2022-03-22, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
Dags för en summering och ett litet slutbetyg. Betygen är främst satta mot bakgrund av förväntningar på åkarna.

Bra sammanfattning!

Med facit i hand är det ju lätt att tycka att Stina skulle åkt i Antholtz. Det är trots allt där man ger bort nationscupen mer än någon annanstans.
Citera
2022-03-22, 10:48
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
Hanna Öberg: 2+
Ja det är lite hårt med OS-guld, fjärdeplats i totalen och en VC-seger under säsongen, men jag tror samtidigt hon håller med om att mycket blev misslyckat under säsongen i stort. Jag hade kunnat sträcka mig mot en trea om hon klarat totalpallen eftersom det i slutändan är ena benet i hur man bedömer skidskyttars säsonger, men när hon bommade även det(för fjärde säsongen i rad) kändes det ganska signifikativt. Förenklat är det enbart skidåkningen som stämt i år, rentav har hon gått framåt där, men resten har varit så pass dåligt att helheten blivit rätt klart sämre. Man kan ha sämre sämstasäsonger i en karriär, men vi får hoppas att detta ändå var en sådan.

Jag skulle nog ha gett Hanna en trea. Jämfört med förra säsongen så tappade hon inte åkformen helt och hållet efter mästerskapet utan den höll över hela säsongen. Sedan beror det väl lite på vilka förväntningar man hade på Hanna inför säsongen. Förväntade man sig att hon skulle höja sin åkfart på det sättet som hon gjorde?
Citera
2022-03-22, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Jag skulle nog ha gett Hanna en trea. Jämfört med förra säsongen så tappade hon inte åkformen helt och hållet efter mästerskapet utan den höll över hela säsongen. Sedan beror det väl lite på vilka förväntningar man hade på Hanna inför säsongen. Förväntade man sig att hon skulle höja sin åkfart på det sättet som hon gjorde?

Främst är det ju det du nämner, att hon inte direkt tappade formen någon gång under säsongen. Därför blir det ju extra stor besvikelse att hon inte fick till det bättre och gick två månader på slutet utan pallplats. Hon sköt alltså 78.93% i år om man inkluderar stafetter, under 80 i både ligg och stå.

Egentligen har hela det svenska laget förbättrat sig åkmässigt i år med få undantag. Men det känns rimligt när alla utom Mona är 28 eller yngre. Jag tycker att man har mer att hämta på vallen in till nästa säsong även om damerna har en bra grundnivå. På herrsidan är det bara Sebbe och Peppe som är godkända på vallen. Underifrån ser det likadant ut att damerna är stabilare på vallen.
Citera
2022-03-22, 11:52
Medlem
ingetbranicks avatar
Kunnigt som vanligt från frankkk och väl motiverat. Med det sagt hade jag nog ändå satt 3+ på Hanna och 2+ på Oskar, just utifrån förväntningarna. Att den senare faktiskt har gjort stora framsteg i spåret väger för mig tyngre än hans svaga skytte. Som ofta påpekas här i tråden är det lättare för en bra skidåkare att lära sig skjuta än tvärtom.
Citera
2022-03-22, 20:13
Medlem
Håller med om alla betyg utom för Ponsi som jag hade större förhoppningar på inför säsongen efter hans sprintguld på VM ifjol. Snabb i spåret men instabil på vallen är väl en bra sammanfattning av hans säsong där dalarna i hans prestationer har varit avgrundsdjupa raviner som inte är värdiga den som anses vara näst bäst av de svenska herrarna. En stabil 2:a men inte mer från mig till honom, trots OS-medaljen. Bara att hoppas att det kommer bättre åkare underifrån snart nu; Ponsi är stabil i stafetter med extraskott men vi behöver en mer jämn andreman än honom i laget.
Citera
2022-03-23, 06:27
Medlem
Något oväntat blev OK Landehof från Landvetter utanför Göteborg bästa klubb på JSM. Det rör på sig även inom skidskyttet här nere, tror inte de haft den sektionen mer än 5-6 år.
Citera
2022-03-23, 07:09
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bofop
Håller med om alla betyg utom för Ponsi som jag hade större förhoppningar på inför säsongen efter hans sprintguld på VM ifjol. Snabb i spåret men instabil på vallen är väl en bra sammanfattning av hans säsong där dalarna i hans prestationer har varit avgrundsdjupa raviner som inte är värdiga den som anses vara näst bäst av de svenska herrarna. En stabil 2:a men inte mer från mig till honom, trots OS-medaljen. Bara att hoppas att det kommer bättre åkare underifrån snart nu; Ponsi är stabil i stafetter med extraskott men vi behöver en mer jämn andreman än honom i laget.

Att det skulle komma någon underifrån och etablera sig som en stabilare tvåa än Ponsilouma ser jag inte ske på flera år. Det man kan hoppas på är att Stefansson och Oskar Brandt tar klivet upp till Nelins och Peppes nivå. Och talanger som Oscar Andersson och Erik Larsson har inte alls utvecklats i år utan istället varit väldigt osynliga.

