2022-03-22, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andy Flag
Om han haft PTSD i 13 år kanske skolan borde ha noterat det tidigare.
Inte alls säkert. Du verkar inte ha någon kunskap om PTSD .
” Barn med förälder som avlider är en riskgrupp
Drygt tre procent av barnen i Sverige drabbas av att en förälder dör innan barnet fyllt 18 år. Det innebär att omkring 3 500 barn varje år eller nästan tio barn om dagen mister en förälder, i många fall plötsligt och oväntat. Plötslig död orsakad av självmord, våld eller olycka drabbar omkring 600-650 barn om året. I dessa fall är det ofta förskolebarn som drabbas. (1)
En förälders förtida död är bland det mest dramatiska som kan drabba ett barn; ur barns perspektiv i regel det allra värsta som kan hända. Utöver en normal kris- eller sorgereaktion kan den ge konsekvenser för barnets psy- kiska hälsa på kort och lång sikt. Ångest och social tillbakadragenhet är van- ligare två år efter dödsfallet hos skolbarn som förlorat en förälder. (2) I nor- diska registerstudier har det visats att en förälders dödsfall, oavsett dödsorsak, ökar risken för dödsfall och självmordsförsök bland barnen. (3, 4) Risken att dö i förtid är nära nog fördubblad för unga med en förälder som avlidit. (5)
Det finns forskning som visar på samband mellan den information barn får samt deras möjligheter att få ställa frågor för att förstå det som hänt och psy- kiska, fysiska och sociala konsekvenser av situationen. (6)
En plötslig, oväntad och/eller traumatisk förlust påverkar den psykiska hälsan särskilt mycket. Det finns risk för allvarligare och mer långvariga reaktioner, för traumatisk stress och komplicerad sorg. (7)
Traumatisering är en stark riskfaktor
Ett trauma kan definieras som en extremt påfrestande händelse som individen inte kan fly undan och inte heller har resurser att hantera.
Forskning visar att tidiga barndomsupplevelser av trauman påverkar den växande hjärnan både neurokemiskt, funktionellt och strukturellt, med nega- tiva följder för den integrativa förmågan hos individen. (8)
Ett plötsligt och oväntat dödsfall hos en förälder eller annan vuxen som barnet är beroende av är en händelse som rycker undan fotfästet och i ett slag förändrar tillvaron och framtiden. Om det är ett dödsfall som inträffar pga. våld eller självmord eller om barnet eller den unga varit vittne till eller själv drabbats vid exempelvis en olycka finns det dessutom risk för traumatisering och PTSD, post-traumatiskt stressyndrom.
Hur barnet eller den unga hanterar ett trauma har med sådana faktorer att göra som ålder och mognad, anknytning, familj och nätverk i övrigt, tidigare traumatisering, copingförmåga m.m. (9, 10) Om även den andra föräldern är traumatiserad kan barnet riskera att bli utan trygghet och stöd i sin närmaste omgivning, såvida inte andra i nätverket kan ge detta.
Ett gott omhändertagande och adekvat stöd i ett tidigt skede kan ibland vara avgörande för hur barnet ska kunna hantera och bearbeta händelsen och de känslor den väcker. Omvänt kan ett olämpligt eller obefintligt omhänder- tagande rimligen öka risken för negativa konsekvenser.
STRUKTURER FÖR STÖD TILL BARN NÄR FÖRÄLDER OVÄNTAT AVLIDER”

F fick ingen vård bara folk som larmade .

https://www.socialstyrelsen.se/globalassets/sharepoint-dokument/artikelkatalog/ovrigt/2013-11-31.pdf
Senast redigerad av TomtenPutin 2022-03-22 kl. 21:43.
Citera
2022-03-22, 21:39
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av apelsinmissbruk
Vad för straff lär han få?

Skulle själv gissa på kanske 5 års fängelse efter alla rabatter och skit.

Lär bli jobbigare än så. Rabatten är slopad i år. Men risk för psykrehab istället för finkan.
Citera
2022-03-22, 21:41
Medlem
Seriös fråga. Hur vanligt är det att gymnasieelever gör uppsatser om skoldåd?

Hans karatekunskaper bör komma till nytta inne på anstalten iaf.
Citera
2022-03-22, 21:41
Medlem
Citat:

Jens Lapidus trodde på livstid i Efter fem
Första gången livstidsdom för ungdom prövas i Sverige i så fall.
Citera
2022-03-22, 21:42
Medlem
SvenBergmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andy Flag
Går ju också att läsa tråden 🤠

3000+ inlägg? Det tar ju fem timmar att kolla igenom. Någon borde göra en sammanfattning och klistra fast den i trådstarten.

Vad har hänt?
Vilka är förmodade brottsoffer?
Vem är MGM?
Vilken ytterligare information har framkommit i sociala medier som är av vikt?
Citera
2022-03-22, 21:42
Medlem
SAIVONs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av den.dryge
Tack!

Finns där någon koppling till "Cederholmaran" förutom namnet?

Han ska vara från Ystad, där Keith syster plantera sig en gång i tiden.
Jag läste nyss att någon släktforskarr kontrollerat saken och inte hittat några gärningsmän. Men man ska inte tro på vad folk lagt upp. Jag själv har isåfall haft förfäder i flertalet kungasläkter i Sverige som Europa, vilket någon enstaka inte varit så anmärkningsvärt egentligen men när jag kom till någon helgonförklarad tappade jag helt tilltro till de där offentliga registren (fast vem vet, den felande länken mellan mig och världen kanske är Gud). Så jag skulle inte stryka möjlighet till ett samband med någon brottsling. Däremot verkar det inte just nu se ut som det finns kopplingar.
Senast redigerad av SAIVON 2022-03-22 kl. 21:58.
Citera
2022-03-22, 21:44
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenBergman
3000+ inlägg? Det tar ju fem timmar att kolla igenom. Någon borde göra en sammanfattning och klistra fast den i trådstarten.

