2022-03-22, 21:54
Medlem
PulverBraxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Kommer du inte klara av att visa.

Varför görs inte det då i större utsträckning, så att lönerna inte är låga?
Det var meningen att du skulle svara på det. Det är tomt på svar.

Utdelning dubbelbeskattas.

I din värld är således dubbelbeskattning detsamma som "skattemässiga fördelar".

Och därmed lär alla förstå hur det är ställt med din tankeförmåga.

Varför citerar du per mening blir helt olösligt dessutom dubbelbeskattas inte alls utdelning från eget AB. Nej du är inget rolig att diskutera med oläsligt svammel.
Citera
2022-03-22, 22:01
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NykteristJaVisst
Är det bara jag som tycker det borde vara olagligt att låna ut för ränta?
Nej, du har hela den islamiska världen med dig. Googla Sharia Lending/Islamic Finance.
Så du är i gott sällskap!

OnTopic: Ja, det är möjligt att öka räntan utan en krasch. Det krävs dock att det görs väldigt långsamt så att folk vänjer sig under tiden.
Citera
2022-03-22, 22:09
Medlem
Enterprises avatar
Citat:

1. Staten har en mekanism som säkrar att fastigheter inte säljs med kvarvarande skulder. Staten alltså. Inte banker.

2. BRF har en mekanism som säkrar att BR inte säljs med kvarvarande skulder. BRF alltså. Inte banker.

Slutar en villaägare betala ränta kan banken bara gå till kronofogden och begära att lånebeloppet återbetalas. Banken har exakt inget med fastigheten att göra. Den kan inte ta över på något sätt.
Återigen vem är det som lurar i er annan goja?
Tror att många tänker på hur det fungerar i USA och blandar ihop.

När det gäller kommersiella fastigheter så har banken ofta pant i aktier (också) och då kan man absolut ta över panten själv, även om banken sällan vill göra det.

Sedan kan banken också vid exekutiv auktion (av fastighet eller BR) ropa in ett pantobjekt för att försvara sig mot att objektet säljs till "skambud". Detta göra i så fall normalt sett genom köp i en sidostruktur som inte belastar bankens balansräkning. Sidostrukturen får ett nytt lån från banken och köpet återbetalar del av bankens ursprungliga lån. När marknaden hämtat sig säljer sidostrukturen fastigheten med vinst och bankens ursprungliga kreditförlust kan återvinnas. Detta tillämpades i ganska stor utsträckning på 90-talet, om du var med då?
Senast redigerad av Enterprise 2022-03-22 kl. 22:14.
Citera
2022-03-23, 06:47
Medlem
Pratar ni om ökat värde nominellt eller realt?

https://cornucopia.se/2014/02/reala-villapriser-1952-2013/
Citera
2022-03-23, 07:11
Medlem
Självklart blir det bostadskrasch. Det är nu det börjar.
Citera
2022-03-23, 07:40
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Jojoneg
Sveriges befolkning är en av de mest belånade i världen. Den extremt låga inflationen vi har haft i flera år har varit en stor bidragande faktor till de ständigt ökade bostadspriserna.

1. Kommer svenskarna ha råd att betala av sina lån ifall räntan höjs?
2. Kan riksbanken besluta att ej höja räntorna för att förhindra en bostadskrash eller kommer de trots allt bli tvingade pg a inflationen?

Vad exakt är en bostadskrasch?
Citera
2022-03-23, 14:32
Medlem
FLManInTheNewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Vad exakt är en bostadskrasch?
Ett klassiskt scenario vore: Nar belanat belopp overstiger marknadsvardet, valdigt enkelt forklarat.

Tex, du lanade 3m till hus som numera ar vart 1m, sa nu ar du 2m under vatten. Med tanke pa dom stigande rantorna har du inte lange rad att betala lanen, sa du tvingas salja. Sa nu har du 2m i lan och inget hus.
Citera
2022-03-23, 21:41
Medlem
losfers avatar
Jag cashade ut lite fonder och har nästan 2 miljoner sittande på kontot. Tanken var att köpa ett hus. Nu undrar jag om timingen är bra eller om man ska avvakta lite. Ska inte köpa i Stockholm och husen jag kollar på är i 2-3 miljonersklassen. Jag bor bra där jag är men hyr. Å ena sidan så minskar mina pengar i värde varje dag. Men å andra sidan kanske man kan få mer för pengarna om ett halvår eller år om det blir en nedgång på huspriserna frammöver.
Men vågar man verkligen tro att det blir nån prisnedgång? Har väl aldrig hänt i Sverige på 2000-talet.
Citera
2022-03-23, 21:47
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av losfer
Men vågar man verkligen tro att det blir nån prisnedgång? Har väl aldrig hänt i Sverige på 2000-talet.

Dippar 2008, 2017 och 2020 har vi sett.

Hittar du rätt hus är det väl bara att slå till dock, men det kostar nog inte särskilt mycket att vänta. Det är ju en bra sits att inte ha akut behov och istället kunna vänta på rätt objekt till rätt pris, eller varför inte bygga ett nytt hus?
Citera
2022-03-24, 07:53
Medlem
Klappasäftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nightwolfer
Jag tror inte de nominella priserna sjunker särskilt mycket, dock kommer realvärdet av tillgången minska. Dras räntan upp för fort kollapsar allt och bostadspriser är det minsta problemet.

En kpif inflation på som flukterar mellan 4-8%
2022 kan jag tänka mig, går styrräntan upp blir det 0,5 till 1%, med nominell värdeminskning på cirka 10% 2022 är nog en möjlig scenario. Jag tror inte den ränte ökningen är mer än symbolisk. Då det inte är en överhettad marknad som leder till inflation utan en fördröjd effekt av QE, samt problem med logistik och råvarehandeln pga corona/krig, energi pris ökningar som har spillt över på transport/ produktions sidan och så småningom produkterna.

Skulle rb öka räntan för fort riskerar det att leda till lågkonjuktur med arbetslöshet.

QE?
Citera
2022-03-24, 08:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klappasäften
QE?
Quantitative Easing
Citera
2022-03-24, 08:50
Medlem
Citat:
Vet inte om den låga inflationen bidragit särskilt mycket.
Däremot har ju stigande löner och därmed lönekostnader bidragit.
Och.

Inflationen har varit kraftig i 30 års tid.
Stigande löner?
Vad pratar du om?
Sista 30 årens ekonomi, bygger helt på kreditexpansion.

1987 kunde jag köpa en toppklass 3'a i gbg innerstad för 275kkr.
Nu är samma lägenhet "värd" 7 mkkr.
Tror du någon har haft en sådan löneutveckling.
Tror du någon hyfsat ekonomiskt lagd svensson kan dynga upp 2mkkr för en etta i någon vanlig stad?

Våra pengar har blivit helt djävla värdelösa och vad värre är så har våra löner blivit hundrafalt mer värdelösa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in