2022-03-22, 12:15
Medlem
carminaburanas avatar
ja, jag ska på business trip, och tänkte passa på att bjuda mor och far på resan. Jag har enskild firma, och 2 kort, visa ("privat") och master card ("företaget")

jag vill ju kunna dra av kostnader för mig på företaget, men det kan jag väl inte med mor och far (ex, när jag bokar hotellrum för 3 pers) Eller det kanske skatteverket inte kollar? bara att boka ett rum för 3 pers och bo där själv?

Vad är bäst att göra tycker ni?
Citera
2022-03-22, 12:18
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carminaburana
ja, jag ska på business trip, och tänkte passa på att bjuda mor och far på resan. Jag har enskild firma, och 2 kort, visa ("privat") och master card ("företaget")

jag vill ju kunna dra av kostnader för mig på företaget, men det kan jag väl inte med mor och far (ex, när jag bokar hotellrum för 3 pers) Eller det kanske skatteverket inte kollar? bara att boka ett rum för 3 pers och bo där själv?

Skatteverket skiter väl i hur stort rum du bokar. Du kan boka en svit så får dina föräldrar plats också. Skulle det klagas så säger du bara att det inte fanns något annat rum att tillgå.

Vill dina föräldrar bo i eget rum så skriver du in dem som kunder eller annat.
Senast redigerad av Vit-Brandbil 2022-03-22 kl. 12:32.
Citera
2022-03-22, 12:51
Medlem
vrf vill du bo i samma rum som dina päron?? boka två rum med vadera kort
Citera
2022-03-22, 12:59
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Enkelt och laglydigt:

- Boka 2 rum. 1 till dig och 1 till dina föräldrar.
- Ditt rum betalar du med företagskortet.
- Dina föräldrars rum med ditt privata kort.
Citera
2022-03-22, 13:07
Medlem
Citat:

Man blandar ju inte det privata med företaget så föräldrarna bjuder man med privatkortet.
Citera
2022-03-22, 13:38
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:

Svit är väl okey om det finns två sovrum eller sovmöjligheter i vardagsrumsdelen.
Annars finns det ju "connected rooms", alltså två hotellrum med dörr emellan och där ena rummet kan ha sittgrupp ibland.
Det kan ju försvaras med att du sover i det ena rummet och har kundmöten i det andra
Bara att kolla vad som finns.
Ibland kan det ju finnas herrgårdar etc som bedriver hotellverksamhet om man inte kräver att bo mitt i stan.
Eller lägenheter på airnb.
Citera
2022-03-22, 13:51
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaninen225
vrf vill du bo i samma rum som dina päron?? boka två rum med vadera kort

För att det blir mer än dubbelt så dyrt? Detta är en extra natt eftersom flygbolaget ändrade avgångstider från 17.00 till 07.00
Citera
2022-03-22, 13:53
Medlem
MrsLibras avatar
Citat:
För att det blir mer än dubbelt så dyrt? Detta är en extra natt eftersom flygbolaget ändrade avgångstider från 17.00 till 07.00

Är det du eller staten som ska bjuda dina föräldrar tycker du?
Citera
2022-03-22, 13:54
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsLibra
Är det du eller staten som ska bjuda dina föräldrar tycker du?

När jag betalar så mycket i skatt etc, så kan staten hjälpa till lite.
Citera
2022-03-22, 13:55
Medlem
MrsLibras avatar
Citat:
När jag betalar så mycket i skatt etc, staten.

Omanligt, snålt och olagligt. Men "bjud" du dina päron och visa dem tråden också.
Citera
2022-03-22, 14:29
Medlem
Varför ställer folk dessa frågor offentligt på webbplatser som Flashback?
Saknas bara namn på hotellet nu också.

Gör din grej och sluta nojja dig. Skatteverket har ingen tid eller intresse av att ta reda på om du betalade för dina föräldrar under en jobbresa. De kommer däremot be en av sina praktikanter under sommaren att snoka reda på offentliga inlägg på sidor som dessa. Praktikanter har inget att förlora heller.

//Yiputi
Citera
2022-03-22, 16:56
Medlem
Citat:

Betala allt med företagets kort, bokför sedan den del som motsvarar dina föräldrar på konto som avser ej avdragsgilla kostnader.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in