2022-03-15, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pg46
Kjedet meg på arbeid i dag, så når jeg så at påmeldingsfristen til JSM var gått ut så bestemte jeg meg for å sammenligne med påmeldingene i 2019 (siste coronafrie sesong) for å se hva slags resultat arbeidet med å øke deltakelsen har gitt. Jeg tok bare deltakelsen i en øvelse da jeg går ut fra at de som er påmeldt i en stort sett er påmeldt i alle. Jeg sammenlignet også bare antall påmeldte siden deltakelsen i år jo ikke er klar:

Klasse 14-15: Det er jo i de yngste klassene en forventer økning (det er tross alt bare 5 år siden den nye gullalderen i svensk skiskyting begynte), og det ser vi til gangs hos begge kjønn. I '19 var det 18/18 påmeldte (damer/herrer), mens i år så er det 40/34, altså en økning på over 100% hos jentene og nesten 100% hos guttene.

Klasse 16-17: Også her er det veldig bra økning, fra 18/22 til 36/29, men her ser vi at økningen er mye større på jentesiden.

Klasse 18-19: Her avtar veksten, som vi nok kunne forvente siden de yngste her allerede var 14 under Pyongchang OL. I '19 var det 15/20 og nå 20/23. Fremdeles større vekst på jentesiden, men vi ser også at det her er flere gutter enn jenter som eneste klasse.

Klasse 20-22: Her er det faktisk fall i deltakelsen fra 17/13 til 15/11.

Jeg tok også en kikk på deltakelsen i stafettene for å se om vi kunne lese ut noe om antall klubber:

Klasse 16-22: Her er det økning i antall påmeldte lag, men det lyver litt. I '19 var det 8/11 lag og i dag 15/15. Hvis en ser nærmere på de påmeldte så var det 7/9 forskjellige klubber mens det i år er 9/8, så bare en liten økning på jentesiden og faktisk en reduksjon hos guttene. De største klubbene deltar med flere lag i år (bl.a Tullus som har 4 damelag), og det er også endel blandete lag med løpere fra flere klubber.

Klasse 12-15: Her ser en igjen at økningen er betydelig. Fra 5/5 til 13/10, og fra 4/4 forskjellige klubber til 8/7.

Nytt i år er Singel Mix stafett for klasse 16-22. Her er det hele 34 lag påmeldt, og 14 forskjellige klubber.

Si ifra hvis det er noe jeg ikke har forklart nok, eller om det er noe jeg har gjort feil.

Tack för genomgången! Bra utveckling bland de yngre. Även bland de äldre hade man ju kunnat tänka sig en ökning med lite rekrytering från längdåkningen.
Citera
2022-03-15, 12:03
Medlem
Riktigt trist för Bettan som testat positivt för covid så blir inget Holmenkollen för henne. Stolpe ut på världscupstarterna i år. Hon missade ju även chansen i Antholtz pga sjukdom.

Visst är hennes plats dock inte personlig utan Sverige kan ersätta henne med någon annan?
Citera
2022-03-15, 12:05
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riwarde
Riktigt trist för Bettan som testat positivt för covid så blir inget Holmenkollen för henne. Stolpe ut på världscupstarterna i år. Hon missade ju även chansen i Antholtz pga sjukdom.

Visst är hennes plats dock inte personlig utan Sverige kan ersätta henne med någon annan?

Hon har ju en plats i kraft av att vara topp-10 i IBU-cupen så hennes plats är personlig.

Börjar bli lite trött på aktiva som släppt ned garden för mycket och drar på sig Covid.
Citera
2022-03-15, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pg46
Kjedet meg på arbeid i dag, så når jeg så at påmeldingsfristen til JSM var gått ut så bestemte jeg meg for å sammenligne med påmeldingene i 2019 (siste coronafrie sesong) for å se hva slags resultat arbeidet med å øke deltakelsen har gitt. Jeg tok bare deltakelsen i en øvelse da jeg går ut fra at de som er påmeldt i en stort sett er påmeldt i alle. Jeg sammenlignet også bare antall påmeldte siden deltakelsen i år jo ikke er klar:

Klasse 14-15: Det er jo i de yngste klassene en forventer økning (det er tross alt bare 5 år siden den nye gullalderen i svensk skiskyting begynte), og det ser vi til gangs hos begge kjønn. I '19 var det 18/18 påmeldte (damer/herrer), mens i år så er det 40/34, altså en økning på over 100% hos jentene og nesten 100% hos guttene.

Klasse 16-17: Også her er det veldig bra økning, fra 18/22 til 36/29, men her ser vi at økningen er mye større på jentesiden.

Klasse 18-19: Her avtar veksten, som vi nok kunne forvente siden de yngste her allerede var 14 under Pyongchang OL. I '19 var det 15/20 og nå 20/23. Fremdeles større vekst på jentesiden, men vi ser også at det her er flere gutter enn jenter som eneste klasse.

Klasse 20-22: Her er det faktisk fall i deltakelsen fra 17/13 til 15/11.

Jeg tok også en kikk på deltakelsen i stafettene for å se om vi kunne lese ut noe om antall klubber:

Klasse 16-22: Her er det økning i antall påmeldte lag, men det lyver litt. I '19 var det 8/11 lag og i dag 15/15. Hvis en ser nærmere på de påmeldte så var det 7/9 forskjellige klubber mens det i år er 9/8, så bare en liten økning på jentesiden og faktisk en reduksjon hos guttene. De største klubbene deltar med flere lag i år (bl.a Tullus som har 4 damelag), og det er også endel blandete lag med løpere fra flere klubber.

Klasse 12-15: Her ser en igjen at økningen er betydelig. Fra 5/5 til 13/10, og fra 4/4 forskjellige klubber til 8/7.

