2022-03-23, 08:08
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StefanO12
Personligen har jag aldrig förstått varför varianten BR har blivit så stort. Man äger ingenting utan betalar bara för att bo. Du får inte disponera "din" lägenhet som du vill utan det finns en styrelse som dikterar villkoren. Det är bara i Sverige som en dylik ordning uppkommer. I resten av världen har man lägenheter och villor som man antingen hyr eller äger. Fullt ut. Man har lagfart på samma sätt. Och nu börjar det komma i större antal i hela Sverige vilket betyder att borätterna komma så småningom betraktas som hyresrätten men med medbestämmande. Som det var tänkt från början.
Förstod att den här frågan skulle komma upp. Igen... suck. Nej, du har fel det finns BR-modeller i många andra länder, tex. även till och med i USA. Och anledningen till att det är populära är att de fungerar bra. Det är lite koll på boendet, man får inte renovera hur som helst, andrahandsuthyrning regleras etc. Man tar ett gemensamt ansvar för sitt boende.

I en ägarlägenhet kan du få in vilka skräckgrannar som helst som andrahandshyresgäster. Hur länge som helst. Risken finns också att fastigheten i stort sköts sämre, det finns många sådana exempel på halvt fallfärdiga fastigheter på kontinenten. Du slipper heller inte en gemensam förening, om du nu tror det, i en ägarlägenhet. Många har också gemensamma lån.

Sen det där att du "inte äger någonting" är också fel. Hur tror du annars att bankerna kan ta en lägenhet som säkerhet? Man äger inte själva lägenheten, men däremot äger du en andel i en förening som äger en hel fasgighet, ungefär som du äger aktier i ett aktiebolag.
2022-03-23, 08:10
Medlem
den.dryges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StefanO12
Och du kommer aldrig omförhandla det tror du? Helt oavsett om du har låg ränta idag så kommer alla drabbas om den tokhöjs. Men hela vår ekonomi bygger på skuld är frågeställningen om räntans nivå sekundär. Vi har större problem. Vi alla.

Så om jag har bundit min ränta på 2 eller 3 år, så menar du jag ska betala i efterskott ? Att dom höjer min ränta när avtalet går ut, upp till 13 % så dom får igen pengar som jag "lurat dom på "

Du vet väl inte hur räntan ser ut när mitt avtal ska skrivas om?

Eller om du gör det, så får du gärna berätta när jag ska binda om dom.
2022-03-23, 08:13
Medlem
OM den rörliga boräntan mer än tillfälligt skulle gå upp till 7%, då skulle självklart vissa få det svettigt. Man kanske samtidigt har andra lån som då kommer få betydligt högre ränta.

Kan tänka mig att man då tar bort amorteringskravet tillfälligt.

Men som sagt, höjd ränta och höjda bränslepriser påverkar självklart även hyresrätter.

Min månadsavgift på bostadsrätt har ökat med ungefär 15% på 12 år.
2022-03-23, 08:14
Medlem
den.dryges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wertyn
En tanke bara. Jag äger mitt boende, det kostar mindre per månad, inkl amorteringar, än de hyresrätter som finns häromkring och jag har god marginal för räntehöjningar. Dom kommer dessutom inte chockhöja räntan från en dag till en annan. Alla som äger sina boenden sitter dessutom inte och vänder och vrider på sina kronor. Om du som har en hyresrätt har råd att spara, vad får dig att tro att någon som äger sitt boende och som många gånger har en lägre boendekostad än dig INTE har råd att spara? Även jag sparar i fonder (dock ej avaza zero) och även om det vart skakigt nu senaste så har jag gjort en bra vist där. Det gäller att sprida ut sina möjligheter.

Vi brukarha räknar gör ca 11.000 varje månad, då bor vi i ett 3 planshus i hyffsat stor ord i Skåne på ca 250 kvm. Det är jag rätt nöjd med
2022-03-23, 08:16
Medlem
Normalsaltatsockers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rritt
Du tror inte de höga räntorna och allmänna prisökningar påverkar din hyresvärd? När hyresvärdens låneränta ökar till 7% kommer det, med marginal, att läggas på hyran.
TS verkar tro att huset han bor har någon varit snäll att bygga gratis. Att huset är belånat verkar han helt missat och han både betalar amortering och ränta via hyran fattar han inte heller
2022-03-23, 08:20
Medlem
Kurt-Beritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fattighjonas
Fast alla flyktingar från Ukraina kommer att motverka stigande räntor och påverkan på prisutveckling och värde. Med flyktingar blir efterfrågan på boende blir större.

Tror du att Ukrainare har det gott ställt? Snittlön på typ 3 000 kr/mån
2022-03-23, 08:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AvanzaZero
Vi i hyresrätt vet vad vårt boende kostar nästa månad, nästa år och även fem år från nu, eftersom hyreshöjningar reglerade till några futtiga procent.

