2022-03-22, 18:03
Medlem
NollFemNollFems avatar
Om det handlar om anställning vid HVB-hem så måste väl AG kontrollera både belastnings- och misstankeregister.
Se 1 § Lag (2007:171) om registerkontroll av personal vid vissa boenden som tar emot barn

Men det är då den sökande som skall begära ut dessa samt lämna till AG.
Citera
2022-03-22, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CykaBlyat123
I Lag (1998:621) om Misstankeregistret 13 § så framgår att uppgifter om en person tas bort från registret t.ex. när en förundersökning läggs ned här

Det verkar inte fungera så i praktiken.

En polis påtalade för mig en gång att jag fanns i misstankeregistret för ett brott jag blivit frikänd från i rätten.
Citera
2022-03-22, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrMadoff
Ja säpo kan väl göra det i en sk. säkerhetsprövning men det är väl inte det var frågan om i trådstarten.
Jo, eftersom TS skriver att det är arbetsgivaren som kommer kolla misstankeregistret bör det handla om en säkerhetsprövning. Det är Säpo som gör en bedömning och meddelar arbetsgivaren om sökanden är lämplig för säkerhetsklassen eller ej.
Citera
2022-03-22, 19:03
Moderator
Psilosophers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrMadoff
Det är ju en väsentlig skillnad på ett belastningsregister och misstankeregister som den här tråden handlar om.
Lär ju inte direkt vara enklare att begära ut menar jag.
Citera
2022-03-22, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jojoneg
Arbetar inom vården. De kan tydligen också kolla misstankeregistret. Men åter; kan jag själv beställa hem detta / få information ifall det har rensats eller ifall det är kvar?

Antingen är det länsstyrelsen eller säpo som då gör en registerkoll för att tjänsten är säkerhetsklassad. AG kan inte kolla något av dem.

Och ja, för de som undrar; alla poster i sagda register finns kvar, trots gallring. De är bara inte sökbara. Men folk med behörighet att givetvis se att du har varit misstänkt 13 gånger på 20 år och har 10 rader i belastningsregistret.
Citera
2022-03-22, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psilosopher
Lär ju inte direkt vara enklare att begära ut menar jag.

Det enda du kan begära ut är belastningsregistret. Alla andra register är stängda för envar. Polismyndigheten mfl. är undantagna reglerna om att du kan begära ut data om dig själv.
Citera
2022-03-22, 21:01
Medlem
NollFemNollFems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Det enda du kan begära ut är belastningsregistret. Alla andra register är stängda för envar. Polismyndigheten mfl. är undantagna reglerna om att du kan begära ut data om dig själv.
Nja, det stämmer ju inte. Som nämnts ovan behöver de som ska anställas på HVB-hem begära utdrag från även misstankeregistet.
Utöver lagrumshänvisning i mitt tidigare inlägg kan du se
https://polisen.se/tjanster-tillstand/belastningsregistret/hvb-hem
Citera
2022-03-22, 22:00
Medlem
Citat:
Var misstänkt för allvarligt brott för ca 4 år sedan men förundersökningen lades ned. Nu till nytt jobb skriver arbetsgivaren att de ska kolla misstankeregistret och jag fick panik. Är jag kvar i detta register?

Om Förundersökningen är nedlagd, då ska misstanken vara struken i Registret!
Jag har bara lyckats hitta 1 arbetsgivare som har rätt att behandla personuppgifter som rör misstankeregistret!

Citat:
Lag (1998:621) om misstankeregister
Gallring
13 § En uppgift i registret skall gallras
1. om en förundersökning har avslutats utan att åtal väckts med anledning av misstanken,

8 a § En enskild som behöver ett registerutdrag om sig själv enligt bestämmelser i lagen (2007:171) om registerkontroll av personal vid vissa boenden som tar emot barn, har rätt att få ett begränsat utdrag ur registret.

Regeringen får meddela föreskrifter om vilka uppgifter ett sådant utdrag ska innehålla.

En begäran om uppgifter ur registret ska vara skriftlig. Polismyndigheten ska säkerställa att begäran görs av en behörig person. Lag (2019:432).

12 § En begäran om att lämna ut uppgifter prövas av Polismyndigheten. Lag (2014:594).
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/lag-1998621-om-misstankeregister_sfs-1998-621

Polisen Utdrag för arbete på HVB-hem
Det här gäller för utdraget
Du ska visa ett registerutdrag först när du blir erbjuden en anställning, praktikplats eller ett uppdrag inom hem för vård eller boende som tar emot barn. Skicka aldrig in registerutdraget tillsammans med din ansökan till ett jobb.

Utdraget är giltigt i 6 månader.
Du ska behålla originalet själv. Arbetsgivaren får ta en kopia av utdraget.
Du kan visa utdraget för flera arbetsgivare.
Utdraget innefattar även misstankeregistret.
https://polisen.se/tjanster-tillstand/belastningsregistret/hvb-hem/

