2022-03-16, 14:58
Medlem
Sveriges befolkning är en av de mest belånade i världen. Den extremt låga inflationen vi har haft i flera år har varit en stor bidragande faktor till de ständigt ökade bostadspriserna.

1. Kommer svenskarna ha råd att betala av sina lån ifall räntan höjs?
2. Kan riksbanken besluta att ej höja räntorna för att förhindra en bostadskrash eller kommer de trots allt bli tvingade pg a inflationen?
Citera
2022-03-16, 15:00
Medlem
kyrkstockens avatar
Det största problemet är faktiskt USA. De har så stora lån att om räntorna höjs går de i KK.
Citera
2022-03-16, 16:50
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jojoneg
Sveriges befolkning är en av de mest belånade i världen. Den extremt låga inflationen vi har haft i flera år har varit en stor bidragande faktor till de ständigt ökade bostadspriserna.

2. Kan riksbanken besluta att ej höja räntorna för att förhindra en bostadskrash eller kommer de trots allt bli tvingade pg a inflationen?

Så länge man väljer att höja räntan i små steg och inte för mycket så kommer även svensken att klara sig. Visst kommer vissa få svårt att bo kvar efter ett tag men de flesta ska klara det. När vi köpte vår bostad för drygt sex år sen så stresstestades vår betalningsförmåga med 7% ränta och våra löner har ju inte legat still sen dess direkt.

Det bästa skulle vara att höja räntan och samtidigt ge svenska folket möjlighet att löneväxla men istället för att sätta in pengarna till pension så skulle man få betala av sina bostadslån. Alltså betalar jag utan att behöva skatta på kapitalet.
Givetvis får man endast använda en maxsumma till detta under året.

Jag har möjlighet till bonus i mitt jobb och tar jag ut den i pengar så blir det bara löjligt då skatteverket snor åt sig över 60% skatt på hela summan, oftast väljer jag då att pensionspara beloppet och slipper då skatta på det idag. Skulle gärna kunna göra samma sak men istället då betala av min bostad.
Citera
2022-03-16, 16:55
Medlem
jack.danielss avatar
Myndigheterna har byggt in en finurlig fallskärm i bolånen, jag amorterar 3500kr varje månad, skulle räntan höjas och jag (och alla andra) får problem med att betala räntan och/eller konsumera, så försvinner nog amorteringskravet! Lite surt för mig att lånet inte sjunker iof!
Citera
2022-03-16, 19:05
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:

Vet inte om den låga inflationen bidragit särskilt mycket.
Däremot har ju stigande löner och därmed lönekostnader bidragit.
Och tillväxten som lett till högre levnadsstandard har gjort att folk spenderar mer på bostäderna. Standarden höjs och därmed priset.

1. Vi får hoppas att folk INTE amorterar bort sina lån. Skulle det hända har vi inga pengar längre.

2. RB struntar fullständigt i bostäderna. Det är INTE deras ansvar. Måste RB höja räntan gör dom det. Vill Regering och Riksdag lindra eventuella konsekvenser är det deras sak att göra det.

Man kan dock notera att Regering och Riksdag är ganska saktfärdiga.
Man hade redan i Okt förra året kunnat mildra energiskatterna tillfälligt.
Då hade konsekvenser av stigande energipriser blivit mindre.

Men man väntar ganska länge. Och så ger man inte skatteåterbäring utan delar ut bidrag.
Och det är ordinär vänsterpolitik. Man tar in skatter och delar ut bidrag.

Att sänka skatterna är nyliberal politik. Och därför ser vi knappt det.

Men för att svara din rubrik. Ja det är bara att höja det.
Citera
2022-03-16, 19:09
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken
Det största problemet är faktiskt USA. De har så stora lån att om räntorna höjs går de i KK.

Kul kommentar samma dag som FED höjde räntan och flaggar för en styrränta på närmare 2% vid slutet av året.
Citera
2022-03-16, 19:22
Medlem
Fckptns avatar
Citat:

Ja det är en relevant frågeställning. Många är totalt överbelånade men så länge det stora flertalet orkar så kommer det inte krascha.

Själv sitter jag med ca 10,2 i fastighetslån så en räntehöjning skulle svida. Dock amorterar jag hysteriskt mycket och sparar mycket så en räntehöjning skulle dimensionera om var pengarna läggs.

