Citat:
Ursprungligen postat av
Befelhavaren
Jo tyvärr har du rätt, det är precis så det är. Människor slår ifrån sig konceptet.
Att merparten ?? kring fri vilja fortfarande är filosofi ska egentligen inte spela någon roll så länge filosofiska begrepp är förankrade i logiska argument. Men som du säger, det pågår en ovillighet att lyssna och en icke förnuftig inställning till förnuft.
Undrar om det vore möjligt att få folk att lyssna och förstå under pistolhot. Vad tror ni i tråden?
Det kan höras dumt men jag har faktiskt god lust att begå brott mot de som säger emot mig och som påstår att fri vilja finns, eller än värre inte ens förstår vad jag menar. Jag exploderar ibland nästan av ursinne.
Givetvis är filosofi också en vetenskap, men det gör att argumenten eller bevisen man presenterar gärna ses som något som bara existerar i någon sorts svävande teoretisk värld.
Jag har själv blivit något hånad för att, för kanske tio år sedan, tog upp att vi inom en snar framtid kommer ha exoskelett för att utföra fysiskt krävande arbeten med svar som "Höhö, det där är ju bara en dröm. Kommer knappast hända i vår livstid". Det är bara ett exempel på hur många har 'fötterna på jorden' när det gäller vetenskap och dess utveckling.
Det fetade gör dig till något av en religiös fanatiker. Vad spelar det för roll om folk inte tar till sig att det mesta pekar på att fri vilja inte finns?
Har ditt liv markant förändrats av vetskapen om att du inte väljer fritt i samma bemärkelse som du trodde tidigare?
Vår hjärna, alltså vår identitet, är
hårt programmerad till att simulera en fri vilja. Det är något bra.
Trots allt är vi det mest medvetna i universum och om vår existens till 100% utgjordes av en pjäs som spelades upp framför våra sinnen, helt utan känslan att vi kunde påverka dess innehåll, hade livet varit bra mycket jävligare än det kan te sig i vår nuvarande situation.
Man hade känt hopplösheten, men varit väl medveten om att den var inpräntad i universums uppbyggnad.
Om det faktiskt ÄR så eller inte, ska man nog inte tvinga på folk. Det blir lite som Rokos basilisk, kunskapen dömer "vetaren" till helvetet.