2022-03-23, 06:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yz44
Kan inte vara speciellt många som njuter av eget och andras eventuella lidande.

Vet inte om TS hört talas om begreppet tillgång och efterfrågan vilket är vad som håller priserna uppe.

Det är inte efterfrågan som hållit uppe priserna och gett galna prissättningar, det är FOMO.
Bara för att någon säljer för 10kr och du köper för 10kr betyder inte att det är värt 10kr.

Precis som en HR nyproduktion inte är en bra investering för 20k i månaden.

Det finns dåliga kort på båda sidorna, men med tanke på hur priserna har spårat ur på bostadsmarknaden så ligger flest dåliga kort där just nu eftersom man också medvetet har hållit nere föreningsavgifterna så man kan pumpa priset på fastigheten, delvis inte utfört reparationer som behövs.
Många som kommer sitta i skiten VID ett högre ränteläge och det är bara fakta.
Avslutad
Jag hatar Ingves och gruppen i hans gäng. Hur mycket hånflin har man inte behövt att utstå beteendet. Chockhöj räntorna. 10%. 20%, why not... Jag lovar att betala 10 000 kr per procentenhet räntorna stiger. Bert Karlssons imperium får en också att må dåligt. Jag är äcklad av honom. Än till dags datum håller han på och verkligen suger ut pengar från statskassan/allas egendom.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AvanzaZero
Nej, hyresökningar är reglerade och avtalas.

Ja - och sticker räntan (och/eller höjs kostnaderna) så sticker hyrorna också då hyresvärdens part bara hänvisar till de stigande kostnaderna.

Jag bor i villa och har faktiskt sett en sjunkande boendekostnad ganska många år.

Skulle man bo i en hyresrätt så skulle hyran höjts garanterat varje år och hyran skulle vara mycket högre. Skulle man haft tur och fått tag i en lägenhet med låg hyra så är det bara att njuta så länge man kan och vänta på den ofrånkomliga stamrenoveringen som gör att hyran höjs kraftigt.

Än så länge pratar vi bara om ekonomi - det finns massa andra nackdelar med att bo i ett hyresrättsområde men det hör till andra forumsdelar - t ex Integration och invandring och Brott och brottsbekämpning.
2022-03-23, 06:41
Avslutad
Bodde tidigare i billig br. Här i stan gäller det 100kvm under 3 miljoner. Bra folk men kommunen hade faktiskt köpt en br där. Var alltid knepiga som bodde där. Men hur jädra många är de kommunen placerar i hr? Inte minst i dyra hr? Massor. I hr kan du ju få vänta i månader på få bytt trasiga saker, åtgärda värme osv. Ja jag har bott i ca 12 hr. I en attraktiv central höll elsladdar på vittra sönder.
2022-03-23, 06:42
Medlem
Molly Muss avatar
Citat:
Nej, hyresökningar är reglerade och avtalas.

Ett år i taget, ja.

Om kostnaderna stiger så stiger hyrorna på sikt minst lika mycket, allt annat vore befängt. De flesta s.k. allmännyttiga bostadsföretag har vinstkrav på sig från sina kommunala ägare.
2022-03-23, 06:47
Medlem
Agent-000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yz44
Så då borde lösningen vara att höja lönerna, men det ökar väl samtidigt inflationen?
Företagen måste kunna finansiera löneförhöjningar vilket kan vara svårt med osäkerhet i ekonomin pga höga räntor.
2022-03-23, 06:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lone star
Största fördelen med br är om du vet att dina grannar har lagt minst en miljon i kontantinsats. Du slipper psykfall,alkisar,whitetrash, religösa fanatiker och småbarn som rusar vilt runt medans farsorna röker vattenpipa eller annat gött

Sött på konceptet 'man köper sin granne' många gånger. Man 'vill' hjälpa till, bara det inte påverkar en själv.
2022-03-23, 06:50
Medlem
Citat:
Vi i hyresrätt vet vad vårt boende kostar nästa månad, nästa år och även fem år från nu, eftersom hyreshöjningar reglerade till några futtiga procent.

Ni bolånetorskar är nöjda för att er BRF i er inbillning ökat med 50% i värde. Men när räntan står i 7%, vilket kommer tvingas fram av Fed och ECB, kommer era bostäder vara värda en femtedel av detta. Samtidigt kommer er räntekostnad mångdubblas och likaså avgiften till er förening, vilket resulterar i att ni fortfarande inte kan amortera, får sluta investera och istället använda hela er inkomst till att betala ränta. Under samma tid kraschar börsen.

