Citat:
Ursprungligen postat av
hemvandaren
Man blir ju extremt nyfiken vad han sagt när en försvarsadvokat uttrycker sig så här..
” – Han har lämnat en redogörelse som både polis och jag ställer oss lite frågande inför, hur han egentligen tänker. Men med lite god vilja kan man kalla det ett motiv, säger advokat Anders Elison till TV4 Nyheterna.”
Men det luktar verkligen inte politik eller steroider direkt.
Nej jag gissar på att han ville "spegla sin verklighet" som de goda kallar det. Få en orsak till att bli omtalad och förstådd med massmedias skriverier, bli nämnd i olika sammanhang såsom under utbildningar för polis och rättsväsendet, kanske komma med i någon intervju eller själv en dag föreläsa etc. Jag vet inte om de gör sådant tidigare men när jag gick på arbetsförmedlingen tog eäde in en dömd mördare som fick föreläsa för oss om sitt liv och sin bok. Jag bedömde honom där och då som psykopat. Alla andra var väldigt fascinerade och imponerade av honom. Han verkade främst intressera sig för mig faktiskt, hand drogs hela tiden mot mitt håll och började upprepa ordet blond och sa att vi kunde prata med honom efteråt. Om vi ville.

Jag gick.
Media förnekar och särskilt medelklasskvinnor, att de är med och pushar för de här brotten eftersom de känner ett trevligt avstånd. Ja vi är intresserade av människor. Men det går till överdrift. Tänk efter så gäller denna djupare förståelse även främst mannen. Vi ska förstå den galna mannen. Den arga mannen. Den farliga mannen. Det är på sätt och viss urspårade mansroller killar som inte passar in tar istället eftersom det är kortare väg än personlig utveckling. Ironiskt nog eftersom fängelsestraff är långa de med. Men på anstalten har de gemenskapen med varandra. Sannolikt mer tillhörighet än i samhället. Och det är rätt skevt. Aldrig i livet att jag själv skulle välja bort min ensamhet för att sitta med kvinnor som mördat barn, knarkat sönder sina liv, haft brutala svartsjukedraman som blivit nästintill mordorgier osv. För mig skulle det verkligen kännas som ett straff. För de flesta av oss. För många andra, en ny kompiskrets.