Ni bolånetorskar är nöjda för att er BRF i er inbillning ökat med 50% i värde. Men när räntan står i 7%, vilket kommer tvingas fram av Fed och ECB, kommer era bostäder vara värda en femtedel av detta. Samtidigt kommer er räntekostnad mångdubblas och likaså avgiften till er förening, vilket resulterar i att ni fortfarande inte kan amortera, får sluta investera och istället använda hela er inkomst till att betala ränta. Under samma tid kraschar börsen.

Vi i hyresrätt, åtminstone jag, fortsätter under samma tid att varje månad investera 30k i marknaden och köper till vrakpriser. Efter ett litet tag bor vi gratis tack vare utdelningen - man behöver inte särskilt mycket kapital för att få 120k i utdelning och alltså täcka en hyra på 10k per månad.

Bolånetorskar, er tid har varit och nu väntar ert fall. Vi kommer förnöjt se på och köpa era tillgångar till vrakpriser.

Hur investerar ni som bor i en stabil hyresrätt? Hur positionerar ni er för den kommande bostadskraschen?

😂👍

Jag bor i en jättestor gammal sliten våning med 4a meter i taket, en herrskapsvåning i en av skandinaviens största städer. Den ligger så centralt man kan komma och priset är 1/3edel av marknadshyran = det är en extremt bra deal för mig.

Det gör att jag enkelt kan spara runt 25k varje månad och av de pengarna blir mycket investerat.

Så jag har en guldsits med väldigt hög årsinkomst. Men även jag kommer köpa. Jag ska köpa mig en riktigt stor lägenhet med uthyresdelar.

Och då kommer jag hyra ut till idioter som sitter och tror på 7% I ränta.

Priset på bostäder kommer öka så länge kreditexpansionen fortsätter och politiker kommer göra absolut allt för att ta om hand skattebetalare med stora huslån.

Jag är ledsen att säga det, men du min herre är en idiot och du har missat möjligheten att genom ditt boende hedga mot kreditexpansionen. Nu sitter du och är sur för att värdet på dina småslantar urholkas och att sura på flashback blir en copeing-strategy.

Det kan gott vara en övergående nedgång, men 7%? 🤣👌
2022-03-23, 08:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Fast när Bengt höjde räntan till 500% så var väl Carl Bildt statsminister sen något år tillbaka?

Det var Palme och Kjell olof Feldt fel att det blev så. Dom fattade ett felaktig beslut hösten 1985.
2022-03-23, 08:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Normalsaltatsocker
TS verkar tro att huset han bor har någon varit snäll att bygga gratis. Att huset är belånat verkar han helt missat och han både betalar amortering och ränta via hyran fattar han inte heller
Ssssshhh tyst. Berätta inte för han. Det blir så festligt när han vaknar upp till the smell of höjd hyra.

Det roligaste är verkligen idioter som TS som tror de är smartare än alla andra
2022-03-23, 08:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Förstod att den här frågan skulle komma upp. Igen... suck. Nej, du har fel det finns BR-modeller i många andra länder, tex. även till och med i USA. Och anledningen till att det är populära är att de fungerar bra. Det är lite koll på boendet, man får inte renovera hur som helst, andrahandsuthyrning regleras etc. Man tar ett gemensamt ansvar för sitt boende.

I en ägarlägenhet kan du få in vilka skräckgrannar som helst som andrahandshyresgäster. Hur länge som helst. Risken finns också att fastigheten i stort sköts sämre, det finns många sådana exempel på halvt fallfärdiga fastigheter på kontinenten. Du slipper heller inte en gemensam förening, om du nu tror det, i en ägarlägenhet. Många har också gemensamma lån.

Sen det där att du "inte äger någonting" är också fel. Hur tror du annars att bankerna kan ta en lägenhet som säkerhet? Man äger inte själva lägenheten, men däremot äger du en andel i en förening som äger en hel fasgighet, ungefär som du äger aktier i ett aktiebolag.

Nä, det är inte samma sak. Och för övrigt, tror du på riktigt att ägarna som hyr hyr i andra hand som har ett personligt intresse av sin egendom är sämre på att han kontroll på sin lägenhet än en vald förening av glada amatörer? Sossedravel.
2022-03-23, 08:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kajusi
Finns gott om skuldsatta föreningar på östermalm, många i behov av stora renoveringar men som inte sker för att hålla avgiften nere och maximera priserna.

Värst är väl BRF i miljonprogrammen. Där får man betala 7000:- för en 3:a i Flemingsberg, men du behöver bara betala 1,9 miljoner för en lägenhet i ett ghetto som den kristna guden glömde.
2022-03-23, 08:26
Medlem
Normalsaltatsockers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Systemkritik
Ssssshhh tyst. Berätta inte för han. Det blir så festligt när han vaknar upp till the smell of höjd hyra.

Det roligaste är verkligen idioter som TS som tror de är smartare än alla andra
Okeeej…🤪

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in