2022-03-23, 09:58
Avslutad
Jag känner ingen skadjeglädje mot hus-/BR-ägare, förutom de som gått in med det uttalade syftet att tjäna pengar på prisökningen och i synnerhet NIMBYs.

Jag hoppas att marknaden kraschar och att bostadsbristen byggs bort med lägenheter till rimliga hyror/priser. Skulle helst se en radikal omvälvning av hela bank- och penningsystemet också. Må vi någon gång återgå till en ekonomisk ordning där produktivitet premieras istället för spekulation och gambling.
2022-03-23, 10:05
Medlem
stoltsvenskfittas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kajusi
Finns bra och centrala HR för 5-6 tkr i innerstan.

Vilken innerstad?
2022-03-23, 10:07
Medlem
Det jobbiga är väl att även för hyresrätt så blir det kraftiga hyreshöjningar med tiden när det blir inflation och räntehöjningar.

Mer att det sker med en viss eftersläpning jämfört med de som har bostadslån.

Det tråkigaste sedan är att när marknaden lugnar ner sig så går räntan ner på bostadslånet, men glöm att hyran går ner.
2022-03-23, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AvanzaZero
Vi i hyresrätt vet vad vårt boende kostar nästa månad, nästa år och även fem år från nu, eftersom hyreshöjningar reglerade till några futtiga procent.

Ni bolånetorskar är nöjda för att er BRF i er inbillning ökat med 50% i värde. Men när räntan står i 7%, vilket kommer tvingas fram av Fed och ECB, kommer era bostäder vara värda en femtedel av detta. Samtidigt kommer er räntekostnad mångdubblas och likaså avgiften till er förening, vilket resulterar i att ni fortfarande inte kan amortera, får sluta investera och istället använda hela er inkomst till att betala ränta. Under samma tid kraschar börsen.

Vi i hyresrätt, åtminstone jag, fortsätter under samma tid att varje månad investera 30k i marknaden och köper till vrakpriser. Efter ett litet tag bor vi gratis tack vare utdelningen - man behöver inte särskilt mycket kapital för att få 120k i utdelning och alltså täcka en hyra på 10k per månad.

Bolånetorskar, er tid har varit och nu väntar ert fall. Vi kommer förnöjt se på och köpa era tillgångar till vrakpriser.

Hur investerar ni som bor i en stabil hyresrätt? Hur positionerar ni er för den kommande bostadskraschen?

mitt boende kostar också lka mycket om 4 år som idag, vad yrar du om ?
2022-03-23, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TacoKryddmix
Självklart kommer utgifter öka för de i hyresrätt med, men inte i den grad som det drabbar svenne i kranskommun, om man tänker sig slopade ränteavdrag, indraget rot/rut, ökade räntor och en återinförd fastighetsskatt. Allt som är ganska rimliga saker i ett samhälle som inte vill ge mängder av skattemedel till människor som redan har det bra förskaffat.
Du påstår att alla ökade kostnader inte kommer läggas på hyresgästen?
2022-03-23, 10:14
Medlem
jag har bott i hhyresrätt många år....totalt värdelöst ekonomiskt....hyreshöjningar du inte kan påverka...lyhört...trångt..taskiga parkeringar å dyra.. jag köpte hus sen...bor billigare än en etta....har garage med värme å vatten på 50 kvadrat..nytt...tomt 1500kv....ingen insyn fastän i villaområde....huset har stigit i värde dubbelt så mycket som mina boendekostnader.
2022-03-23, 10:16
Medlem
TacoKryddmixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tompa81
Du påstår att alla ökade kostnader inte kommer läggas på hyresgästen?

Nej jag påstår att det kommer att vara en högre smäll för belånade privatpersoner än för obelånade i hyresrätt.

Eller påstår du att alla hyror ökade med 500% när reporäntan höjdes till det? Självklart kommer det ökningar men lika självklart kommer det vara lättare att hantera än ökningen för svenne i miljonvilla.
2022-03-23, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TacoKryddmix
Nej jag påstår att det kommer att vara en högre smäll för belånade privatpersoner än för obelånade i hyresrätt.