Vad har hänt?
Vem är MGM?

I det här fallet är Aftonbladet bättre än tråden.

Hujeda mig...
Citera
2022-03-22, 21:44
Medlem
Halte Haralds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svnsn
Jag har efter flera timmars envist sökande på nätet etc kommit fram till vilka dom två BO är. Den ena är troligen Vic*oria Eds*röm (*=t), hon är även lik kvinnan som fanns med på en länkad video tidigare i tråden.
Den andra är mer osäkert, antingen Le*a A*s*er (*=n) eller A**a A*dgre* *lss*n (*= n, o).

Detta är mitt första inlägg på FB så vet inte om jag skrivit rätt.
Och detta är som sagt mina egna spekulationer och sökningar, inget bekräftat.

Kan bekräfta det första namnet. En väninna taggade henne på fb publikt. Vila i frid.
Citera
2022-03-22, 21:49
Medlem
Kexet65s avatar
Citat:

Finns endast två alternativ:
1.Rättspsykiatrisk vård om han bedöms lidit av en allvarlig psykisk störning vid dådet.
2. Livstids fängelse
(Fr o m detta år är straffrabatten borttagen för personer som fyllt 18 år).
Även om han döms till Rättspsykiatrisk vård kommer han hållas inlåst i väldigt många långa år framöver).
Citera
2022-03-22, 21:51
Medlem
busy-signals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PaulRonge
Vågar inte titta…. kan någon berätta VILKA det är på filmen och VAD som händer?
Filmat VAR och NÄR?

EDIT: här är länken till videon
https://www.youtube.com/watch?v=2jmaTLSMZRs

Filmen är 1.11 min lång och visar när en bår rullas ut och lastas i i ambulansen. Det ser ut att vara en person på båren men jag kan inte se om personen blodig eller inte.

Ska inte sticka under stol med att jag är skeptisk till allt som kommer från myndigheter och agendamedia. Så därför har jag för vana att leta efter detaljer som ser konstiga ut.

Här lägger jag märke till två saker som direkt utmärker sig som frågetecken.

1: Det förmodade offret på båren har intuberats och en av de två ambulanssjukvårdarna sköter ventilationen med ett slags ballong som han pumpar luft med. Han ser dock ut att vara fokuserad på allt annat än att pumpa luft och det förmodade offrets andning. Pumpar sällan, och oregelbundet, och allmänt fjuttigt. Under de ca 30s som ballongen är synlig utan att vara skymd räknar jag till 4-5 halvhjärtade pumpningar, varav minst två bara trycker ihop ballongen litegrann. Vidare ser det inte ut att vara knappt nåt motstånd alls när han klämmer ihop ballongen. Pumpningen är inte heller rytmisk på något sätt.

2: Sjuksköterska nr 2 är mer fokuserad på att köra bårvagnen, och lastar in nån väska i ambulansen. Sen plötsligt (vid 44 sekunder) fäster han uppmärksamheten det förmodade offret, och utför med ena handen, sju st kompessioner ('hjärt-massage'), sen lastas båren in i ambulansen.

Nu är jag inte ambulanssköterska men jag skulle vilja påstå att det vi ser är inte en äkta intubering och inte nån äkta hjärtkompression. Vid en äkta intubering/ manuell ventilering så skulle ambulansskukvårdaren ha haft 100% fokus på uppgiften. Och samma sak med en äkta hjärtkompressionen: man gör inte sån med ena handen, man tar i med båda händerna och tar i så att man nästan knäcker revbenen på patienten. Och man gör inte sju kompressioner från ingenstans, halvvägs in i ambulansen, och sen inget mer. Man upprepar kompressionerna i flera omgångar och fortsätter tills hjärtat har kommit igång.

Så vad tror ni om detta och vad säger ni som är sjukvårdskunniga?

Jag kan se tre tänkbara förklaringar:
a) Offret var bara lite halvmedvetslöst och hjärtstoppet var högst tillfälligt, därför räckte det med sporadisk ventilering och ett singelset med kompressioner.
b) Offret var redan dödförklarat men ambulansskötarna fick feeling framför kamerorna och improviserade lite.
c) Den påstådda händelsen var en samordnad myndighetsövning och påverkanskampanj och det förmodade offret är antingen en oskadd övningsdeltagare eller en docka för HLR-övning.

Vidare tippar jag på att filmen snart är borta.
Senast redigerad av busy-signal 2022-03-22 kl. 21:58.
Citera
2022-03-22, 21:52
Medlem
SvenBergmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
I det här fallet är Aftonbladet bättre än tråden.

Hujeda mig...

Jo tack. Aftonbladet är fan vassare än flashback nuförtiden. Känner inte folk i Skåne till flashback?

Någon måste ju sitta inne med viktig information och inte spekulationer om hudfärg, diagnoser, styrketräningstips och andra oväsentligheter.

Facts?!
Citera
2022-03-22, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenBergman

Vad har hänt?
Vem är MGM?
Ja förihelvete mod hjälp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in