2022-03-22, 17:21
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carminaburana
När jag betalar så mycket i skatt etc, så kan staten hjälpa till lite.

Åkte en ggr med en kompis på jobbresa ,ölresa , vi delade rum och hade separata sängar , vissa äldre hotell i sydeuropa hade oftast till och med två mindre "sov rum" trots det var bara ett rum egentligen, fanns även s.k lägenhetshotell med flera rum och kök, polaren drog det på sitt kort och jag betalade och tyckte det var relativt billigt , tills jag förstod varför då jag råkade se kvittot , det var på hans firma.
Så han bodde alltså i princip gratis eftersom jag betalade hälften och firman stod för rummet.

fick reda på i efterhand att hade det varit två olika rum att betala hade det aldrig gått igenom sa hen.

Personligen kan jag nummera tycka det är konstigt att egna företagare kan "baka in" så mycket privata saker och låta företaget betala skattemyndigheterna verka ha noll koll.

Där jag jobba fick vi tidigare inte ens bli bjudna på en sketen lunch av någon då ekonomi gubben menade att detta var en löneförmån som måste beskattas.
Citera
2022-03-22, 19:41
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Betala allt med företagets kort, bokför sedan den del som motsvarar dina föräldrar på konto som avser ej avdragsgilla kostnader.

Det låter bra, tack!
Citera
2022-03-22, 20:26
Bannlyst
Låt företaget ta hela notan, ingen kommer att bry sej.
Citera
2022-03-22, 20:32
Medlem
Lite off-topic, men har hört från en grabb som åkt till Japan med sin familj att låtsasmamman (som egentligen skulle på jobbresa) lyckades byta ut en förstaklass/affärsklass-biljett mot tre st. ekonomiklassbiljetter.
Citera
2022-03-22, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PalmeKiller
Låt företaget ta hela notan, ingen kommer att bry sej.

Förplägnad, traktamente och bilar. Dessa områden kollas ofta, förmodligen för att det lockar att fuska med.
Citera
2022-03-22, 21:26
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Betala allt med företagets kort, bokför sedan den del som motsvarar dina föräldrar på konto som avser ej avdragsgilla kostnader.
Fel! Det är inte ens en kostnad i företaget utan något verksamhetsfrämmande. Det ska bokföras mot avräkningskonto eller som löneuttag. Men bäst är att använda privata kortet för päronens rum.
Citera
2022-03-22, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Fel! Det är inte ens en kostnad i företaget utan något verksamhetsfrämmande. Det ska bokföras mot avräkningskonto eller som löneuttag. Men bäst är att använda privata kortet för päronens rum.
All representation bokförs ju så numera eftersom det inte är avdragsgillt längre.
Citera
2022-03-22, 21:30
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
All representation bokförs ju så numera eftersom det inte är avdragsgillt längre.
Det räknas inte som representation att låta sina föräldrar bo på hotellrum.
Det är stor skillnad i beskattning på icke-avdragsgilla kostnader (ca 20 % skatt) och verksamhetsfrämmande kostnader som betraktas som ett löneuttag (ca 50-80 % skatt).

Edit: Eftersom TS är så innerligt snål att hen vill bo på samma rum (!) som päronen så skulle jag säga att risken för upptäckt är väldigt liten.
Senast redigerad av Enterprise 2022-03-22 kl. 21:34.
Citera
2022-03-22, 21:36
Medlem
Citat:
Det är stor skillnad i beskattning på icke-avdragsgilla kostnader (ca 20 % skatt) och verksamhetsfrämmande kostnader som betraktas som ett löneuttag (ca 50-80 % skatt).

Mycket troligt att det inte skulle klassas så, men det rimligaste sättet att komma ned i kostnad utan att betala den delen helt privat. Intern representation går under samma regler som extern, men då skall förstås dessa personer ha en koppling till företaget (vilket kanske går att ordna).
Citera
2022-03-23, 01:47
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:

Edit: Eftersom TS är så innerligt snål att hen vill bo på samma rum (!) som päronen så skulle jag säga att risken för upptäckt är väldigt liten.

Snål är jag inte, jag bjuder dem på en resa med mig som, för mig, kostar mycket pengar jämfört med vad jag just för tillfället har på bankkontot, och jag vill ha ut så mycket som möjligt för mina pengar. Vi kan inte alla vara lika rika som du. Du är säkert supergenerös mot dina föräldrar, men jag måste anpassa mig efter vad jag har att använda.
Citera
2022-03-23, 05:55
Bannlyst
Citat:
Förplägnad, traktamente och bilar. Dessa områden kollas ofta, förmodligen för att det lockar att fuska med.

Inte på mindre bolag
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in