2022-03-22, 22:39
Medlem
Joneskuusis avatar
Vet man något om motiv?
Citera
2022-03-22, 22:40
Medlem
Halte Haralds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whateverwhenever
Kan bekräfta att ena av offren heter (Ann*a bö*k) n,ö. Må dom vila i frid ✌🏼 ❤️
Va e de för namn censur?
Ska du skriva f.eks Kenny Starfighter så skriver du: K*nny Starfight*r *=e

Gör om gör rätt e du snäll så vi fattar vad du skriver
Citera
2022-03-22, 22:40
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Jo, om man är deprimerad och ensam, och utan livserfarenhet, kan nyhetsflödet påverka negativt. Säkert i än större hastighet nu, med intryck från Internet.

Med en uppmärksam omgivning och en fungerande psykiatrisk vård hade denne unge man kunnat hitta en annan, för alla bättre, väg. Fast vården har väl politikerna skurit ner på?

Precis det jag menar, ja. Media och politiker måste ändra sin retorik. Inte vara så anklagande, dömande och exkluderande.
Citera
2022-03-22, 22:41
Medlem
SAIVONs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kexet65
Så kan det verka för oss ”novisa” men ingen av oss vet vad en rättspsykiatrisk kommer att utvisa för resultat.
Det är inte upp till oss Flashbackare att bedöma huruvida han led av en allvarlig psykisk störning vid dådet utan det får den professionella utredningen bringa reda i.
(Vi lär ju få svar på detta inom ex antal veckor….)
Sant.

Jag tror iallafall att det främsta motivet kan vara en bekräftelse på vem han är. Inga större avtryck på sociala medier som folk påpekat. 18 år i det här samhället kan inte vara jättekul när kvantitet går före. Någon stadig flickvän hade han inte vilket är det mest förebyggande för mäns negativa utveckling när de är unga. Killen var inte utmärkande och motivet är nog att bli det. Han valde ut dem han hatade och fantiserade om det länge innan. Medelålders kvinnor är rätt duktiga på att uppträda väldigt fult och i kombination med internets misogyni är de mer eller mindre sådana som förtjänar att våldtas och mördas (vad män och onda kvinnor säger online om andra kvinnor)

Motiv:
1. Bli känd.
2. Sammanhang av internet.
3. Ge tillbaka

Väldigt enkla saker faktiskt. Nu vill alla veta allt om honom. Folk skriver om honom. Det sammanhang han sökt sig till är beundrarskara nu. Han har dessutom lyckats utplåna några som i hans värld varit kvinnor alt lärare han verkligen ansett sig ha skäl till att skada. Nu vet alla vem han är och pratar om honom.
Citera
2022-03-22, 22:41
Medlem
Halte Haralds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joneskuusi
Vet man något om motiv?
Nej man vet bara att han hatade dom.
Citera
2022-03-22, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Det spelar väl ingen roll om han hade en affisch på Hitler, putin eller Madonna om inte dådet är kopplat till hans åsikter. Om en nazist dödar sin pappa för att han inte gillar honom så blir det inte per automatik en högerextremt dåd.

Jag har lite svårt just nu att se att han dödar en vad jag tror är en vit heterosexuell kristen kvinna av högerextrema skäl.

Många verkar dra någon märklig slutsats att bara för att man är extrem på något sätt så är dådet oavsett anledning höger/vänsterdåd
Så klart och ofta begår väl inte högerextrema så många mord riktade mot vad de beskriver sig hata utan snarare visar sig ofta läskiga mördare vara ensamma kvinnohatare med högerextrema åsikter?
Citera
2022-03-22, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av den.dryge
Okej, då avfärdar jag det från min hjärna med.

Tack arier!
Han finns inte med i släktkalendern 2010 under Cederholm (från Hälsingborg). >>Har han kanske tagits sin mors namn? Någon som vet?
Citera
2022-03-22, 22:47
Avstängd
tramsebyxans avatar
Jag undrar varför han hatade sina två kvinnliga lärare så mycket?
Citera
2022-03-22, 22:48
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cogito.ergosum
Och jag har ställt frågan tidigare ikväll. Är det verifierat att han var ute efter de båda lärarna, eller bara den ena? Jag har inte fått något svar på det.

Likadant när det gäller ''incels'' och skolskjutningar/knivattacker, då är det snarare tjejer i deras egen ålder de hämnas på, inte 50-åringar.
Att dessutom ha ringt polisen själv efteråt kan tyda på att dådet, vad det än handlade om, var över.

Incels är lite av ett modeord som används fel i många sammanhang. Är det en kille som skjuter en polis så är han en Incel, skjuter en kille på konsertdeltagare av alla möjliga kön och ålder så är han incel. Spelar liksom ingen roll om offren inte är kvinnor och att gm kanske är gift och haft många relationer och inte på något sätt uttryckt något hat mot det motsatta könet så är GM alltid en incel så länge personen begått brottet själv.

Jag tror att hans urspungsoffer var den ena läraren men att han inte heller gillade den andra eller kanske inte någon lärare alls på skolan baserat på vilka frågor han ställt
Citera
2022-03-22, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SAIVON
Nej han framstår som väldigt behärskad och kalkylerad. Särskilt med tanke på att han gick till skolan för mörda och spenderade skoldagen på lektionerna. Kanske var det för spännande med föreläsningen i kriminologi och att lyssna kring Mijailo Mijailović för att begå dådet på morgonen. Sannolikt har dagen helt planerats och valts ut just med det temat av att göra något stort efter den lektionen. Bönderna tror nog annat. Jag tror att det passar hans identifiering av att vilja bli stor och känd. Narcissistiska drag av berömmelse för grova brott brukar de här gärningsmännen ha. Antagligen ett motiv som överskuggar att han hatade kvinnorna. Tydligen var kriminologi något som var starkare än det hatet. Att själv få bli någon som diskuteras på liknande lektioner. Det tror jag.

Man blir ju extremt nyfiken vad han sagt när en försvarsadvokat uttrycker sig så här..

” – Han har lämnat en redogörelse som både polis och jag ställer oss lite frågande inför, hur han egentligen tänker. Men med lite god vilja kan man kalla det ett motiv, säger advokat Anders Elison till TV4 Nyheterna.”

Men det luktar verkligen inte politik eller steroider direkt.
Citera
2022-03-22, 22:50
Medlem
08-55331000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tramsebyxan
Jag undrar varför han hatade sina två kvinnliga lärare så mycket?
De kanske försökte ställa honom till svars för sina egna orimliga tankar och de åsikter som var förenade med dem? Låter det orimligt?
Jag säger inte att det är rimlig, för finns det egentligen ett rimligt svar på frågan? Svaret kommer nog alltid att låta orimligt gissare jag.
Citera
2022-03-22, 22:52
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hemvandaren
Man blir ju extremt nyfiken vad han sagt när en försvarsadvokat uttrycker sig så här..

” – Han har lämnat en redogörelse som både polis och jag ställer oss lite frågande inför, hur han egentligen tänker. Men med lite god vilja kan man kalla det ett motiv, säger advokat Anders Elison till TV4 Nyheterna.”

Men det luktar verkligen inte politik eller steroider direkt.
Låter lite som att det är något som för en normal människa är bagatellartat. Typ att han fått sänkt betyg eller någon slags tillsägelse.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in