2022-03-22, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lillskunken
Jag förstår att alla är nyfikna på vad som hänt men jag börjar bli ganska trött på sjukvårdspersonal som visar noll respekt för patientsekretessen och de som drabbas. Det läcker mer än ett trasigt såll. Jag vill inte att den personal som tar hand om mig i ett akut skede simultant prioriterar att sprida rykten om det till "nära och kära".

Instämmer till fullo! Är gammal sjukvårdspersonal och lurkar på FB mest för att kunna rapportera läckage. I ett fall har detta lett till avsked. "Klicksamhället" ska hållas separerat från sjukvården.
Citera
2022-03-22, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sir89
"Redan i andra klass i grundskolan genomgick han en utredning där man konstaterade att han hade drag av en neuropsykiatrisk diagnos, uppger personer med insyn för Aftonbladet"

"Trots det fortsatte han i vanlig klass och var gång på gång aktuell på elevhälsoteamets veckovisa möten där rektor, psykologer och kuratorer medverkar.

Höga betyg
En orsak till att skolan inte vidtog fler konkreta åtgärder för att stötta 18-åringen kan ha varit att han klarade sig bra i skolan. Han var van vid höga betyg och upprördes de gånger hans förväntan på toppbetyg inte slog in.

– Han dunkade huvudet i väggen och var oerhört frustrerad, säger en person med insyn."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/5G4Rwz/skolattacken-pa-malmo-latin-larmade-for-ett-ar-sedan

Märkligt att så många varnar om honom. Till och med en klasskompis mamma varnade sin dotter.

"Hennes mamma kände ett obehag när dottern försökte nå fram till den ensamme eleven.

– Det kom till en punkt där jag sa ”håll dig borta från honom”. Jag minns inte vad det handlade om, men det var något som fick mig att reagera, säger mamman."

Låter som en riktigt otäck jävel.

Är det så man slipper undan i de svenska skolarna? Få bra betyg så kan du bete dig som vilket aggressivt as som helst och komma undan med det. Skolan får faktiskt skylla sig själv helt och hållet tyvärr. Alla signaler fanns redan där men skolan valde att blunda för det eftersom han råkade ha ett bra läshuvud.
Senast redigerad av Kimma7 2022-03-22 kl. 23:27.
Citera
2022-03-22, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SAIVON
Hon står bredvid kronprinsessan Victoria på ett kort.
Det andra offret hette ju Viktoria. Antagligen helt slumpmässigt. Men att stå bredvid kronprinsessan och fotograferas kan ju menas vara ett sätt för någon att framstå som mer betydelsefull.

Sara står i mitten, en person emellan kronprinsessan och Sara. Texten är inte i ordning.
Citera
2022-03-22, 23:25
Medlem
Silvrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SAIVON
Inte särskilt framträdande bra. Bättre än vad jag är på samtliga saker absolut. Men han är ingen talang utan någon som måste arbeta hårt för resultat. Därmed inte sagt att han är dålig. För det är han inte heller. Uppfattar inte att han utmärker sig.

Alla talanger har arbetat hårt för att bli bra.
Citera
2022-03-22, 23:25
Medlem
Jagvill helst inte gå in på hur jag vet detta, men det är iaf relativt vanligt:
Man genomför ibland HLR mer som ett skådespel för anhöriga och omgivande när man lastar och åker med patient som bedömts avliden, det handlar om att det är lättare för anhöriga att se att man fortsätter och ”gör allt”, givetvis gör man allt för patienter man kommer till. Men ibland är det tyvärr fullkomligt hopplöst läge och patienten är avliden. Man dödförklarar sällan i ambulansen eller ute på fältet, särskilt om det är yngre personer med trauma. Utan formellt blir det väl på akuten ansvarig läkare fastställer en tid för ”dödens inträde”. Även om det i praktiken var långt tidigare. Det är min uppfattning att båda sannolikt var döda på plats. Första hade väl sådana skador att ambulansen kunde konstatera detta, skicka ut läkarbil, andra var väl antagligen avliden och behövde läkare att konstatera på akuten.

Bara antaganden men i sakfrågorna får gärna ambulanspersonal rätta mig.
Citera
2022-03-22, 23:26
Medlem
Skarp-Eriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Braskamin58
Schizofreni omfattar många olika sjukdomstillstånd t ex Delirium mm
Anabola
Citera
2022-03-22, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kanzaki
Ja.. och nej.. Huvudet var nästan rakt på spiken hehe.

Det lär bli lite svårt för oss att förmynda vart ansvaret kan ha legat när vi inte har tillräckligt med info och kunskap för å utesluta omgivningens verkställighet.

Ensamhet, utanförskap eller hur sociala medierna såg ut i utifrån den beskrivningen är mycket mer vanligt än vad man hoppas å tro. Även för tonåringar.

Jag tror INTE att killen utsattes för aktivt utanförskap. Utan föll i en klassifikation som drabbar främst och just killar. Så som Sveriges funktion just nu är å samhälle så är killar i princip "osynliga". Det finns inget "värde" eller incentiv. Detta gör det per automatik att en killes verklighet, att ta sig ut från sitt centrum å bli delaktig med andra är förhindrad av en mur. Ingen bryr sig, ingen är intresserad, ingen lär känna.. För å få något intresse för en person så måste något utbyte av ord, moment och annat ske först. Men för att någon ska faktiskt ta å förtära något av killen så måste killen väcka ett "bry" ifrån personen.. Det är som att "för att få tillstånd måste man först ha X, men för att kunna få X måste man ha ett tillstånd först"..

