Citat:
Ursprungligen postat av
kajusi
Påstår du att alternativ 1 är i en sund ekonomi?
Spännande att du i alternativ 2 inte pratar om BOSTADSINSATSEN la in i bostaden eller RÄNTAN på lånen som du betalar för? Precis som TS kan lägga in den insatsen i aktiemarknaden och låna för att investera.
Mycket skitsnack här.
Du nämner inte heller räntekostnaderna som du hade från 94, som låg på något helt annat då.
Det har du glömt.
Hade din dotter pengar till bostaden? Nej. Du, vuxen, köpte den åt henne...? Ja. Vem är det som säger emot det? Hon köpte den inte själv så varför tar du upp henne som exempel.
Alla mina köp sedan 1990 har varit obelånade. Då kostade det 300.000 kr att köpa en tomt i Danderyd och 1mkr att bygga ett helt nytt hus. Tog inte många år med hög lön för att betala bort det första statliga lånet på 1mkr. Därefter har bostads-karriären varit själv-rullande helt utan lån.
Perioden är naturligtvis exceptionellt vald, Sverige hade bottenpriset 1994 och därefter har vi haft den längsta uppgången av priser i vår historia.
Samma med Karlskrona, en fantastisk 2.a kostade 625.000 kr där för 6 år sedan och den staden hade helt enkelt inte hängt med i utvecklingen, därav fördubblat pris.
Oavsett detta så är det vansinne att hyra, alltid, utom kortare tid medans man letar något att köpa.
Det finns naturligtvis utfattiga människor som aldrig kan köpa, och de tvingas då hyra och kommer inte att äga något när de blir gamla. Samma personer brukar ha ganska mycket i bidrag så jag känner ingen skuld för det. Tvärtom har jag betalat enorma summor i skatt på mina bostadsbyten.