2022-03-22, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PenetreraMera
Jag har inte tid och möjlighet att leta igenom hela tråden. Kan någon vänlig själ upplysa om det finns någon koppling mellan gangsterfamiljen Cederholm och mördaren Fabian (som det spekulerats om i början)? Förlåt, men det är information overload i den här tråden.

Jag tror inte att det finns något samband. Cederholms tivoli var verksam bl a på 1970- talet.

Cederholms tivoli var ett av Sveriges största mobila nöjesfält tills man sålde större delen av attraktionerna och köpte sommarlandet Tosselilla utanför Tomelilla i Skåne. Axels Nöjesfält köpte en del material och övertog även platserna där de brukade vara. Cederholms Tivoli hade sin vinterdepå i Annelöv, utanför Landskrona.

https://www.wikiwand.com/sv/Cederholms_tivoli

Tivolifamilj tar över Tosselilla.

Kristianstad
Publicerad 5 juli 2003

https://www.kristianstadsbladet.se/kristianstad/tivolifamilj-tar-over-tosselilla/
Citera
2022-03-22, 22:54
Medlem
Kellywomans avatar
Vet någon om BO hade familjer?
Citera
2022-03-22, 22:55
Medlem
NamnlosBarns avatar
Vic… var den första döda
Vad heter den andre V
Pallar inte gå igenom tråden
Citera
2022-03-22, 22:56
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kellywoman
Vet någon om BO hade familjer?
Ja. Jag tror bägge var gifta, den ena hade 2 barn, den andra 3. Vad jag kan minnas. En släkting till mig sa det där om att den ena hade tre tonårsbarn.
Citera
2022-03-22, 22:56
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hahahohoyrsovane
Så klart och ofta begår väl inte högerextrema så många mord riktade mot vad de beskriver sig hata utan snarare visar sig ofta läskiga mördare vara ensamma kvinnohatare med högerextrema åsikter?

Eller så söker man efter vad man vill hitta. Man skrollar igenom hundratals sidor på sociala medier och ser massor av saker som motsäger varandra men man plockar ut de delar man vill ska stämma. Personen kanske skriver och gillar olika saker på vänster och högerkanten men man väljer då ut de som man vill framhäva för att förklara brottet.

Han hade en affisch av Hitler på sidan 281 så då hatar han kvinnor eftersom offren var kvinnor och Hitler var högerextrem. Solklart så var det så att GM är en incel som käkar anabola och har aldrig fått ligga och därför dödar han två kvinnliga lärare på skolan han går på
Citera
2022-03-22, 22:58
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Therefore
Har någon spekulerat i om GM hade något dilemma med BO barn?
Nej det har jag inte sett något om. Men det är givetvis inte helt omöjligt då dom var i ungefär samma ålder.
Citera
2022-03-22, 22:58
Medlem
Intresset för att tillverka och bruka vapen verkar ha börjat vid tidigare ålder....

....."Jag är väldigt stolt och tycker väldigt mycket om mitt spjut och man kanske tror att jag ska ut och jaga och det kanske är sant eller blir sant i framtiden. Om någon ser mig med det spjutet så hoppas jag på att hen tror att jag gillar att slöjda och tälja. Jag ristade in FC på mitt spjut. Det står för fabian cederholm.

Jag har hört talats om ett specielt vapen man använde förr. Det var som ett spjut fast tjockare och man kunde inte kasta det så långt själv. I så fall behövde nog flera hjälpa till och kasta det. Att använda de i närstrid kunde vara mycket smartare. Det var det som hade inspirerat mig att göra just detta jaktvapen/krigsvapen."

https://slojdportfolio.nu/alster/742695
Citera
2022-03-22, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joneskuusi
Vet man något om motiv?
Han har i ett långt förhör idag berättat detaljerat om hur och varför han genomförde dådet. Han har berättat om förberedelser etc. Motivet har han också berättat om, men polisen vill inte yttra sig om det pga förundersökningssekretess. Allt enligt Sydsvenskan. Eftersom man inte kan fällas på enbart ett erkännande så kommer förundersökningen att fortsätta tills man byggt upp ett vattentätt åtal. Redan imorgon kommer man lägga in en häktningsframställan.

Jag kan tänka mig att han inom kort tid kommer genomgå en §7-undersökning. Ett samtal på en timme efter att man samlat ihop lite dokumentation från olika håll. Sen blir det, beroende på resultatet av denna, kanske en RPU som tar cirka 4 veckor. Eftersom han erkänt så är det praktiskt att genomföra den innan huvudförhandlingen.
Citera
2022-03-22, 23:00
Medlem
Kexet65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SAIVON
Sant.