Vi i hyresrätt, åtminstone jag, fortsätter under samma tid att varje månad investera 30k i marknaden och köper till vrakpriser. Efter ett litet tag bor vi gratis tack vare utdelningen - man behöver inte särskilt mycket kapital för att få 120k i utdelning och alltså täcka en hyra på 10k per månad.

Bolånetorskar, er tid har varit och nu väntar ert fall. Vi kommer förnöjt se på och köpa era tillgångar till vrakpriser.

Hur investerar ni som bor i en stabil hyresrätt? Hur positionerar ni er för den kommande bostadskraschen?

Haha, du är en avundsjuk luffare, trivs du bland socialfall och invandrare i slummen bland hyresrätterna?
Fick du inte bolån och tar ut din ilska på oss som väljer att leva finare nu? Kramisar.

Vad ska du ha pengar till när du sitter i en äcklig lägenhet med andra äckliga människor?
2022-03-23, 06:57
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Vi i hyresrätt vet vad vårt boende kostar nästa månad, nästa år och även fem år från nu, eftersom hyreshöjningar reglerade till några futtiga procent.

Ni bolånetorskar är nöjda för att er BRF i er inbillning ökat med 50% i värde. Men när räntan står i 7%, vilket kommer tvingas fram av Fed och ECB, kommer era bostäder vara värda en femtedel av detta. Samtidigt kommer er räntekostnad mångdubblas och likaså avgiften till er förening, vilket resulterar i att ni fortfarande inte kan amortera, får sluta investera och istället använda hela er inkomst till att betala ränta. Under samma tid kraschar börsen.

Vi i hyresrätt, åtminstone jag, fortsätter under samma tid att varje månad investera 30k i marknaden och köper till vrakpriser. Efter ett litet tag bor vi gratis tack vare utdelningen - man behöver inte särskilt mycket kapital för att få 120k i utdelning och alltså täcka en hyra på 10k per månad.

Bolånetorskar, er tid har varit och nu väntar ert fall. Vi kommer förnöjt se på och köpa era tillgångar till vrakpriser.

Hur investerar ni som bor i en stabil hyresrätt? Hur positionerar ni er för den kommande bostadskraschen?

Jag tycker det är helt jävla sjukt att antalet hyresrätter minskat kraftigt de senaste 20 åren framförallt till förmån för den märkliga boendeformen bostadsrätt.

Jag är inne på min fjärde hyresrätt. Min boendekostnad har gått upp med 1500kr på 20 år (betalade drygt 3000kr för min första och betalar 4500kr nu) och jag är skuldfri.

När räntorna kommer upp i 5-6% kommer jag sitta på Grand hotell och dricka skumpa medan mina bostadsrättspolare får nöja sig med hemmabärs.
2022-03-23, 07:00
Medlem
borrizs avatar
Det kommer att bli en intressant utveckling, detta med räntans storlek framöver.
Räcker det att se över de egna lånen?
Glöm inte att de som bor i bostadsrätt gör bäst i att ta en titt på föreningens ekonomi. Vem vet vilka äventyr styrelsen har gett sig in i på bolånemarknaden.
2022-03-23, 07:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Jag tycker det är helt jävla sjukt att antalet hyresrätter minskat kraftigt de senaste 20 åren framförallt till förmån för den märkliga boendeformen bostadsrätt.

Jag är inne på min fjärde hyresrätt. Min boendekostnad har gått upp med 1500kr på 20 år (betalade drygt 3000kr för min första och betalar 4500kr nu) och jag är skuldfri.

När räntorna kommer upp i 5-6% kommer jag sitta på Grand hotell och dricka skumpa medan mina bostadsrättspolare får nöja sig med hemmabärs.

Låter najs. Antar att du investerar mellanskillnaden, vilket på 20 år borde bli ett skapligt kapital. Lust att berätta hur du investerat och vad du kommit upp till genom att välja hyresrätt istället för bolånetorskeri?
2022-03-23, 07:03
Bannlyst
Citat:
Hur många efterfrågar 7% ränta på att lån på 5 miljoner för en fjuttig 3a? Just det. Det är nu det börjar.

Snart av har vi Ingvar Carlsson räntor a la 500% som på 90 talet. Tack för det socialdemokraterna.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in