2022-03-22, 23:16
Medlem
Wotans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sandybayman
Intresset för att tillverka och bruka vapen verkar ha börjat vid tidigare ålder....

....."Jag är väldigt stolt och tycker väldigt mycket om mitt spjut och man kanske tror att jag ska ut och jaga och det kanske är sant eller blir sant i framtiden. Om någon ser mig med det spjutet så hoppas jag på att hen tror att jag gillar att slöjda och tälja. Jag ristade in FC på mitt spjut. Det står för fabian cederholm.

Jag har hört talats om ett specielt vapen man använde förr. Det var som ett spjut fast tjockare och man kunde inte kasta det så långt själv. I så fall behövde nog flera hjälpa till och kasta det. Att använda de i närstrid kunde vara mycket smartare. Det var det som hade inspirerat mig att göra just detta jaktvapen/krigsvapen."

https://slojdportfolio.nu/alster/742695

Sjuk jäkla text med tanke på vad han gjort nu ca 5 år senare...
Citera
2022-03-22, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjallepetter
Killen hade affisch på Adolf Hitler. Är man vänsterextremist då?

Snöar det i helvetet också då eller?

Killen kan haft fucking David Beckham på väggen - det betyder inte att dådet har med David Beckham att göra. Vad är ens källan till det du påstår?

Är det inte självklart att han bara hatade lärare som orosanmälde honom? Känns mest logiskt.

Men logiskt tänkande är väl inte till för vänstertroll som vill förstöra en tråd som kunde varit seriös.
Citera
2022-03-22, 23:18
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SlowCooker
Har bara ströläst tråden men verkar vara en snubbe som umgicks i högerkretsar och käkade anabola.
Sådana här lågpannor behöver inga stora motiv, motivet kan vara så enkelt att han kände ett behov att bli kändis.I dessa tidevarv med sociala medier vill alla vara något extra.
Någon psykisk sjukdom tror jag inte på, endast en wt-typ med självhävdelsebehov.

Då har du läst tråden ganska märkligt sporadiskt. Någon högerkoppling finns inte och några bevis för anabolabruk inte heller.

Han var psykisk labil och har sagt att han hatade de två lärarna han hade ihjäl.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SAIVON
Inte särskilt framträdande bra. Bättre än vad jag är på samtliga saker absolut. Men han är ingen talang utan någon som måste arbeta hårt för resultat. Därmed inte sagt att han är dålig. För det är han inte heller. Uppfattar inte att han utmärker sig.
Det är många som blir bra som har arbetar hårt och fokuserat för att nå dit. Jag vet inte hur länge han hållit på, han är trots allt bara 18 år.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RadhusRoland
Tar väl en stund innan allmänheten får ta del av dessa förhör.
Japp. Men tror inte det tar 5-6 månader, utan 3-4. Fast sommaren och semestrar lär väl försena det hela... så iofs lär det nog kanske ändå dröja till hösten innan åtal väcks och vi får se en fup.
Citera
Medlem
Det är riktigt svårt att få hjälp med psykiska problem i princip överallt (internationellt) oavsett vilken ålder du är i.
Pga. Fördomar emot personer med psykiska problem avsaknad av kunskap och pga att jävligt många psykologer inte bryr sig ett skit om människan de behandlar.

Citat:
Ursprungligen postat av f30malmo
Det är mycket svårt för en ung person att få hjälp i Malmö. I alla fall riktig hjälp. De har något som kallas första linjen där man kan gå i gruppsamtal en kortare period, pga väntetiderna till BUP är så långa. Nu är han om det är rätt person 18, dvs i skiftet mellan BUP och vuxenpsykiatrin, där patienter ofta tappas bort, eller får vänta ytterligare, inte sällan får riktigt dålig vård.

Jag skulle kunna tippa på att han blivit deprimerad under vintern, sedan blivit medicinerad av någon som inte vet vad den sysslar med och har blivit sjukare utan att någon haft koll. Anhöriga kan försöka hur mycket som helst, efter att en person fyllt 18 så anses familjen mest vara en besvärlig faktor.
Citera
2022-03-22, 23:19
Medlem
SAIVONs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nbsp
Det är många som blir bra som har arbetar hårt och fokuserat för att nå dit. Jag vet inte hur länge han hållit på, han är trots allt bara 18 år.
Sant nu när du säger det. Jag tänkte inte på åldern.
Citera
2022-03-22, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nbsp
Han har helt klart talang, detaljrika teckningar som tar lång tid och stort fokus att göra. Även om han ritat av förlagor för att träna är det skickligt gjort. Han är även musikintresserad och spelar, på någon av videorna. Även att träna sin kropp kräver att man är fokuserad och mentalt uthållig.
Han skulle troligen kunna bli ganska bra på vad han än ger sig in för att lära sig.
"Redan i andra klass i grundskolan genomgick han en utredning där man konstaterade att han hade drag av en neuropsykiatrisk diagnos, uppger personer med insyn för Aftonbladet"

"Trots det fortsatte han i vanlig klass och var gång på gång aktuell på elevhälsoteamets veckovisa möten där rektor, psykologer och kuratorer medverkar.

Höga betyg
En orsak till att skolan inte vidtog fler konkreta åtgärder för att stötta 18-åringen kan ha varit att han klarade sig bra i skolan. Han var van vid höga betyg och upprördes de gånger hans förväntan på toppbetyg inte slog in.

– Han dunkade huvudet i väggen och var oerhört frustrerad, säger en person med insyn."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/5G4Rwz/skolattacken-pa-malmo-latin-larmade-for-ett-ar-sedan

Märkligt att så många varnar om honom. Till och med en klasskompis mamma varnade sin dotter.

"Hennes mamma kände ett obehag när dottern försökte nå fram till den ensamme eleven.

– Det kom till en punkt där jag sa ”håll dig borta från honom”. Jag minns inte vad det handlade om, men det var något som fick mig att reagera, säger mamman."
Citera
2022-03-22, 23:21
Medlem
Citat:
Hon står bredvid kronprinsessan Victoria på ett kort.
Det andra offret hette ju Viktoria. Antagligen helt slumpmässigt. Men att stå bredvid kronprinsessan och fotograferas kan ju menas vara ett sätt för någon att framstå som mer betydelsefull.

Ja, Victoria E var det. Men letade inte efter Sara tidigare... Kanske var hon en bra lärare. Som försökte hjälpa, men hjälpen var besvärlig för den som behövde den.
Citera
2022-03-22, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tramsebyxan
Även GM har familj.

Ja, även övrig släkt och vänner, plus ett framtida liv med relationer han ska möta efter strafftiden.

Det är många som dömer utan att veta speciellt mycket kring omständigheterna, tänk om han vart utnyttjad och gjorde uppror eller något annat utanför pöbelns tankevärld.
Citera
2022-03-22, 23:22
Medlem
Citat:
Sant nu när du säger det. Jag tänkte inte på åldern.
Och många som når långt har inte sällan psykopat-drag och dras med någon sorts psykiska defekter, typ van Gogh.
Citera
2022-03-22, 23:23
Medlem
Han hade använt sin yttrandefrihet för mycket?
Orsakade det att han flippade och mördade folk? Så mycket att någon förtjänade att dö?

Citat:
Ursprungligen postat av Stor-Men-Snabb
..så kan det nog vara. Han hade kanske använt sin yttrandefrihet alldeles för mycket för de 'toleranta' vänsterblivna på skolan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in