Dessutom är inte Ponsilouma dömd till vara kvar på den (ostabila nivå) han befinner sig på nu. Jag tror han kommer att utvecklas och bli stabilare och förhoppningsvis få till fler toppar också.
Citera
2022-03-23, 07:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Att det skulle komma någon underifrån och etablera sig som en stabilare tvåa än Ponsilouma ser jag inte ske på flera år. Det man kan hoppas på är att Stefansson och Oskar Brandt tar klivet upp till Nelins och Peppes nivå. Och talanger som Oscar Andersson och Erik Larsson har inte alls utvecklats i år utan istället varit väldigt osynliga.

Dessutom är inte Ponsilouma dömd till vara kvar på den (ostabila nivå) han befinner sig på nu. Jag tror han kommer att utvecklas och bli stabilare och förhoppningsvis få till fler toppar också.

Håller tyvärr med om ditt första stycke och håller även med om ditt andra. Men just nu är han en tvåa för mig i alla fall. Och vem vet, det kanske dyker upp en ny "Elvira" även på herrsidan som kan utvecklas snabbt i rätt miljö?

Ponsi kommer nog att köra fram till nästa OS, kanske något år därefter också. Men sen är han färdig att "pensioneras" och då behöver vi redan ha ersättare på plats.
Citera
2022-03-23, 08:39
Medlem
sunessensommars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bofop
Inte värdigt i förhållande till vad? Tittar man på den här sidan millenieskiftet är det snarast en bra säsong om man ser till vad näst bäste svensk presterar i totala världscupen.

Sedan säsongen 99/00 har näst bäste svensk slagit eller tangerat Ponsiluomas 22:a plats från i år vid följande tillfällen.

04/05, Bergman 14, Ferry 21
07/08, Ferry 6, Nilsson 22
08/09, Bergman 8, Ferry 9
10/11, Ferry 7, Bergman 13
11/12, Bergman 6, Lindström 9
12/13, Lindström 7, Ferry 19
13/14, Ferry 8, Lindström 18
20/21, Samuelsson 6, Ponsiluoma 10

Av de åtta säsonger sedan 99/00 där näst bäste svensk varit 22:a eller bättre är det alltså egentligen bara fyra säsonger (08/09, 10/11, 11/12 och 20/21) där näst bäste svensk varit klart bättre än 22:a, och då har Ponsiluoma själv stått för en av de fyra placeringarna.

Ovan nämnda åkare är för övrigt de enda svenskar som någon gång placerat sig 22:a eller bättre i totalen sedan säsongen 99/00. Mathias Nilsson peakade på sin 22:a placering medan övriga som synes har några säsonger med klart bättre placeringar (däribland några sådana som inte kommer med här eftersom näst bäste svensk var sämre än 22:a). Med det sagt har också alla ovan nämnda säsonger där de placerat sig sämre än 22:a även efter sina respektive genombrottssäsonger. Är man inte nära nog dominant eller åtminstone en av säg tre till fem åkare som är det, kommer det i princip med skidskyttets varians.

Lägg till detta att Ponsiluoma denna säsong blev den sjätte svenske herre någonsin att ta en individuell medalj i OS och av de åkare som nämnts ovan är det bara Ferry och Samuelsson som har lyckats med det. Ingen har hittills gjort det två gånger.

Sammantaget tycker jag nog allt att Ponsiluomas säsong är väl värd en trea i betyg.

Frankkks betygsättning var för övrigt väl avvägd och trevlig läsning. Annat var iofs inte att vänta.
Senast redigerad av sunessensommar 2022-03-23 kl. 08:42.
Citera
2022-03-23, 09:06
Medlem
Enig med flera andra här. Chansen att det kommer någon annan som håller en högre nivå än Ponsi den här säsongen och blir ny tvåa i laget är betydligt lägre än att Ponsi hittar ett stabilare skytte och kan ta sig upp några nivåer på så vis.

Skyttet är ju ett utvecklingsområde som säkert kommer att stå i fokus för de allra flesta i landslaget under nästa säsong. Många av dem gjorde väl en del ändringar på på vapnen till den här och de föll kanske inte helt bra ut om man tittar på skytteprocenten som presterats, men det kan ju vara så att det helt enkelt behöver mer tid att sätta sig och en träningssäsong till med lite justeringar kan ge den effekten som man egentligen hoppades på till i år.
Citera
2022-03-23, 09:21
Medlem
ingetbranicks avatar
Jag hade ju inte direkt gråtit blod om en sån som Siegfried Mazet hade bestämt sig för en ny utmaning och gått över gränsen i stället för att förlänga med Norge i fyra år till. Men han lär väl vara i en position där han i princip kan bestämma sin lön själv och det kan Sverige inte matcha. Vi får väl se hur länge vi får behålla Lukas innan tyskarna drar i honom.
Citera
2022-03-23, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sunessensommar
Inte värdigt i förhållande till vad? Tittar man på den här sidan millenieskiftet är det snarast en bra säsong om man ser till vad näst bäste svensk presterar i totala världscupen.

Jag tycker nog att jag motiverade mitt betyg ganska väl. Jag hade helt enkelt större förväntningar på honom än vad han lyckats leverera under säsongen. Konstigare än så är det inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in