Inflationen sänker ju värdet på lånet medan fastigheterna är mer värdebeständiga eller värdeökande så det kan finnas uppsidor med.
Citera
2022-03-16, 19:34
Medlem
Bob-Dylans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Kul kommentar samma dag som FED höjde räntan och flaggar för en styrränta på närmare 2% vid slutet av året.

tänkte precis skriva likadant

Likaså att TS skriver låg inflation i sammanhanget bostäder där vi haft och har en hög tillgångsinflation...
Citera
2022-03-16, 19:35
Medlem
kyrkstockens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Oj 2%.
Citera
2022-03-16, 19:43
Medlem
Stefan Ingves har hela tiden påpekat att en normalränta är 5-6% och att de nuvarande låga räntorna är extraordinära åtgärder (observera att det var "extraordinära åtgärder" även innan coronan och Ukraina-kriget). De flesta är nog överens om att låga räntor och högkonjunktur inte hör ihop...speciellt inte med en hög inflation.

Det blir nog svårt att ha en inflation som ligger 3-4 procentenheter högre än räntorna folk betalar på sina hus...och rättfärdiga detta. Det går emot alla ekonomiska teorier, det är bara att vända blickarna mot Turkiet för att se vad omvärlden tycker om Erdogans hantering av låg ränta vs hög inflation (om jag inte missminner mig är väl statslåneräntan 16% och inflationen 30% per år...värt att påpeka att den reella inflationen naturligtvis är högre både här hemma och i Turkiet). Man får helt enkelt skilja på vad som är officiell nivå och den verkliga man själv ser, långtifrån alltid som den sanna bilden ges oavsett det gäller arbetslöshet eller annat. Politiker har såklart en agenda av att justera siffror så de ser ut som om de gjorde ett bättre jobb än sina företrädare. Spelar ingen roll om det är höger eller vänsterregering, de fuskar på enligt bästa förmåga, lägger inga egentliga värderingar i det. Det hör väl till spelet antar jag.

Jag ser bara en utväg, och det är att följa efter inflationen och stoppa den med högre räntor. Exakt hur detta kommer att påverka fastighetsmarknaden är svårt att säg, det borde kyla ner marknaden, men å andra sidan verkar saker vara omvända världen idag (ja, inte bara idag. Har varit så länge). Vi får helt enkelt se var det tar vägen, om pengarna fortsätter urholkas så är det ingen som är intresserad av att sälja sitt hus om man inte är tvungen att göra så. Absolut inte att få MINDRE pengar för sin egendom med valuta som DESSUTOM har ett lägre värde...om (som jag skrev ovan) man inte är tvungen alltså !!

Det sista raderna kan vara viktiga, om en lågkonjunktur står för dörren och arbetslösheten ökar så folk inte har råd att ha kvar sina hus/lägenheter då kommer fastighetspriserna obönhörligen att rasa i och med högre ränta. Får vi ytterligare en tid av stimulerad penningpolitik (trots högre räntor) så kommer antagligen priserna snarast fortsätta öka. Sedan kan man ju spekulera i om det är sannolikt att skjuta en lågkonja framför sig i all evighet, någon gång MÅSTE man (folket) ta smällen.

Stalltipset är att nuvarande regering gärna tar smällen EFTER valet, och jag är nog inte konspirationsteoretiker om jag gissar att ordern är "håll ställningarna ett tag till". Ska jag vara helt ärlig så tror jag att S nästan önskar att det blir ett regeringsskifte så att en högerregering får ta smällen (hade nog varit samma önskan att S skulle vinna valet om det suttit en högerregering idag, så inget politiskt i det)
Citera
2022-03-16, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Så länge man väljer att höja räntan i små steg och inte för mycket så kommer även svensken att klara sig. Visst kommer vissa få svårt att bo kvar efter ett tag men de flesta ska klara det. När vi köpte vår bostad för drygt sex år sen så stresstestades vår betalningsförmåga med 7% ränta och våra löner har ju inte legat still sen dess direkt.

Det bästa skulle vara att höja räntan och samtidigt ge svenska folket möjlighet att löneväxla men istället för att sätta in pengarna till pension så skulle man få betala av sina bostadslån. Alltså betalar jag utan att behöva skatta på kapitalet.
Givetvis får man endast använda en maxsumma till detta under året.

Jag har möjlighet till bonus i mitt jobb och tar jag ut den i pengar så blir det bara löjligt då skatteverket snor åt sig över 60% skatt på hela summan, oftast väljer jag då att pensionspara beloppet och slipper då skatta på det idag. Skulle gärna kunna göra samma sak men istället då betala av min bostad.
Ja, låt staten betala av folks huslån genom att man slipper skatten
Citera
2022-03-16, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken

USA kan inte gå i konkurs. Legal tender for all debts, public and private du vet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in