Huvudprincipen är att det är endast myndigheter som får behandla personuppgifter om brott, och endast då när det behövs för att dom ska kunna göra sitt jobb. En vanlig arbetsgivare får inte ens göra en anteckning att han sett Belastningsregistret, med det finns några som får göra en anteckning att registret är granskat, och några får göra lite till, länsstyrelsen och exempelvis Mentalsjukhus har direktåtkomst till Belastningsregistret, och Länsstyrelsen till både Misstanke och Belastningsregistret!
(FB) Automatiserade bakgrundskontroller - GDPR
Senast redigerad av PeterSoderqvist 2022-03-22 kl. 22:03.
Citera
2022-03-22, 22:15
Medlem
Rollokolans avatar
Citat:
Var misstänkt för allvarligt brott för ca 4 år sedan men förundersökningen lades ned. Nu till nytt jobb skriver arbetsgivaren att de ska kolla misstankeregistret och jag fick panik. Är jag kvar i detta register?
MR är ju tänkt att du ska befinna dig i fram till dom. Det du inte ser är ASP/SPADI polisens/tullens "spaningsregister". Där kan du finnas utan att ha begått brott. Räcker med att du befunnit dig i sammanhang där span bedrivits. ASP/SPADI hindrar inget jobb så länge du inte blev dömd för jobb eller att du söker säkerhetsklassade jobb (osäker på den biten).
Citera
2022-03-22, 22:15
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterSoderqvist
Om Förundersökningen är nedlagd, då ska misstanken vara struken i Registret!
Jag har bara lyckats hitta 1 arbetsgivare som har rätt att behandla personuppgifter som rör misstankeregistret!

Huvudprincipen är att det är endast myndigheter som får behandla personuppgifter om brott, och endast då när det behövs för att dom ska kunna göra sitt jobb. En vanlig arbetsgivare får inte ens göra en anteckning att han sett Belastningsregistret, med det finns några som får göra en anteckning att registret är granskat, och några får göra lite till, länsstyrelsen och exempelvis Mentalsjukhus har direktåtkomst till Belastningsregistret, och Länsstyrelsen till både Misstanke och Belastningsregistret!
(FB) Automatiserade bakgrundskontroller - GDPR
I lagen om misstankeregister så säger 8 § att:
"Om det behövs för att pröva en fråga om anställning eller uppdrag i en verksamhet som avser vård eller som är av betydelse för förebyggande eller beivrande av brott, har en enskild rätt att få uppgifter ur registret om en annan enskild i den utsträckning regeringen för vissa typer av fall föreskriver det.

En enskild, som styrker att hans eller hennes rätt är beroende av uppgifter ur registret om en annan enskild, har rätt att få ta del av dessa uppgifter om regeringen medger att uppgifterna får lämnas ut.
"

Man kan även läsa i förordningen om misstankeregister 8 § att:
"Uppgift om misstanke om brott för vilket åtal har väckts skall på begäran lämnas ut om det begärs av
1. ett sådant larminstallationsföretag som avses i lagen (1983:1097) med vissa bestämmelser om larmanläggningar m.m., i fråga om den som företaget avser att anställa eller anlita som uppdragstagare för larminstallationer samt
2. en enskild sammanslutning eller person som beslutar om anställning av personal inom psykiatrisk sjukvård, vård av utvecklingsstörda eller vård av barn och ungdom, i fråga om den som den enskilde avser att anställa eller anlita som uppdragstagare.
"

Det finns ett flertal myndigheter som i förordningen ges direktåtkomst till registret (6-7 §§), till myndigheter som har rätt till fullständiga uppgifter (3 §), rätt till uppgifter om brott för vilka åtal väckts (4 §), och rätt till uppgifter för prövning av tillstånd och liknande (5-5 a §§).
Citera
2022-03-22, 22:18
Medlem
Rollokolans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rollokolan
MR är ju tänkt att du ska befinna dig i fram till dom. Det du inte ser är ASP/SPADI polisens/tullens "spaningsregister". Där kan du finnas utan att ha begått brott. Räcker med att du befunnit dig i sammanhang där span bedrivits. ASP/SPADI hindrar inget jobb så länge du inte blev dömd för jobb eller att du söker säkerhetsklassade jobb (osäker på den biten).

Efter MR hamnar du i BR - dömd, alternativt bortsållad friad. Du kan dock kvarstå i ASP/SPADI om du lever i samma miljö. Blev fel så jag citerade mig själv men frågan kvarstår. Blev du friad så finns du inte i registerutdrag MEN om du söker höga säkerhetsklassade tjänster så kollar de igenom hela ditt liv och närstående.
Senast redigerad av Rollokolan 2022-03-22 kl. 22:21.
Citera
2022-03-22, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rollokolan
Efter MR hamnar du i BR - dömd, alternativt bortsållad friad. Du kan dock kvarstå i ASP/SPADI om du lever i samma miljö. Blev fel så jag citerade mig själv men frågan kvarstår. Blev du friad så finns du inte i registerutdrag MEN om du söker höga säkerhetsklassade tjänster så kollar de igenom hela ditt liv och närstående.

Om Personen är friad av Domstolen då ska han strykas ur ASP!

Integritetsskyddsmyndigheten riktar kritik mot polisens allmänna spaningsregister
Inspektionerna visar att Rikspolisstyrelsen brister i sitt sätt att hantera personuppgifter i registret. I sitt beslut listar Integritetsskydds myndigheten sex förelägganden som RPS måste åtgärda och tre rekommendationer som den bör följa.
Bland annat måste man införa rutiner som säkerställer att bara uppgifter som är av särskild betydelse för polisens spaningsverksamhet registreras i ASP. Vidare föreläggs Rikspolisstyrelsen att ta bort uppgifter som rör personer som blivit frikända i domstol eller där åtal har lagts ned.

- I dag låter RPS uppgifterna stå kvar i registret trots att en frikännande dom har meddelats eller ett åtal har lagts ned, säger Nicklas Hjertonsson som lett Integritetsskyddsmyndighetens granskning.
https://www.imy.se/om-oss/arkiv/nyhetsarkiv/datainspektionen-riktar-kritik-mot-polisens-allmanna-spaningsregister/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in