Eller påstår du att alla hyror ökade med 500% när reporäntan höjdes till det? Självklart kommer det ökningar men lika självklart kommer det vara lättare att hantera än ökningen för svenne i miljonvilla.
Fastighetsägarna kommer garanterat få samma kostnadsökningar som "svenne i miljonvilla", ytterst få hyresfastigheter är obelånade. Vem ska annars betala de ökade kostnaderna menar du?
2022-03-23, 10:30
Medlem
buddy99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Corrosion
Jag känner ingen skadjeglädje mot hus-/BR-ägare, förutom de som gått in med det uttalade syftet att tjäna pengar på prisökningen och i synnerhet NIMBYs.

Jag hoppas att marknaden kraschar och att bostadsbristen byggs bort med lägenheter till rimliga hyror/priser. Skulle helst se en radikal omvälvning av hela bank- och penningsystemet också. Må vi någon gång återgå till en ekonomisk ordning där produktivitet premieras istället för spekulation och gambling.
Skadeglädjen består isåfall i att hyrorna på detta sätt också kommer stiga,vilket åtföljs av ökade kostnader för bostads-bidrag åt de som saknar betalningsförmåga för sitt boende.PÅ detta sätt blir de som spekulerat genom att köpa/renovera/sälja statens nyttiga idioter.
2022-03-23, 10:31
Medlem
Som villaägare skrattar jag hela tiden när jag läser om HR muppar som gråter ut när hyran chockhöjs isamband med någon renovering.

När crashen kommer kanske jag fyndar en hyresfastighet och gör samma sak.
2022-03-23, 10:36
Medlem
TacoKryddmixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tompa81
Fastighetsägarna kommer garanterat få samma kostnadsökningar som "svenne i miljonvilla", ytterst få hyresfastigheter är obelånade. Vem ska annars betala de ökade kostnaderna menar du?

Du är medveten om att världen inte föddes idag va? Du vet om att du historiskt kan se hur det varit förr? Hyreshöjning kommer säkert att ske det har jag varit tydlig med, men de flesta i hyresrätt står i någon form av kösystem vilket gör att flytt blir lättare och en rörligare marknad för hyresgäster gör att höjningar på ett ställe inte är lika som på ett annat, inget lån eller insats behövs osv osv.

Vad är det du inte förstår med skillnaden på boende? För du verkar tro att allt är samma.

Jag personligen skiter väl i om det finns individer som klarar sig och individer som åker ut på gatan oavsett om det är pga lån eller hyreshöjning. Min sits i hyresrätt med skälig hyra och många år i olika köer gör att jag inte är det minsta rädd för lite kaos. Men det är många som är rädda nu, bara för ett par månader sedan sade jag i fikarummet att jag önskade ordentligt ökade räntor och en saftig fastighetsskatt för att vi lever på lånad tid. Den ilskan och kallsvett jag såg och fick över mig talar sitt tydliga språk. Svenne klarar inte en omskakning, men vill du tro annat så är du välkommen att göra det.
2022-03-23, 10:39
Medlem
WatchItNows avatar
Två små historier visar vilken ekonomiskt kunskap TS besitter:
1) jag köpte en 2:a till min dotter att bo i som student i Karlskrona, stor fin 2:a lugnt område balkong och sjöutsikt. När hon nu studerat klart sålde hon den för 1.2Mkr och tjänade 600.000 kr på 6 år. Hennes kompis bodde i studentrum som kostade MER i hyra per månad, när hon nu flyttar är hon utfattig.

2) Min kollega i Stockholm envisas med att hyra ett radhus. Det har han gjort sedan 1990-talet. han är nu 65 år och äger ingenting. Min villa som jag bytt upp mig till via 5 sålda bostäder sedan 1994 när jag köpte en 3:a på Frejgatan i Stockholm för 1mkr och slutat med ett mindre slott på 11 rum mitt i Lund, är värd över 15Mkr och jag har noll lån.

Att hyra är att göra andra till miljonärer. En ren njutning att äga 15 mkr och läsa TS som inte äger en krona.
Senast redigerad av WatchItNow 2022-03-23 kl. 10:41.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in