Det är gediget en väldigt skadlig och kontraproduktiv roll för killen. För att våran sociala hjärna behöver sociala interaktioner och kontakt för sundt psyke eftersom vi är först sociala flock varelser och därefter medvetna.

psykiatrin och "hjälp" man kan få kan inte göra mycket mer än att försöka gynna och hjälpa personen att hålla mentaliteten i ihop så den inte förfaller fortare. Människor som är - kliniskt - isolerade tillräckligt länge tappar faktiskt förståndet av vad som är verklighet, logiskt, spirituellt eller korrekt tankemönster och oändliga fantasin människan alltid är tvungen att leva med får någon slags frispel att koppla sig till faktiska tankar å bilda förstånd.. Förståndet är starkt förankrat till människans överlevnadsinstinkt... Å den måste bilda förstånd för å undvika hysteri - ett påhittat förstånd.

Och det är ytterst svårt för människor att kunna alltid hantera känslornas inflytande. Mycket vanligt att börja konspirera och hitta "anledningar" å "svar" på det man inte fattar vad som är egentliga felet. Självömkan, sympatisera med vad som låter "korrekt" - just för man saknar egentlig och interaktion berikad förstånd. Om inte det.. Bygger människan i regel en livsform som inte har plats för andra.. t. ex allt som kan benämnas "ensamvarg". Men ändå är ängslan av våran sociala flock kropp ett ständigt misär. Det är ytterst respektlöst att säga till en människa - va en nöjd ensam munk -. Filmen castaway?

Hmm.. varför jag skriver detta är för å kanske kunna börja belysa ett område i vårat samhälle. Jag menar.. den är förmodligen alldeles för elitistsk mot killar.. Därför har vi så många män i Sverige som lever - on the edge..

Också.. Kvinnor lyckas inte se detta problem. Eftersom de inte är lämnade "ifred" mot alla odds.. Det händer alltid, minst nångång i veckan att någon har något å säga till kvinnan.. Alltså ett socialt engagemang. För män... Ingen har nått å säga. Det är det som är grunden. Och detta skapar en slags strypning av en mänskliga funktioner. Människor måste få utplopp för många olika saker för att hjärnan inte ska börja bli undernärd å bygga en deppresiv plasticitet.

Bara sånt där som.. Ett skratt.. Något bråk.. något äventyr.. något mothugg.. någon medvind.. någon gemenskap.. Allt detta behövs utan att det går för långt, eller oändliglihet av stillsamhet.. Hjärnan crashar annars.. Ca.. 2-10år är normalt å hålla ut innan spöket förankrar sig permanent..

Nejdå.. Det måste vara "rätt" brott också haha
Jag är man, så du vet, och tycker det var bland det mest patetiska självömkande och söndercurlade skitsnack jag läst.
Citera
2022-03-22, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Ja. Jag tror bägge var gifta, den ena hade 2 barn, den andra 3. Vad jag kan minnas. En släkting till mig sa det där om att den ena hade tre tonårsbarn.
Fy fan, många som nu ska bära en tung börda många år framåt.
Min åsikt är att oavsett om GM må ha hur många logiska skäl som helst i sin mentala rubbning är handlingen oförlåtlig och ska rendera en mycket lång tid i förvar.
Citera
2022-03-22, 23:30
Medlem
Vad försöker du säga här?
Att om kvinnor bara lät män vara lite mer aggressiva emot dem och agerade boxningssäckar lite då och då skulle denna här saker inte ske?

Det är folk som inte accepterar aggressiva personer runt sig som orsakar våldsdåd som detta?

Citat:
Ursprungligen postat av yidarmy123
Så du menar att det är vanligt med skolattacker eller? Hur som helst är det inte konstigt att saker och ting bubblar upp i en feministisk kultur där manlighet förtrycks och ses som toxisk, medans blattar och negrer tillåts behålla sina macho-tendenser.

Det skapar passiv aggressivitet hos svenska män när de inte tillåts vara naturligt aggressiva och då kan det sluta såhär när man brutits ned tillräckligt länge.

Hur som helst en tragisk situation och må damerna vila i frid.
Citera
2022-03-22, 23:31
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skarp-Erik
Anabola

Har inget med schizofreni att göra dock.
Citera
2022-03-22, 23:34
Medlem
SAIVONs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ojdaaa
Sara står i mitten, en person emellan kronprinsessan och Sara. Texten är inte i ordning.
Okej. Jag var tvärsäker på schizoid personlighet men det var visst autism även den här gången.

Otroligt många människor man går i skolan med etc säger sjukt konstiga saker och det är som oftast inte särskilt anmärkningsvärt för autism eftersom det är mer regel än undantag att man hajar till vid vissa uttalanden. Det bör nästan varit lite mer.

Det står i tidningen att han inte var illa omtyckt utan hade vänner men valde ensamhet. Jag vet inte om det är vanligt vid autism eftersom de oftast vill ha kontakt. Vid schizoida drag är det däremot inte särskilt anmärkningsvärt. Autism är såklart en diagnos som innebär att intresset för egen tid är högre än intresse för sociala sammanhang.

Svårfångat motiv beskrivs det som. Man undrar ju. Magiskt tänkande är vanligt förekommande vid autism men något sådant bör det inte vara så heller. Kanske skulle leta upp boken om asperger och klura lite på vad det kan tänkas vara symptom på.

Även om han är autistisk så är det extremt att mörda för betyg. Inte om det gäller narcissistiska drag. Han framstår iallafall som någon som saknar fungerande spegelneuroner.
Citera
2022-03-22, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skarp-Erik
Anabola
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Har inget med schizofreni att göra dock.

Anabola kanske förvärrar existerande schizofreni?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in