Jag tror iallafall att det främsta motivet kan vara en bekräftelse på vem han är. Inga större avtryck på sociala medier som folk påpekat. 18 år i det här samhället kan inte vara jättekul när kvantitet går före. Någon stadig flickvän hade han inte vilket är det mest förebyggande för mäns negativa utveckling när de är unga. Killen var inte utmärkande och motivet är nog att bli det. Han valde ut dem han hatade och fantiserade om det länge innan. Medelålders kvinnor är rätt duktiga på att uppträda väldigt fult och i kombination med internets misogyni är de mer eller mindre sådana som förtjänar att våldtas och mördas (vad män och onda kvinnor säger online om andra kvinnor)

Motiv:
1. Bli känd.
2. Sammanhang av internet.
3. Ge tillbaka

Väldigt enkla saker faktiskt. Nu vill alla veta allt om honom. Folk skriver om honom. Det sammanhang han sökt sig till är beundrarskara nu. Han har dessutom lyckats utplåna några som i hans värld varit kvinnor alt lärare han verkligen ansett sig ha skäl till att skada. Nu vet alla vem han är och pratar om honom.

En sammanfattning med ett ord på det du beskriver är att han hade ett behov av ”självbekräftelse”.
Att få ”bli någon som blir ihågkommen”.
Rätt eller fel - det vet vi inte heller än.
Men sannolikheten är stor för att du har rätt.
Citera
2022-03-22, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Ja. Jag tror bägge var gifta, den ena hade 2 barn, den andra 3. Vad jag kan minnas. En släkting till mig sa det där om att den ena hade tre tonårsbarn.

Det måste vara hemskt för de närmast anhöriga att bli frånryckt sin ene förälder. Man lider med dem.
Citera
2022-03-22, 23:02
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Halte Harald
Nej man vet bara att han hatade dom.

Undrar verkligen vad det var som gjorde han så oerhört arg?

Kanske han ger en förklaring under förhör/rättegång?

Undrar även hur straffet blir? Psykvård? Fängelse? Och hur många år får han då?

Kan det bli livstid för han?

Skall bli intressant att följa detta.
Citera
2022-03-22, 23:05
Medlem
SAIVONs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hemvandaren
Man blir ju extremt nyfiken vad han sagt när en försvarsadvokat uttrycker sig så här..

” – Han har lämnat en redogörelse som både polis och jag ställer oss lite frågande inför, hur han egentligen tänker. Men med lite god vilja kan man kalla det ett motiv, säger advokat Anders Elison till TV4 Nyheterna.”

Men det luktar verkligen inte politik eller steroider direkt.
Nej jag gissar på att han ville "spegla sin verklighet" som de goda kallar det. Få en orsak till att bli omtalad och förstådd med massmedias skriverier, bli nämnd i olika sammanhang såsom under utbildningar för polis och rättsväsendet, kanske komma med i någon intervju eller själv en dag föreläsa etc. Jag vet inte om de gör sådant tidigare men när jag gick på arbetsförmedlingen tog eäde in en dömd mördare som fick föreläsa för oss om sitt liv och sin bok. Jag bedömde honom där och då som psykopat. Alla andra var väldigt fascinerade och imponerade av honom. Han verkade främst intressera sig för mig faktiskt, hand drogs hela tiden mot mitt håll och började upprepa ordet blond och sa att vi kunde prata med honom efteråt. Om vi ville. Jag gick.

Media förnekar och särskilt medelklasskvinnor, att de är med och pushar för de här brotten eftersom de känner ett trevligt avstånd. Ja vi är intresserade av människor. Men det går till överdrift. Tänk efter så gäller denna djupare förståelse även främst mannen. Vi ska förstå den galna mannen. Den arga mannen. Den farliga mannen. Det är på sätt och viss urspårade mansroller killar som inte passar in tar istället eftersom det är kortare väg än personlig utveckling. Ironiskt nog eftersom fängelsestraff är långa de med. Men på anstalten har de gemenskapen med varandra. Sannolikt mer tillhörighet än i samhället. Och det är rätt skevt. Aldrig i livet att jag själv skulle välja bort min ensamhet för att sitta med kvinnor som mördat barn, knarkat sönder sina liv, haft brutala svartsjukedraman som blivit nästintill mordorgier osv. För mig skulle det verkligen kännas som ett straff. För de flesta av oss. För många andra, en ny kompiskrets.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in