Nytt i år er Singel Mix stafett for klasse 16-22. Her er det hele 34 lag påmeldt, og 14 forskjellige klubber.

Si ifra hvis det er noe jeg ikke har forklart nok, eller om det er noe jeg har gjort feil.

Bra genomgång. Det kommer nog fortsätta öka, det är fler fullstora skidskytteanläggningar antingen precis färdigbyggda eller på god väg(målet är åtta nya anläggningar klara 2026). Så inte minst på ställen där man tidigare inte haft skidskytte kommer man få en ny bas av klubbar.
Citera
2022-03-15, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Börjar bli lite trött på aktiva som släppt ned garden för mycket och drar på sig Covid.
Det är givetvis inte hållbart att leva i Covidbubbla i flera år. Är som att bli upprörd för att de drar på sig en vanlig förkylning
Citera
2022-03-15, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Hon har ju en plats i kraft av att vara topp-10 i IBU-cupen så hennes plats är personlig.

Jag mindes det som att det bara var vinst i cupen som gav en personlig plats och övriga topp 10-platser är nationella. Såg på Bettans Instagram nu och där tolkar jag att det är så.

"I och med att jag var 3:a i totalen på IBU-cupen nu får Sverige en friplats på sista världscupen i Oslo. I söndags fick jag veta att jag får använda den friplatsen."

Så då borde Sverige kunna ersätta henne med någon annan. Vi får väl se hur det blir.
Citera
2022-03-15, 13:26
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Jag mindes det som att det bara var vinst i cupen som gav en personlig plats och övriga topp 10-platser är nationella. Såg på Bettans Instagram nu och där tolkar jag att det är så.

"I och med att jag var 3:a i totalen på IBU-cupen nu får Sverige en friplats på sista världscupen i Oslo. I söndags fick jag veta att jag får använda den friplatsen."

Så då borde Sverige kunna ersätta henne med någon annan. Vi får väl se hur det blir.

OK, så har jag inte tolkat det men kan ha fel. Topp-10 i totala IBU-cupen får en friplats till Holmenkollen men bara 2 per nation kan användas.
Citera
2022-03-15, 13:55
Medlem
Stefan4s avatar
Citat:

Logiskt sett bör det ju inte innebära en nackdel för nationerna att vinna IBU-cupen. Så om friplatserna till världscupavslutningen, som placeringarna 2-10 i IBU-cupen ger, kan nyttjas av olika aktiva inom samma nation, så bör denna regel rimligtvis inkludera även förstaplatsen.
Citera
2022-03-15, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan4
Logiskt sett bör det ju inte innebära en nackdel för nationerna att vinna IBU-cupen. Så om friplatserna till världscupavslutningen, som placeringarna 2-10 i IBU-cupen ger, kan nyttjas av olika aktiva inom samma nation, så bör denna regel rimligtvis inkludera även förstaplatsen.

Det är sant. Gäller den personliga platsen för vinnaren av cupen bara världscupstarten på nästa säsong då kanske?
Citera
2022-03-15, 14:15
Medlem
Citat:
Det är sant. Gäller den personliga platsen för vinnaren av cupen bara världscupstarten på nästa säsong då kanske?

Här hittade jag reglerna om vad som faktiskt gäller: https://assets.ctfassets.net/cz0vl36hcq0x/7mkQn1kQTB7VzlUZHAcuec/4074feae655444a2becb2925a2955661/m95qufrqcsz9toqebwbc.pdf

Citat:
 15.6.3 Additional Start Rights at WC
a. At the World Cup Final, the Junior competitor with the highest number of points earned at the current
season’s Junior World Championships will receive an additional personal start quota, if his/her NF
intends to register this athlete for the event. Such Juniors results in Sprint or Individual competitions at
the World Cup final shall not have any negative effect on the qualification for a possible start at World
Cups or IBU Cups of the next season.
b. At the World Cup Final, NFs are allowed to enter competitors in addition to the quota based on how
many competitors they have ranked in the top 10 of the IBU Cup Total Score final standings, up to a
maximum of two per NF. The NF is free to use these additional entries for any qualified competitor. The
NFs with the winner of the IBU Cup Total Score for men and women will also receive additional funding
from the IBU for the winner’s participation at the World Cup Final.
c. At the first World Cup event of the following season, the winner of the IBU Cup Total Score will receive an additional personal start quota, if his/her NF intends to register this athlete for the event.

Slutsats att Bettan borde ersättas av någon annan. Frågan är vem det blir? Ingela Andersson eller Johanna Skottheim? Ingen av dem känns superspännande just nu.
Citera
2022-03-15, 14:26
Medlem
Skottheim definitivt, hon tog ju ändå poäng i Finland. Men jag tycker det verkar konstigt att man hellre skulle köra E. Nilsson, så tippar att hon kanske redan räknats bort av andra skäl. Ingela kan jag tänka mig går bort som närkontakt till Bettan(dom brukar vara rumskompisar).

Ser inte någon i IBU-gänget vara VC-duglig just nu i övrigt. Tilda J in i hetluften är väl tveksamt, men hon vore nog bästa alternativet redan nu. Blir nog Nicolina Lindqvist annars.
Citera
2022-03-15, 14:27
Medlem
Alkibiadess avatar
Fast jag tolkar följande

Citat:
b. At the World Cup Final, NFs are allowed to enter competitors in addition to the quota based on how
many competitors they have ranked in the top 10 of the IBU Cup Total Score final standings, up to a
maximum of two per NF. The NF is free to use these additional entries for any qualified competitor. The
NFs with the winner of the IBU Cup Total Score for men and women will also receive additional funding
from the IBU for the winner’s participation at the World Cup Final.

som att det inte går att ersätta Högberg med någon annan då Högberg var enda svenska topp-10 i IBU-cupen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in