINSATSEN la in i bostaden eller RÄNTAN på lånen som du betalar för? Precis som TS kan lägga in den insatsen i aktiemarknaden och låna för att investera.
Mycket skitsnack här.

Du nämner inte heller räntekostnaderna som du hade från 94, som låg på något helt annat då.
Det har du glömt.

Hade din dotter pengar till bostaden? Nej. Du, vuxen, köpte den åt henne...? Ja. Vem är det som säger emot det? Hon köpte den inte själv så varför tar du upp henne som exempel.
2022-03-23, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stoltsvenskfitta
Vilken innerstad?

Stockholm.

Tror du mig inte?

Gå in på stockholms bostadsförmedlning och titta själv.
2022-03-23, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fixxxer
Du är ju fan dum i huvudet.

https://svenska.se/saol/?sok=medlen

Jag citerade dig, din idiot.
2022-03-23, 10:51
Avslutad
För varje krona du betalar i hyra hade du kunnat antingen amorterat eller sparat.

Lever du i ett hus/en lägenhet och amorterar i 10-20 år har du betalat med det mesta samtidigt som värdet på huset alltid överstiger inflationsökningen över tid.

Visst går det lite upp och ned ibland, men det är helt normalt. Över en längre period går det alltid upp. Framtiden är näppeligen någon skillnad.

Att hyra är bokstavligt talat som att kasta pengarna i sjön.

Fråga alla över 50 vilket deras livs största investering är och minst 90% kommer svara hus- eller lägenhetsaffärer. Det spelar ingen roll vem det är.

Hur känns det med den vetskapen? Har du några kommentarer?
2022-03-23, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
För de flesta är det nog enklare att köpa en BR centralt i Stockholm än att få en billig hyresrätt i centrala Stockholm.

500.000 är inte alla pengar i världen men om man haft föräldrar som bott i hyresrätt med 0 kronor kvar på kontot varje månad hela uppväxten så låter det givetvis som mycket pengar.

Inget av det du säger stämmer.

För att många har inte inkomsten för att bo centralt som SINGEL åtminstone.

500K är ingeting för MIG personligen, men det är mycket i förhållande till lönerna svenskar tjänar.

Jag gillar att ni försöker rättfärdiga priserna på något sett när vi har en hur ohälsosam marknad som helst.
Allt för att skydda er lilla investering som betyder allt för er.
Titta på grannländerna istället. Fungerar hur bra som helst.
Men neee, vi är svenskar, vi är speciella och DÄRFÖR ska priserna vara skyhöga.
2022-03-23, 10:54
Medlem
WatchItNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kajusi
Påstår du att alternativ 1 är i en sund ekonomi?

Spännande att du i alternativ 2 inte pratar om BOSTADSINSATSEN la in i bostaden eller RÄNTAN på lånen som du betalar för? Precis som TS kan lägga in den insatsen i aktiemarknaden och låna för att investera.
Mycket skitsnack här.

Du nämner inte heller räntekostnaderna som du hade från 94, som låg på något helt annat då.
Det har du glömt.

Hade din dotter pengar till bostaden? Nej. Du, vuxen, köpte den åt henne...? Ja. Vem är det som säger emot det? Hon köpte den inte själv så varför tar du upp henne som exempel.
Alla mina köp sedan 1990 har varit obelånade. Då kostade det 300.000 kr att köpa en tomt i Danderyd och 1mkr att bygga ett helt nytt hus. Tog inte många år med hög lön för att betala bort det första statliga lånet på 1mkr. Därefter har bostads-karriären varit själv-rullande helt utan lån.

Perioden är naturligtvis exceptionellt vald, Sverige hade bottenpriset 1994 och därefter har vi haft den längsta uppgången av priser i vår historia.

Samma med Karlskrona, en fantastisk 2.a kostade 625.000 kr där för 6 år sedan och den staden hade helt enkelt inte hängt med i utvecklingen, därav fördubblat pris.

Oavsett detta så är det vansinne att hyra, alltid, utom kortare tid medans man letar något att köpa.

Det finns naturligtvis utfattiga människor som aldrig kan köpa, och de tvingas då hyra och kommer inte att äga något när de blir gamla. Samma personer brukar ha ganska mycket i bidrag så jag känner ingen skuld för det. Tvärtom har jag betalat enorma summor i skatt på mina bostadsbyten.
2022-03-23, 10:55
Bannlyst
Det är något sjukt med att gotta sig i andra människors olycka, så varför ska vi njuta av att vissa människor inte har råd att pendla till jobbet, värma sitt hus och betala sina amorteringar m.m.?

Vart i finns njutning av att en barnfamilj med oskyldiga barn kan komma att tvingas bort från sitt hem?

Bilden av att den typiska flashback användaren är en incel med grav autism och social kompetens som Michael Jackson schimpans bubbles stärks bara av sådana här sinnessjuka resonemang, skärpning!
2022-03-23, 10:59
Medlem
Citat:
Ursäkta med vad är det för skillnad när hyra höjs för renovering vs avgift höjs i BR för ändringar?

Riksbanken kom ut precis och meddela att de kommer tidigarelägga räntehöjningen pga inflation.
Skratta på du.
Den räntehöjningen är helt på sin plats, bara se på Norge; de höjde länge sedan.

Hoppas du trivs att hyra för det kommer du få göra hela livet bittre människa.
2022-03-23, 11:01
Medlem
Citat:

Skratta på du.

Har du missat hur sossar som Ilija blivit rik? Man köper upp hyresfastigheter med fullt funktionella kök och badrum och sen budget renoverar man dom och höjer hyran 50%.

Har ägt mitt boende sen tidigt 00 tal så spelar ingen roll om räntan går upp jag fortsätter ändå skratta och bo billigt.
2022-03-23, 11:02
Medlem
WatchItNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kurt-Beritz
Det många glömmer dock att egna insatsen kan investerad istället samt alla underhåll och renoveringspengar kan investeras, personligen hade jag gjort en sämre ekonomisk affär om jag köpte hus istället för att investera
Jag har både haft en hus-investering och investerat i aktier. Det har gått bra med aktier, en otrolig bull-market 2008-2021 t.ex. Men det som retar mig mest är att de villor jag sålt under åren 1995-2010 faktiskt gått upp lika mycket som aktierna, som svajat fram och tillbaka och gett dålig nattsömn. jag kunde helt struntat i aktier och behållit och hyrt ut villorna. nacka-villan med strandtomt har gått från 1.9mkr till kanske 25 mkr på 25 år. Jag hade tjänat 1 mkr per år att bara bo kvar där.
Senast redigerad av WatchItNow 2022-03-23 kl. 11:14.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in